خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنان آیت‌الله جوادی آملی درباره‌ی آیت‌الله حسن‌زاده آملی

خبرگزاری فارس نوشت: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در پیام تسلیت تصویری خود به مناسبت ارتحال مرحوم آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی، وی را عالمی ربانی، حکیمی متأله و جامع علوم معقول و منقول معرفی و اظهار کرد: آن حکیم و عارف کم نظیر، جامع عقل نظر و عقل عمل بود.

وی افزود: خدای سبحان به واسطه رهبران الهی و یا به صورت بدون واسطه به بنده‌اش فیض علمی و فوز عملی می‌‌رساند، ضمن آنکه اگر کسی بخواهد با خدا راز و نیاز و ارتباط برقرار کند، آن نیز از دو مسیر توسل به انبیاء، اولیاء و رهبران الهی و همچنین به صورت بدون واسطه خواهد بود.

این مرجع عالیقدر در توضیح بیشتر این نکته ادامه داد: بنابراین اگر کسی خواست با خدا رابطه برقرار کند، چه فیض علمی و چه فوز عملی، دو راه با واسطه و بدون واسطه دارد و اگر کسی هم بخواهد فیض و فوزی از خدا، به صورت علمی و عملی به او برسد، آن هم دو راه با واسطه و بدون واسطه دارد.

وی در ادامه بیان کرد: حکیم و عارف گرانسنگی مثل آیت‌الله حسن زاده آملی، هم راه عقل را و هم راه شهود را به خوبی پیمود و توانست هم حرف خودش را به خدا برساند و هم فیض و فوز خدا را دریافت کند.

صاحب تفسیر گرانسنگ «تسنیم» در عین حال اذعان کرد: زندگی سراسر فخر این حکیم الهی در آن اربعین گیری‌های او، در آن روزه‌های متصل ماه‌های رجب، شعبان و رمضان او، در آن سحرخیزی‌های ممتد او، در آن ناله‌ها و گریه‌‌های او که گفت «تا جان به لب نرسید، جام به لب نرسید» گذشت.

این مرجع تقلید همچنین به اخلاص مرحوم آیت‌الله حسن زاده آملی در تعلیم و تربیت شاگردان اشاره کرد و گفت: او شاگردانی تربیت کرد که هم اکنون به فیض الهی از اساتید سرآمد حوزه‌ها هستند، ضمن آنکه کتاب‌های گرانسنگی، تألیف، تصنیف و یا تحقیق کرد و همچنین به احیای آثار گذشتگان پرداخت.

وی مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی را انسانی جامع در عرفان، فلسفه، نجوم، ریاضیات، تفسیر و حدیث معرفی کرد و یادآور شد: ارتحال آن بزرگوار بسیار غمبار است.

استاد عالی حوزه علمیه با تسلیت به بیت شریف آن مرحوم و مردم بزرگوار آمل بیان کرد: متأسفانه وضع حالم مساعد نیست تا در مراسم بزرگداشت آن حکیم متأله در کنار مردم بزرگ و بزرگوار آمل شرکت کنم.

آیت‌الله جوادی آملی در عین حال ابراز امیدواری کرد: ذات اقدس الهی به عنوان عطیه‌‌ای الهی، این سانحه و این سوگ سنگین را بر همگان آسان کند و روح پرفتوح آن حکیم الهی را با انبیای الهی محشور کند و صبر جمیل به عموم بازماندگان، شاگردان و کسانی که از کتاب‌های او فیضی بردند و می‌‌برند و از محضر و مکتبشان استفاده کرده‌اند عنایت کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا