خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خطر ترامپ برای جهان | تحلیل گاردین

به نوشته‌ی گاردین برای استیضاح ترامپ خیلی دیر است، متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا آزمایش نشده و صندوق‌های رای تنها امید باقی‌ مانده برای آمریکا است.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین با اشاره به تلاش‌های جامعه سیاسی آمریکا برای استیضاح یا برکناری دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و احتمال موفقیت یا شکست و پیامدهای هر یک از این اقدامات نوشته است: “چیزی که در ادعای غلط ترامپ درباره نزدیک شدن طوفان به آلاباما بیش از هر چیز آزاردهنده است، نه تلاش احمقانه او برای تغییر نقشه‌های سرویس هواشناسی ملی آمریکا است، نه حتی تلاش بی‌شرمانه‌اش برای وادار کردن این نهاد به دروغگویی، بلکه انگیزه حقیر او برای انجام این کارهاست.

ما روسای جمهوری داشته‌ایم که سعی کرده‌اند رابطه جنسی‌شان را با یک کارآموز مخفی کنند یا به طور غیرقانونی وارد هتل واترگیت شوند اما هرگز رییس جمهوری نداشته‌ایم که تا این حد برای درست جلوه دادن یک پیش‌بینی اشتباه هواشناسی پیش رفته باشد. این رفتاری منطقی نیست.

ترامپ همچنین دیدار با طالبان در کمپ دیوید را هم لغو کرد. قرار بود این دیدار محرمانه  در هفته سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر برنامه‌ریزی شده بود. ترامپ اما این دیدار را با توییت لغو کرد.

به نظر شما هیچ یک از این اقدامات حتی نزدیک به منطق هستند؟

ترامپ پیش از این دیدار از دانمارک به این خاطر که کپنهاگ حاضر به فروش گرینلند به آمریکا نشد، لغو کرد.

ترامپ بارها به مقامات ارشد گفته استفاده از بمب‌های اتمی را برای متوقف کردن طوفان‌هایی که به آمریکا می‌رسند، بررسی کنند. او فکر می‌کند بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری دلیل تیراندازی‌های آمریکا هستند و معتقد است تغییرات اقلیمی مساله مهمی نیست.

او می‌گوید جنگ‌های تجاری “خوب ” هستند و پیروز شدن در آن‌ها “ساده” است. او تاکید دارد که این چین است که تعرفه‌های او را پرداخت می‌کند، نه مصرف‌کنندگان آمریکایی. او به شرکت‌های آمریکایی “دستور داده” تجارت در چین را متوقف کنند.

ترامپ رییس بانک مرکزی را “دشمن” خوانده و ادعای یک کمدین را مبنی بر این که کلینتون‌ها مسئول خودکشی جفری اپستین، متهم سوء استفاده جنسی هستند، در توییتر بازنشر کرده است.

فکر می‌کنم ما باید با این واقعیت روبه‌رو شویم که هیچ کس دوست ندارد به اشتباه خود اعتراف کند. مساله دیگر خودشیفتگی بیش‌ از حد نیست. ما تنها با فردی که به طرز غیرمعمولی خودخواه است، روبه‌رو نیستیم بلکه ییس جمهور فعلی آمریکا به طور جدی، ترسناک و خطرناکی بی‌ثبات است و پیوسته از روز قبل بدتر هم می‌شود. حضور چنین فردی در کاخ سفید می‌تواند خسارت جدی به بار بیاورد.

حالا باید چه کرد؟ می‌توان تا ۱۴ ماه دیگر با رای مردمی او را از کاخ سفید بیرون کرد اما او می‌تواند ظرف هفت ثانیه دنیا را نابود کند.

البته این سوال هم مطرح است که او اصلا تمایلی به ترک کاخ سفید دارد یا خیر.

می‌توانید تصور کنید برای پیروزی تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا از روسیه خواهد خواست که دوباره به نفع او مداخله کند؟ با به وزارت دادگستری دستور خواهد داد که مخالفانش را دستگیر کنند؟ آیا دستوری اجرایی برای ممنوعیت رای متولدین خارج از آمریکا صادر خواهد کرد؟  با جنگی دیگر به راه خواهد انداخت؟

تا زمانی که دادگاه‌ها حکم توقف اقدامات ناقض قانون اساسی را برای او صادر کنند، انتخابات احتمالا تمام شده است. برای استیضاح تقریبا خیلی دیر است. تا کنون هیچ رییس جمهوری در آمریکا برکنار نشده است. نیکسون هم هنگامی که ممکن بود برکنار شود، استعفا کرد. ترامپ اما پیش از برکناری جنگی داخلی به پا خواهد کرد. بی‌ثبات بودن هم اتهامی قابل استیضاح نیست.

دو نامزد جمهوری‌خواهی که در انتخابات مقدماتی رقبای ترامپ خواهند بود، پیشنهاد استفاده از متمم بیست و پنجم قانون اساسی را داده‌اند. به موجب این متمم اگر رییس جمهور نتواند به مسئولیت‌های خود عمل کند، “معاون او یا یکی از مقامات اصلی دستگاه اجرایی یا دیگر نهادها مانند کنگره” می‌توانند وظایفش را بر عهده بگیرند.

بیل ولد، فرمادار سابق ماساچوست اخیرا در توییتر نوشت، ترامپ “خطری آشکار” برای آمریکا است و در این توییت از هشتگ متمم بیست و پنجم استفاده کرد.

جو والش، نماینده سابق ایلینویز هم گفته، استفاده از این متمم “باید بررسی شود”.

اندرو مک‌کیب، معاون سابق و مدیر موقت اف‌بی‌آی فوریه گذشته اظهار کرد، مقامکات وزارت دادگستری استفاده از متمم بیست و پنج را بررسی کرده‌اند.

تنها چیزی که تاکنون از مایک پنس، معاون رییس جمهور شاهد بوده‌ایم، چاپلوسی بوده است اما با وجود شایعاتی درباره احتمال جابه‌جا شدن ترامپ با یکی از افراد تحت نفوذش، چه کسی می‌داند در کاخ سفید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شاید پنس جسارت بیشتری پیدا کند.

مشکل دیگر این است که این متمم مشخص نکرده که “مقامات اصلی” دقیقا چه کسانی هستند و اصلا به کلمه “کابینه” اشاره نکرده است. اگر ترامپ احساس کند شورشی در حال رخ دادن است، فورا همه مقامات را اخراج خواهد کرد.

نمی‌توان احتمال استفاده از متمم بیست و پنجم را کاملا رد کرد اما تنها چیزی که می‌تواند باعث شود که پنس و دیگر مقامات ترامپ پیش از آن که اخراج شوند، کنترل امور را بر عهده بگیرند آنقدر هولناک خواهد بود که خسارتی که به آمریکا و جهان وارد خواهد کرد بسیار فراتر از چیزی است که تاکنون تجربه کرده‌ایم.

این یعنی مراقب چیزی که امیدوارید اتفاق بیفتد، باشید.

دعا کنید تا ۱۴ ماه دیگر جان سالم به در ببریم و بعد هر چه در توان دارید انجام دهید تا این مرد را از دفترش بیرون کنید.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا