خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقد محسن کدیور به آیت الله حسن زاده آملی

محسن کدیور، اسلام پژوه ایرانی و استاد دانشگاه دوک در آمریکا، که از منتقدان جمهوری اسلامی ایران است، در یادداشتی تلگرامی به ارزیابی زندگی مرحوم آیت الله حسن زاده آملی پرداخته و بخشی از آن را نقد کرده است.

به گزارش انصاف نیوز، آقای کدیور که مدتی شاگرد آیت الله حسن زاده آملی بوده در این یادداشت با عنوان «سرگرم ملکوت و غافل از رنج مردم در ناسوت / حسن حسن زاده آملی عالِمی از دوران سپری شده»، نوشته است:

«حسن زاده در نسخه شناسی فلسفی و عرفانی و در ریاضیات و هیئت قدیم متبحر بود. اما این تبحر دلالتی بر «شعور سیاسی» ندارد.  تسلط بر فقه، فلسفه، و عرفان و دیگر علوم اسلامی یک چیز است، و شعور و بینش سیاسی و اجتماعی چیز دیگر. تمایز علوم دینی از علوم سیاسی بلکه از سیاست روزمره یک اصل اساسی است. با سیر و سلوک عرفانی نه می توان در دانش‌های تجربی ادعایی کرد، و نه در عالَم سیاست موضع درستی گرفت. حسن زاده راه استاد خود سیدمحمد حسین طباطبایی را نرفت. آخرین پیام طباطبایی (نیمه اول پائیز ۱۳۶۰) این بود: «در این انقلاب یک شهید واقعی بود، که مظلومانه هم شهید شد، و آن اسلام بود.»

بنا به برداشت کدیور، «حسن زاده غرق در رصد عالم ملکوت بود» اما او معتقد است که آن مرحوم «از درک واقعیات عالم ناسوت و ظلم مضاعفی که به نام دین» انجام شده غافل بود.

دوران شاگردی

کدیور در بخشی از این یادداشت نوشته است:

«در اواخر دهه شصت مدت کوتاهی به درس شرح اشارات وی رفتم. ایشان همچنان دل در طبیعیات قدیم و مشخصا هنوز به «عالم اثیری» اعتقاد داشت. اینکه در دوران مدرن عالمی مطلع از ریاضیات و هیئت هنوز از حصار فیزیک و نجوم دوران پیشامدرن بیرون نیامده برایم تعجب آور بود. دیگر در کلاسهایش شرکت نکردم».

پیشنهاد برای کتابخانه

استاد کنونی دانشگاه دوک درباره‌ی کتابخانه‌ی او هم نوشته است:

«کتابخانه شخصی ایشان مخزن بسیار گرانبهایی از نسخه‌های خطی اصل «مکتب فلسفی تهران» است. امیدوارم این مجموعه بسیار نفیس خطی اولا فهرست برداری شود، ثانیا در یکی از کتابخانه‌های بزرگ کشور غرفه‌ای به نام ایشان تاسیس و این نسخ خطی گرانبها با رعایت موازین علمی نگهداری شود، ثالثا در اختیار محققان علوم اسلامی در سرتاسر دنیا قرار گیرد».

کدیور با تاکید بر این که «پیامبر از مداح این و آن شدن نهی کرد و فرمود: در روی مداحان خاک بپاشید»، از نقل قولی که از آیت الله حسن زاده آملی در کتاب «انسان در عرف عرفان» در مورد مسئولان شده است انتقاد کرد.


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. انصاف نیوز ، چرا به درخواست ایشون درباره ی عدم انتشار پیام خودش توجه نکردید ؟؟ این حق ایشونه که پیام خصوصی برای شما بفرسته و بخواد که منتشرش نکنید

    2. تفاوت سطح ادراک، دانش ، اخلاق و ادب مدافعان وضع موجود و منتتقدان وضع موجود به اسم گام دوم انقلاب و … هم نشان دهنده چرایی رسیدن به وضع فلاکت بار فقیر پرور فعلی و هم نشان دهنده ضرورت توجه مغفول به نقد منتقدان و مصلحان و پرهیز از گردآوردن چاپلوسان و منفعت طلبان و مادحان است
      از مکافات عمل، غافل مشو
      گندم از گندم بروید ، جو ز جو
      و
      از کوزه همان برون تراود که در اوست

  1. قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
    فهم و درک جایگاه علمی حسن زاده برای افرادی مثل کدیور سخت و غیر ممکنه
    برخورداری از علوم سیاسی صرفا با جنجال ثابت نمی‌شود . ایشان گوهر کمیاب عصر ما بودند که که به این زودی ها جای خالیشان پر نمیشود
    هرچند ما نیز از حکومت به ظاهر اسلامی ایران بسیار گلایه مند و معترض هستیم ، اما شما هم خودفروخته ای بیش نیستی که مخالفت با جمهوری اسلامی را نه از روی عدالتخواهی بلکه بخاطر نوکری غرب در پیش گرفتی

    15
    9
    1. توضیحی درباره رای صد در صد مخالف ایشون با استاد کل علامه طباطبایی درباره انقلاب بفرمایید . من به نقل قول فوق کاری ندارم. مصاحبه رادیو در زمان ترور استاد مطهری با ایشون رو بشنوید که بعد از سئوال درباره صحبت اقای مطهری با ایشون درباره آینده درخشان ؟ انقلاب میگن : بله. ایشون ناچار می گفت . ولی من دل به این حرفها نمیدم (نقل بهم مضمون ، بدون تغییر معنایی)

  2. هو الحق
    ایکاش این محسن کدیور حداقل یه تورقی به آثار جنابشان میکردند یا اینکه آثار صوتی ایشان رو ملاحظه نیکرد بعد سخن میگفتن
    مثل کتاب طب و طبیب و تشریح

    5
    5
  3. بسم الله
    آقای کدیور اولا نشانه ی مردمی بودن علامه را از تشییع جنازه مطهر ایشان، در آمل، و اگر شرایط کرونایی نبود در کل ایران می توان فهمید. ثانیاً اگه علامه از مداحان دنیا طلب بود هرگز با این زهد و وارستگی عمر با برکت نود و دو سالشان را نمی گذراند، در این وانفسای جهان امروز و دوران غیبت مولا و سرورمان، وای به حال مداحان دنیا طلبی که بر علیه مبانی اصیل اسلامی به دشمنان مسلم اسلام و انسان یعنی دولت مستکبر آمریکا و رژیم صهیونسیتی، پناه برده اند. أعاذننا الله من شرور انفسنا و سیئات أعمالنا و أحسن عاقبتنا فی الامور کلها.

    2
    2
  4. مگه “ذم” حکمرانان گفتن – کاری که تو به آن اشتغال داری- فی نفسه فضلیت است ؟!!!! یا اثری در اصلاح و تحول دارد ؟!!!

    2
    3
  5. قطعا ایشان بعنوان رتبه ی یک ورودی درس خارج (اجتهاد) و مجتهد مطلق با اجازه ی کتبی اجتهاد و دانشجوی فنی با رتبه ی دو رقمی قبل انقلاب و دکترای فلسفه با نمره پایان نامه نزدیک 20 از استادان برجسته ی کشور و بعنوان استاد علوم اسلامی در دانشگاههای بسیار معتبر و تحقیق محور دنیا و بعنوان شاگرد خود استادان حسن زاده آملی و جوادی آملی برخلاف شما از تورق و تذکر پس از آن مبرا هستند و پس از مطالعه و تحصیل و تدریس و تفکر درباره ی آثار و افکار استادشان اظهار نظر علمی (صحیح یا خطا) کرده اند. والسلام

    4
    3
  6. جناب کدیور سیاست می فهمند که در برابر طاغوت سازمان یافته ی بین المللی سکوت کرده و جریان مقاومت را تضعیف می فرمایند؟

    5
    3
    1. کدوم مقاومت ؟! پیاده نظام روسیه بودن کجاش مقاومته؟! مقاومت در برابر چی و برای کی ؟؟

      2
      3
  7. این اقا که تحت نام دانشور کامنت گذاشته کسی نیست جز خود کدیور.اینهمه تعریف ازخود و بازکردن کارنامه موفق !خود فقط کار اوست. متاسفانه او بدلیل تنها ماندن بسیار عصبی ست و به همه بهانه میگیرد و می تازد.اخیرا هم کنار خائنان وطن نشسته و با مهتدی تجزیه طلب کرد همنشینی و همصحبتی میکند.حیف و صد حیف.

  8. 1_دوست عزیر و محترم، با سلام
    من که میدانم کدیور نیستم باید چه نظری راجع به شما داشته باشم؟! من بعید میدانم به جد و نه جدل نوشته باشید وگرنه پیشایندی بر اختلالات پارانوئیدی است.
    2- خوشبختانه مدت کمی نیست که به عنوان مخاطب انصاف و به یمن منت متصدیانش نوشته ام و تفاوت فاحش نظراتم با کدیور از جمله درباره فقه، قرآن شناخت، دین تاریخی، عرفان و تصوف وآرای نواندیشانه شبستری و بعضا سروش … روشن و قابل ارجاع است.
    و لب سخن و غرض ظاهرم این است:
    زآتش زهد و ریا خرمن دین خواهد سوخت
    حافظ این خرقه ی پشمینه بینداز و برو
    و از باطن بی خبر و از خدا خواستار بهترم
    موفق باشید. والسلام

    2
    1
  9. به نام خدا

    اینکه خداوند در قیامت چگونه قضاوت میکند کار انسان های زبون دنیا نیست. از هر سه نکته ی انحرافی مطرح شده( غیر مردمی بودن ، داشتن علم قدیمی و بی استفاده، و نظر ناقصی که از زبان مبارک علامه طباطبایی مطرح کردند که بسیار بی سند و بدون مقدمه و ماخر است) که بی انصافی مطلق است بگذریم ، نکته ای رو خیلی دوست دارم که بفهمم ، این که در لحظه ی مرگ روح و قلب اقای کدیور در چه حال و هوا و موقعیتی خواهد بود ایا با قلب و روحی مطمئن و آرام به دیدار معبود خواهند شتافت یا؟؟؟؟
    غفر الله لنا و لکم

    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

    3
    1
  10. اگر تعریف جناب سید ابوالحسن قزوینی وجناب سید محمد عصار را در مورد معلم بپذیریم که فرموده اند:
    معلم تعیین حدود علوم و روش های مختلف کسب علم وقرار دهنده ی آنها در سلسله مراتبی است که وحدت وپیوستگی دانش وشعب آن را حفظ کند. وبر این اساس معلم اول را ارسطو ومعلم ثانی را فارابی معلم ثالث را میر محمد باقر داماد بدانیم دقیقا و حقیقتا باید علامه ذوالفنون جامع آرا عرفا وحکما ومتالهین را یعنی جناب حسن حسن زاده آملی را معلم رابع بدانیم تا قدر وحدود حق را در حد یک توجه به حساب آورده باشیم.
    (عباس حکمت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا