خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلارِ 28هزار تومانی را به اسم که بنویسیم؟! | غلامرضا بنی‌اسدی

غلامرضا بنی اسدی، روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان «دلارِ 28هزار تومانی را به اسم که بنویسیم؟!» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

پیشترها هم نوشته بودم که بازار نه اصولگراست، نه اصلاح‌طلب و نه اعتدالی و نه هیچ چیز دیگر. بازار، بازار است، با نبضی حساس که همه چیز را زودتر احساس و حتی ادراک می کند!

این هم حرف منِ اقتصاد نخوانده که بارها اعتراف کرده که اقتصاد نمی‌داند نیست که این بار از قلم محسن افشاری خواندم این گزاره را که «بازار نه اصولگراست نه اصلاح طلب» آن هم با این توضیح که؛ «تجربه‌ سال‌ها خبرنگار اقتصادی بودن به من می‌گوید راستگو و آینده‌نگرترین پدیده در ایران ‎بازار است؛ اگر پیوستن به ‎سازمان شانگهای قرار باشد اقتصاد را سر و سامان بدهد باید بازار ‎طلا و سکه و ‎ارز نزولی شود و بورس به سرمایه‌گذاران روی خوش نشان دهد»، اما چنین نیست و اکنون که دلار مرز 28 هزار تومان را پشت سر می گذارد می توان خیلی چیز ها را فهمید.

لازم نیست به قلم آید. نگفته و ننوشته پیداست که بازار، توصیه نمی پذیرد، دستور را برنمی‌تابد و راه خود را می‌رود. حتی به موج‌آفرینی‌های رسانه‌ای هم چندان کار ندارد.

به یاد داریم و ثبتِ دفتر هم هست که تا پیش از این حضرات اوضاع بازار و وضع معیشت را به انتخابِ مردم ربط می‌دادند و نتیجه انتخابِ بدِ خودِ مردم می‌دانستند اما حالا که به پندار دوستان، بهترین انتخاب رقم خورده است، باید پرسید چرا باز شاهد وضعیتی هستیم که بودیم؟

بپذیریم که تا شرایط بهتر نشود، رفتن و آمدن افراد تاثیر چندانی ندارد. بازار راه خود را می‌رود و جامعه هم از همین قاعده تبعیت می‌کند. پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را هم دارد. تا وقتی به جای توجه به این ظرایف، به همه چیز و همه کس نگاه جناحی داشته باشیم، چیزی تغییر نخواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا