خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برج معروف به ساختمانِ محسن رضایی مال کیست؟

چه کسی و چرا این برج را برای انتخابات در اختیار او قرار داده است

زهرا منصوری، انصاف نیوز: مهرماه، خبری درباره‌ی یک برج به انصاف رسید. با جست‌وجو، «برج دیبا» را پیدا می‌کنم. برجی که مردم محله آن را با نام ساختمان محسن رضایی می‌شناسند؛ نامزد ناکام انتخابات ۱۴۰۰ که حالا معاون اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی است. ساختمانی گران‌قیمت و بزرگ واقع در تقاطع بزرگراه حکیم و بلوار اشرفی اصفهانی تهران. ۱۰ یا ۱۱ طبقه دارد و گویا در هر طبقه ۱۶ واحد است.

براساس پرس‌وجوهای انصاف نیوز از برخی افراد مرتبط، گویا شخصی که به آقای رضایی «علاقه» داشته سه طبقه از این ساختمان را برای ستاد انتخاباتی در مدت مشخصی در اختیار محسن رضایی قرار داده است تا به دلیل سبک ارتباطات محسن رضایی و دیدار با مردم قرار شده است که ملک تا شهریورماه در اختیار آنها باشد و آبان ماه کلید آن را به صاحب اصلی تحویل دهند. اما این اظهارات با حرف‌هایی که مردم محلی می‌گفتند، متفاوت بود؛ بسیاری مالک ساختمان را محسن رضایی می‌دانستند و تصوری نداشتند که به این زودی‌ها تغییری در این وضعیت پیدا شود.

محسن رضایی
محسن رضایی در تبلیغات یکی از انتخابات

خبرنگار انصاف نیوز که برای تهیه‌ی گزارش میدانی به منطقه رفته می‌گوید وارد خیابان که می‌شوم، از همان ابتدا نوعی عدم تناسب میان تعداد طبقه‌های ساختمان‌ها و متراژ خیابان به چشم می‌آید. ساختمان‌های بلندی که اکثراً متراژ بالایی دارند و نوسازند. خیابان خلوتی است و فقط یک سوپرمارکت و یک پیرایش مردانه در آنجا وجود دارد، برج دقیقاً کنار پل هوایی است. یک دفتر فروش در ورودی برج دیبا توجه‌ام را جلب می‌کند که دو نفر با یونیفرم حراست در داخل آن نشسته‌اند.

 ساختمان به نظر نوساز می‌آید، حتی رگلاتورهای گاز آن نیز نصب نشده بود، بسیاری از واحدهای آن به نظر خالی می‌آمد. در ورودی ساختمان‌ هم عکس‌هایی از امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای و سردار سلیمانی و برج آزادی به دیوار نصب بود. ساختمان به نظر شخصی می‌آمد و هیچ نشانه‌ای و سردری مبنی بر دولتی بودن آن وجود نداشت. اما به گفته‌ی ساکنان محل به ساختمان «محسن رضایی» معروف است. اینکه مالک اصلی آن کیست، کسی نمی‌دانست.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مطمئن شدن درباره‌ی اینکه محسن رضایی در اینجا دفتر دارد، به دفتر فروش برج دیبا مراجعه کردم. به نگهبان ساختمان خودم را معرفی کردم و کارت خبرنگاری را به او نشان دادم. تقاضای دیدار و مصاحبه با آقای رضایی و روال آن را از نگهبان پرسیدم. او هم پاسخ داد: «اینجا نمیشه با آقای محسن رضایی مصاحبه کنید. هرکاری دارید باید به دفتر ریاست جمهوری برید.»

باز هم سعی کردم با تعدادی از مردم محلی صحبت کنم. یکی از اهالی گفت: «اینجا به ساختمان محسن رضایی معروفه. یعنی هرکسی آدرس میده میگه بیاید همونجا که ساختمون رضاییه. من خودم هفته‌ی قبل دیدم که اومده بود. انگار یک سری جلسه‌هاشو اینجا برگزار می‌کنه اما خودش زیاد نمیاد، کارکناش اینجا هستند».

او ادامه داد: «اینجا زمان انتخابات ستادش بود. از همون موقع اینکه محسن رضایی اینجاست، خبرش تو منطقه پیچید، خیلی رفت‌وآمد توش زیاد بود اما هنوز هم میگن برای محسن رضاییه. ساختمونش از گرون‌ترین‌های اینجاست. این ساختمون بغلی رو می‌بینید؟ از اونم گرونه‌تره. میگن متری 85 میلیون تومان می‎‌ارزه و انگار خیلی بزرگه».

در همین حین سه نفر با کت‌وشلوار از برج دیبا بیرون آمدند و کمی هم باهم گپ زدند و بعد با یک سانتافه از آنجا دور شدند. به نظر کارمند می‌رسیدند اما اینکه ربطی به دفتر محسن رضایی داشتند یا نه، مشخص نیست.

از یکی دیگر از ساکنان محل درباره‌ی اینکه آیا خبر دارد که دفتر خیریه‌ی محسن رضایی در این ساختمان وجود دارد، پرسیدم و او هم با خنده گفت: «مگه محسن رضایی کار خیر هم می‌کنه؟ راستش نمیدونم خیریه‌‎‌ست یا چی. اما میدونم یک ساختمونی ته کوچه برای محسن رضاییه. ستاد انتخاباتیش بود اما هنوزم اینجاست گویا. نمیدونم شخصیه یا دولتیه. اما بچه‌ها دیدنش که میومد اینجا».

موضوع احتمال انتقال محل خیریه به این ساختمان برای این پرسیده شد که شنیده‌های ابتدایی انصاف نیوز حاکی از آن بود. هم خیریه و هم بنیادی که با محوریت محسن رضایی به عنوان بنیاد نخبگان از مدت‌ها پیش فعالیت می‌کند.

با چند نفر دیگر از اهالی منطقه صحبت کردم و آنها همین حرف‌ها را می‌زدند؛ یعنی اینکه ساختمان برای آقای محسن رضایی است. قبلاً اینجا ستاد انتخاباتی بوده و الان هم کارکنان او در اینجا هستند، اما کسی اطلاعات بیشتری نداشت.

اما پرسش اصلی اینجاست، اگر این ساختمان گرانقیمت و بزرگ برای ستاد انتخاباتی در اختیار محسن رضایی قرار گرفته است، چرا پس از انتخابات و گذشت چند ماه، هنوز تخلیه نشده است؟ بعد از انتخابات و تعطیل شدن ستاد از آن چه استفاده‌ای می‌شود؟ سه طبقه‌ی این ساختمان اگر در اختیار اوست یعنی چند هزار متر!

با جست‌وجو در نقشه‌ی گوگل متوجه شدیم که دفتر حزب «همدلی مردم تحول‌خواه» با نام اختصاری همت هم در این ساختمان بوده؛ دبیرکل آن احمد نبوی رئیس ستاد مردمی محسن رضایی بوده است اما در طی تماسی که انصاف نیوز با احمد نبوی داشت، او این موضوع را تکذیب کرد و به انصاف نیوز گفت: دفتر حزب ما در ستارخان است و هیچ‌گاه در این ساختمان نبوده. من هم اطلاعاتی درباره‌ی این برج ندارم. فقط در زمان انتخابات چند باری به آنجا برای جلسات مراجعه کردم.

او افزود: در تهران ۲۵ ساختمان وجود دارد که ستاد آقای رئیسی بوده و به ساختمان آقای رئیسی مشهور است اما به اسم آقای رئیسی نیست و کسی آن را برای چند وقت به آنها هدیه می‌دهد و بعد از انتخابات هم جمع می‌شود. تقریباً یک طبقه از این ساختمان هم در دست آقای رضایی بود. از این دست ساختمان‌ها در زمان انتخابات به نامزدها می‌دهند، مثلاً آقای همتی دو تا ساختمان در فرمانیه برای ستاد داشت، حالا اینکه این ساختمان‌ها را می‌دهند و توقعاتی دارند را نمی‌دانم اما مال خودش نبود.

به یکی از مشاور املاک‌های منطقه مراجعه کردم و با معرفی خود از آنها درباره‌ی برج دیبا پرسیدم. یکی از کارمندان آن گفت: «چند وقت پیش واحدهای این ساختمون رو برای فروش گذاشتند اما اطلاعات زیادی ندادند. تا حالا هم معامله‌ای نکردیم. ما هم شنیدیم اینجا برای محسن رضاییه. از زمان انتخابات وقتی ستادش تو این برج بود، مثل بمب خبرش تو منطقه پیچید. اما راستش ما تا سند رو نبینیم نمی‌تونیم بگیم که مالک اصلی ساختمان دقیقا کیه.

یکی دیگر از کارمندان مشاور املاک هم گفت: قیمت هر مترش حدود 65 میلیون می‌ارزه اما انگار این ساختمون مشکل قانونی داره. من شنیدم سندش مسکونیه اما الان اداری ازش استفاده می‌شه و اینکه طبق قانون باید 60 درصد زمین رو می‌ساخت اما این همش رو ساخته. اینکه چطوری من خبر ندارم. شنیدم زیرزمین ساختمون هم چاپ‌خونه‌ست. اما راستش ما نمی‌تونیم بگیم مالک کیه. حتی اگر برای محسن رضایی هم باشه اون که نمیاد 10 طبقه رو به نام خودش کنه. از بچگی شنیدیم کل ایران برای رفسنجانی بود اما بعدها گفتند که فقط یک باغ پسته و خونه داره. یعنی این حرف‌ها زياده. نبايد كه به‌راحتی باور کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا