خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مهم‌ترین تهدیدات علیه امنیت ملی ایران

محمدحسن سیاحی در یادداشتی درباره‌ی مهم‌ترین تهدیدات علیه امنیت ملی ایران نوشت:

ایران کشوری تاریخی در منطقه‌‌ی استراتژیک غرب آسیا قرار دارد. ایران در طول تاریخ به دلیل سوق‌الجیشی بودن همواره مورد طمع همسایگان یا کشورهای استعمارگر قرار گرفته و به نظر می‌رسد همواره از تنهایی استراتژیک رنج می‌برده اما همواره در هنگامی که از موازنه در سیاست خارجی خود استفاده کرده موفق شده از گردنه‌های خطرناک عبور کند و نابود نشود.

اما در حال حاضر بعد از ۴۲ سال حکومت جمهوری اسلامی در ایران مهمترین تهدیدات امنیتی ایران چیست؟

از نظر نگارنده اولین و مهمترین تهدید علیه ایران ادامه‌ی حالت تخاصم با ایالات متحده آمریکاست. زیرا تجربه‌ی این سال‌ها نشان می‌دهد مسئله‌ی تحریم‌های گسترده علیه ایران با مذاکره با کشورهای مسلوب‌الاختیاری مثل اروپایی‌ها یا کشورهای رقیب همسایه یا در آرزوی حمایت دو کشور روسیه به عنوان رقیب طبیعی ایران و چین نشستن، حل نخواهد شد. ایران باید در اسرع وقت مذاکرات جامعی با امریکا آغاز کند و به توافق بزرگ برسد تا بتواند شر این تهدید امنیتی بزرگ را برای همیشه از بالای سر خود دور کند.

اما چرا آمریکا مهمترین و بزرگترین تهدیدکننده‌ی امنیت منافع و امنیت ایران است؟

آمریکا با نفوذ گسترده می‌تواند با و بی حمایت جامعه جهانی اقتصاد ایران را به لبه‌ی پرتگاه بفرستد. در نتیجه‌ی تحریم‌ها، اتفاقات زیر غیرقابل اجتناب است:

۱) مشکل در فروش نفت خام یا فراورده‌های نفتی و قطع صادرات غیر نفتی و همچنین بسته شدن راه‌های پولی و مالی با ایران و در نتیجه عدم دسترسی ایران به درآمدهایی که می‌تواند برای پیشرفت کشور و رفاه مردم مورد استفاده قرار گیرد. هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها آنچنان بالا می‌رود که ممکن است روزی حتی دور زدن تحریم به صرفه نباشد. نتیجه‌ی این مسئله کسری شدید بودجه و بالا رفتن تورم و افت کیفیت زندگی مردم خواهد بود.

۲) امنیت غذایی مردم کشور در نتیجه‌ی تحریم‌ها به شدت به خطر می‌افتد و در نتیجه به وجود آمدن نسل‌های با هوش بالا که برای پیشرفت کشور ضروری‌ست به خطر می‌افتد. خطر سوء‌تغذیه و کاهش سن فوت بسیار جدی خواهد شد. همچنین با فشارهای اقتصادی و ناامیدی از آینده ایرانیان تمایل کمتری به ازدواج یا تولید مثل خواهند داشت در نتیجه امنیت کشور از لحاظ جمعیتی برای چند سال بعد به خطر می‌افتد.

۳) نارضایتی‌های شدید و افزایش گسل‌های اجتماعی یا فرهنگی خطر دیگری‌ست که می‌تواند در نتیجه‌ی فشار اقتصادی ایجاد شود. اگر حکومت از طریق درمان‌های موقت این موضوعات را جمع کند مسلما در آینده‌ی نزدیکتری موج‌های بلندتری ایجاد می‌شود‌.

۴) کشور در نتیجه‌ی چراغ‌ سبز ایالات متحده به همسایگان ایران می‌تواند مورد تهاجم محسوس یا نامحسوس آن‌ها قرار گیرد که نمونه‌هایی در مورد مسائل امنیتی و تروریستی در شما‌ل غرب یا جنوب شرق کشورمان داریم. همچنین بحث امنیت منابع آبی کشور در ارتباط با همسایگان می‌تواند یک مشکل بزرگ برای ما باشد.

۵)در نتیجه تحریم‌ها ما قادر به وارد کردن تکنولوژی‌های به روز نخواهیم بود در نتیجه استهلاک کارخانجات ما باعث از دور خارج شدن آنها خواهد شد. در نتیجه‌ی مشکلات برق، انرژی  مایحتاج خوراکی و غیرخوراکی مردم به خطر خواهد افتاد. به طریق اولی نارضایتی مردم هم افزایش پیدا خواهد کرد.

۶) ناامیدی مردم از کشورشان مسئله‌ی مهم بعدی‌ست. مردمی که در عصر ارتباطات پیشرفت‌های دیگران و رفاه و سطح زندگی آنها را خواهند دید و نسبت به کشور خودشان ناامید می‌شوند پتانسیل حرکت‌های اشتباه و کور را دارند. افراد از نظام حاکم یک شر مطلق خواهند ساخت و هر کار صحیح نظام مستقر را هم اشتباه می‌شمرند. این‌ گسست می‌تواند کشور را به مرحله‌ی خشونت و عقب‌ماندگی برساند.

۷) ما در نتیجه‌ی تحریم‌ها نمی‌توانیم از انرژی‌های پاک یا فناوری‌های نو در بحث محیط زیست استفاده کنیم. مسئله دریاچه‌ی ارومیه نمونه‌ی مسائل محیط زیستی بود که ممکن بود به یک مسئله عمیق امنیتی تبدیل شود. پس مشکلات محیط زیستی می‌تواند تهدیدکننده‌ی امنیت ملی ایران باشد زیرا تهدید‌کننده‌ی امنیت غذایی و منابع آبی مردم‌ است.

۸) به دلیل تحریم‌های گسترده و ظالمانه، عده‌ای فرصت‌طلب به راحتی با وعده‌ی دور زدن تحریم‌ها منابع ملی کشور را می‌بلعند در نتیجه فساد گسترده نتیجه‌ی مستقیم عدم رفع تحریم‌ها خواهد بود. فساد می‌تواند مانند موریانه ستون‌های کشور را از بین ببرد.

۹)سایه جنگ یکی دیگر از نتایج مشکل عمده با آمریکاست‌. ما در سال‌های گذشته نخبگان‌ نظامی و فنی خود را در جنگ مخفی با آمریکا از دست دادیم. نخبگانی که پر کردن جای آنها سخت است. در نتیجه خصومت و دشمنی آمریکا می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به کشور از این طریق وارد کند.

مسائل دیگری هم در نتیجه‌ی تحریم‌ها به وجود آمده و می‌آید که در حوصله‌ی این یادداشت نیست.

اما به دلیل مشغول شدن تمام توان کشور در مسئله‌ی امنیتی تحریم، کشور از آینده‌سازی، رفاه مردم و پیشرفت و سبقت از رقبا و همسایگان عقب افتاده است. در نتیجه یکی دیگر از تهدیدات بزرگ امنیتی برای ایران پیشی گرفتن کشورهای همسایه در زمینه فنی و اقتصادی از ایران است.

ما تا ابد نمی‌توانیم در برابر زیاده‌خواهی های بیگانگان بدون داشتن ابزار مناسب دوام بیاوریم. پس اگر نتوانیم به دور از شعار و صداهای بیهوده از لحاظ فنی و اقتصادی از همسایگان پیشی نگیریم نمی‌توانیم این تهدیدات بزرگ که از هر چهار جهت به ما فشار خواهند آورد را خنثی کنیم.

نتیجه اینکه درست است که می‌توان چندین سال با بازی‌های مختلف و متهورانه تهدیدات را خنثی کنیم اما تا زمانی ‌که به یک راه حل برای حل مشکلات و ارتباط با ایالات متحده‌ی آمریکا دست نیابیم نمی‌توانیم آینده امنیتی کشور را برای همیشه بیمه کنیم. هزینه‌های خصومت با آمریکا سال‌هاست از منافع آن پیشی گرفته است پس باید با دید ملی و در راستای رسیدن به امنیت پایدار از مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا نهراسیم.

ایران کشوری بزرگ با منابع نسبتا خوب و دارای جایگاه استراتژیک در جهان است. چشم طمع بیگانگان به این سرزمین همیشگی‌ست پس باید هزینه‌ها را کاهش داد حتی اگر با ایدئولوژی بخشی از ما سازگار نباشد. هزینه‌های هنگفتی که ممکن است در نقطه‌ای به جای اینکه ما را از تهدیدات برهاند وارد معرکه‌ای کند که خدای ناکرده سرانجامی خوشی برای کشور عزیزمان ندارد.

همچنین امنیت در ایران با پشتوانه‌ی تاریخ ملی و مذهبی طولانی خود باید پشتوانه‌ی مردمی داشته باشد پس به کارگیری همه‌ی سلایق در اداره‌ی حکومت ضروری‌ست. ما در جایی پیروز شدیم‌ که همه‌ی ملت پشتیبان سربازان خود در عرصه دفاع و دیپلماسی بودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. وقتی که در برابر دشمنان توکلت به خدا باشه مطمئن باشید که این حرف ها یاوه گویی بیش نیست و فقط قصد ترساندن مردم رو دارید..کشور ما با توکل بر خدا جنگ هشت ساله را بر دشمن پیروز شد و اقتصادش هم می چرخید ولی خائنین و کدخدا پرست های ملعون و منافق سعی در گمراه کردن مردم دارند،،تمام مطالب ذکر شده مطالبی هست که حروم لقمه های غرب لیس داخلی به آنها دامن می‌زنند و قصد ترساندن و فریب ملت را دارند تا آنها را وادار به نرمش در برابر غرب کنند..اصلاح طلب های کدخدا پرست و مزدور و رسانه های زنجیره ای آنها دشمنان داخلی جمهوری اسلامی ایران هستند و باید نابود بشوند.تا این حرام لقمه های بی شرف وجود داشته باشند ملت روی آرامش را نخواهند دید.

    2
    9
    1. توکل به خدا یک چیزه، دیپلماسی و مملکت داری هم ی چیزه! وقتی دیپلماسی و مملکت داری فهمیدی اونوقت برو بر خدات هم تکیه کن؛ کمک بگیر ازش! اگر قران خونی و کان امر الله قدرا مقدورا! اگر دنبال حدیث و ائمه هستی و حسین بن علی رو اگر فقط دیدی باقی معصومین رو هم ی نگاهی به سیره شون بینداز! زمانی که قدرتی نداری چطور میتونی شرایطو عوض کنی؟!! تنها راهش خودکشیه! اگر دنیا رو ندیدی و هنوز تو لاک خودت محبوسی هم سرت رو بالا کن دنیا رو نگا کن: کوبا، ونزوئلا، کره شمالی، یمن، سوریه، لیبی و چند تا دیگه ما با اینا تو یک چیز اشتراک داریم؛ کله خری! داداش بسه دیگه به خدا … چل سال خودکشی بس نی؟ مردم بی صاحب …

      4
      1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا