خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش انجمن فیزیک ایران به سخنان سردار فدوی درباره‌ی کوانتوم

انجمن فیزیک ایران درباره علوم و فناوری کوانتومی در ایران و سخنان سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه درباره‌ی آن، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش انصاف نیوز، متن این بیانیه در پی می‌آید:

در روزهای اخیر اظهارات یکی از صاحب منصبان کشور در باره «سرمنشاء بودن ما در کوانتوم»، آن هم در هزار سال پیش، انعکاس وسیعی در داخل و خارج کشور داشته است. متاسفانه بی‌پایه و اساس بودن این ادعا چنان است که موجی از تاسف و شرمندگی را در دوستداران پیشرفت و اعتلای کشور برانگیخته است. به‌‌همین سبب انجمن فیزیک ایران ناگزیر است که برای دفاع از تلاش‌های جامعه علمی ایران نکاتی را به‌کلیه مسولان و دولت‌مردان و هم‌چنین رسانه‌های جمعی تذکر دهد و در واقع مواضع پیشین خود را تکرار کند.

پیشرفت علمی در یک حوزه پدیده‌ای است تدریجی که با تلاش مداوم ده‌ها سال پژوهشگران و متخصصان یک کشور و همکاری آنها با همتایان خود در جوامع دیگر و البته با پشتیبانی و سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت‌ها و موسسات اتفاق می‌افتد.

آن دسته از کشورهای در حال توسعه که این موضوع بدیهی را دریافته‌اند بسرعت در حال کم کردن فاصله خود با قدرت‌های بزرگ هستند. متاسفانه در کشور ما درک کاملا نادرستِ رهبران سیاسی و نظامی‌ از پیشرفت علمی و اشتیاق آنها برای پیشی گرفتن زودرس از قدرت‌های بزرگ، نه تنها این فاصله را کم نکرده بلکه روز به روز خسران‌های بزرگی را به‌کشور و سرمایه‌های ملی آن تحمیل کرده است.

حاصل چنین نگاهی مسابقه‌ای است که بین نهادها و سازمان‌های مختلف برای طرح ادعاهای بی‌‌اساس در گرفته که هر روز نمونه‌ای از آن را در رسانه‌های جمعی مشاهده می‌کنیم. روزی سخن از غنی‌سازی اورانیوم در یک آشپزخانه توسط دانش‌آموز شانزده ساله است و روزی دیگر سخن از ساخت دستگاه ویروس‌یاب الکترومغناطیسی مستعان و امروز هم سخن از «سرمنشاء بودن ما در علم کوانتوم» آن هم در هزار سال پیش.

شاید گویندگان چنین مطالبی تصور می‌کنند طرح چنین مطالبی غرور ملی و امید نسل جوان را در داخل کشور تقویت می‌کند. اما حقیقت آن است که این نوع ادعاها برای همان جوانان نیز تنها باعث شرمندگی و برباد رفتن امید و اعتماد آنان به‌آینده‌ای مبتنی بر عقلانیت می‌شود. جوانانی که می‌بینند افرادی هنوز می‌توانند با طرح ادعاهایی که با واقعیت بسیار فاصله دارد مسئولین کشور را بفریبند، به‌این نتیجه می‌رسند که در ساختن آینده‌ی وطن جایی ندارند و راهی کشورهایی می‌شوند که به‌استعدادهای آنها فرصت رشد و شکوفایی می‌دهد.

حال که مسئولین کشور ما، اگرچه دیرهنگام، به‌اهمیت علوم و فناوری کوانتومی پی‌برده‌اند، مسئولیت حرفه‌ای ما ایجاب می‌کند که یک بار دیگر توجه آنها را به‌دیدگاه شاخه علوم و فناوری اطلاعات کوانتومی انجمن فیزیک که در تاریخ ۱۳۹۹/۴/۱۴و در همین ارتباط منتشر شد جلب کنیم. در آنجا به‌دقت ضرورت‌های پیشرفت در این رشته، مزیت‌های نسبی کشور و هم‌چنین الگوهای پیشرفت را در کشورهای مشابه توضیح داده‌ایم. اکنون انجمن فیزیک ایران در این بیانیه به‌بیان این واقعیت اکتفا می‌کند که فاصله جامعه علمی ما در این حوزه، در بخش تجربی و آزمایشگاهی، با دستاوردهای بین‌المللی گزارش شده بسیار زیاد است. بنابراین در ارایه گزارش هر نوع پیشرفتی، از هر سازمان و نهاد و آزمایشگاهی، جایی برای نگرانی و ملاحظات امنیتی وجود ندارد.

در حال حاضر از موسسات ما، آن هم در صورتی که قدم‌های پژوهشی خود را به‌درستی بردارند، تنها انتظار می‌رود که پروژه‌هایی که سال‌ها پیش گزارش شده‌اند را باز تولید و تکرار کنند، و البته این دستاورد کمی هم نیست. هر پیشرفتی در این مسیر فقط و فقط وقتی می‌تواند معتبر شمرده شود که گزارش آن به‌صورتی که مرسوم جامعه علمی است منتشر شده و توسط اهل فن مورد ارزیابی و انتقاد قرار گیرد تا راه برای پیشرفت‌های بعدی باز شود. با قدم‌های مستحکمی به‌این گونه می‌شود به‌آینده‌ای روشن در این زمینه برای کشور امیدوار بود.

هر نوع تلاش برای تبلیغات رسانه‌ای با اجتناب از مسیر درست ارزیابی حرفه‌ایِ دستاوردهای علمی از سوی هر سازمان و نهادی، می‌بایست هشداری برای تصمیم‌گیران کشور باشد و آنان را نسبت به‌عدم اصالت این فعالیت‌ها، با اهداف سودجویانه و هدر دادن منابع ملی، نگران کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. و شما هم به الاغ خود تحقیری سخت می تازید ، والا ایرانیان زمانی که علم مد نبود در حال گسترش آن بودند و همین غرب زیبای شماها ایران رو به چالش رو به رو کرد و تاریخ ایران یعنی غیرت که بعضی ها ندارند متاسفانه و برخلاف پروپاگاندای غربی ها اینا به اسم رسانه ایرانی بودن ایران رو می زنن …

    خیلی کنجکاوم بدونم این رسانه ها از دستاوردهایی که به زودی ابراهیم رئیسی به اون خواهد رسید چطور یاد خواهند کرد ؟ مطمئنم که هر کار می کنن اما شما بی بی سی منش ها س و ته پوچ و کم اهمیتید و اینو روز به روز بیشتر می فهمید…

    7
    17
    1. غیرتمند عزیز . گذشته ملاک حال نیست که در فقر علم و تکنولوژی با پراید در حال سبقت گرفتن از میراژ و فانتوم هستید !! شعار را بس کنید تا عقب ماندگی بس و پیشرفت پس از فهم ضعفهایمان آغاز شود

      7
      7
  2. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل(آمار ها و تواناییها وقدرت ها و تم …. !)

    3
    2
  3. تحولات علم به اختصار
    شامل سه دوره مهم
    علم یونانی
    علم اسلامی
    و علم اروپایی میباشد
    بعد از ظهور دین اسلام ،مسلمین تا چند
    قرن در حیطه علم پیشتاز بوده اند
    ولی این برتری تا قرن پانزده میلادی
    ادامه داشت.
    ولی از ان به بعد چند اتفاق مهم در غرب اتفاق
    افتاد
    فیزیک نیوتون در قرن هفدهم
    اختراع ماشین بخار و توسعه صنعت
    در قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی
    و تدوین نسبیت و کوانتوم در قرن بیستم
    از این منظر علیرغم احترام زیاد برای
    سردار که حافظ جان و ناموس مردم میباشند،
    به طور مستقیم شرق نقشی در تکوین کوانتوم
    نداشته است

    11
    2
  4. سردار فدوی فقط معنی تحت اللفظی کوانتوم را بگوید ما مخلص هم هستیم.کوانتوم = کمیت کوچک

    4
    5
  5. سلام
    بنده با سخنان آقای فدوی کاری ندارم
    ولی برای من جالبه که نصف بیشتری از پیشرفت های غرب تبلیغات و فیلم هستش ولی تمام افراد صاحب سخن اگر تایید نکنند نقض هم نمی کنن ولی در ایران اگر یک نظر اگر هم به حق باشد چند نفر پیدا میشن و به باد انتقاد میگیرندو غرش علمی میکنند آقایون دکتر شاید این پیشرفت باشد و جنابعالی مطلع نیستی
    به هر جهت این بیانیه شما بیانیه یک میهن پرست نیست بلکه مطرح کردن خود به عنوان یک محقق تراز اول است
    علم در دست یک نفر نیست!!!

    7
    11
    1. ما هم ارزو می کنیم که چنین باشه ولی گفته های توخالی این عزیزان از جمله کرونا یاب مستعان ادم به یاد چوپان دروغگو می اندازه . لذا چه خوب است دوستان در صحت و درستی گفتارشان ائل فکر کنند بعد در تلوزیون افضه کلام کنند

      5
      2
    2. دقیقا ! من خودم سوار فیلم یه هواپیمای مسافربری غربی شدم !!! فکر کنم شاید هم نوار بود !!!

  6. من به عنوان یک شهروند از انجمن فیزیک ایران تشکر می کنم که با این توضیحات، دهان یاوه گویان را می بندند. بهتر است اقای فدوی و بقیه همکارانش، دست از سر دانش و دانشگاه بردارند و به بازی های نظامی شان مشغول باشند.

    12
    8
  7. خبر بد برای کسانی که ندانسته و جاهلانه در حال تازیدن به چیزی هستند که از آن اشراف ندارند این است که بزودی و شاید در آینده نزدیک با اخبار رادارهای کوانتومی و …. از خواب غفلت برخواهند خواست. پس فعلا هرچه در چنته دارید برای مسخره کردن دستاوردهای مکتوم و پنهان به کار ببندید

    7
    9
    1. باشه. واکسن برکتت صادر شده داداااااااش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ساده ترین لوازم خانگی ملی هم مونتاژه که بخاطرش کل مرزها رو باید ببندید بلکه یکی چینی های مونتاژ داخلو بخره .

      5
      1
    2. عزیزم، سردار اصلا راجب امروز حرف نزده. گفته ۱۰۰۰ سال پیش کوآنتوم رو ما استارت زدیم. گفته ابن عربی ۸۰۰ سال پیش چیزایی تو کوآنتوم گفته که از یافته های امروز دقیق تر بوده. از این بگذریم که این ادعا کاملا مضحک و بی پایه و اساسه. ولی جالبه که ابن عربی متولد آندلس اسپانیا هست و اصلا به ما ربطی نداره. این که می گن این دانش مال ماست، این رو واقعا نمی فهمم. حتی اگه ابن عربی ۸۰۰ سال پیش هم علم کوآنتوم رو استارت زده باشه، می شه مال اسپانیا و نه ایران!

      1. سلام ایشان هم اسم ایران را نیاوردند، گفتند مجامع اسلامی و دانشمندان اسلامی
        کاش نقدتان شبیه کسانی که مغرضانه و از سر کینه مشغول به خود زنی هستند نباشه

  8. با سلام من فقط به سردار می گویم تریبون صدا و سیمای کشور حرمت دارد اگر حرفی برای گفتن ندارید و نمی دانید چه باید بگویید به صدا و سیما نیایید تریبون صدا و سیما یک گپ و گفت دوستانه با چند همکار یا همسایه نیست اگر حرف مهمی دارید انجا ظاهر شوید شما نه عارف هستید نه واعض نه یک سخنران مدعو درک کنید شان و مقام و جایگاه مهم خود را شما سیبل نگاه دشمنان این اب و خاک هستید از گفتار و رفتار شما باید سراسر اقتدار و ایجاز و نکته سنجی باشد نه انچه دیده شد چرا کاری می کنید که سپاهیان سلحشور ، شجاع و آگاه به علوم و فنون روز نادان و نا آگاه جلوه کنند امیدوارم
    شما دست از این پرگویی و گزاف گویی بردارید

    2
    1
  9. آقای فدوی والا غیرتا کم حرف نسنجیده بزن آخه کوانتوم میدونی یعنی چی؟!!!!! ما توی یه تراشه کارت ملی موندیم اونوقت تو میگی کوانتوم.
    خدایا ببین اینا چطور دارن با آبروی یه مملکت بازی میکنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا