خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خسروانی: در نوجوانی با هیتلر همزاد پنداری می‌کردم

بامداد لاجوردی، انصاف نیوز: ماجرا از یک توییت آغاز شد. علی خسروانی از بنگاه‌داران شناخته شده تهران، در توییتی شرایط استخدام نیروی انسانی مجموعه خود را اعلام کرد. شرایطی که واکنش‌های مثبت و منفی زیادی داشت .

تصویر توییت علی خسروانی
تصویر توییت علی خسروانی

 به گفته او نیروی انسانی مجموعه تحت مدیریتش باید 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته در دسترس باشند. هیچ تعطیلی قطعی نخواهند داشت و حتی ممکن است در روزهای تعطیلی رسمی هم در محل کار خود حاضر شوند. به گفته او اگر افرادی بعد از طی کردن دوره آموزشی موفق نشوند سطح فروش خود را به رقمی مشخص برسانند، استخدام آنها ملغی خواهد شد.

از نظر برخی فعالان توییتری این شرایط کار ناعادلانه و غیرانسانی است. اما در مقابل بعضی دیگر این شرایط کاری را از الزامات رویاپردازی درآمد چند ده میلیون می‌دانستند و معتقد بودند از آنجا که افراد خودخواسته برای کسب درآمدی بالا به این شرایط تن می‌دهند بنابراین شرایطی غیرانسانی نخواهد بود.

در همین رابطه گفت‌و گویی با علی خسروانی ترتیب دادیم و از او در این رابطه پرسیدم که آیا توانست فردی را با شرایط به زعم گروهی «غیرانسانی» استخدام کند یا نه که وی در پاسخ گفت: بلافاصله نیروی کار جذب شد و امروز بعد از 25 روز آموزش، آنها در شعب مستقر شده‌اند و الان دوره آموزش‌های عملی را می‌گذرانند.

نگاه تحقیرآمیز به برخی مشاغل تنها به دلالی منحصر نیست

علی خسروانی در واکنش به اینکه برخی کاربران توییتر «دلالی» طوری استفاده می‌کردند تا شما را تحقیر کنند، گفت: رویکرد منفی یا مثبت ما به مشاغل، بستگی به زاویه دید ما دارد. این تفاوت نگاه تنها منحصر به دلالی نیست. بخشی از جامعه می‌تواند با به کار بردن تعابیری هر حرفه‌ای را تحقیر کند؛ بعضی به نوازندگان موسیقی، مطرب می‌گفتند یا حتی برخی برای آنکه آنها را بیشتر تحقیر کنند، به آنها می‌گفتند مزقونچی.

وی در خصوص نگاه جامعه به دلالی در ایران گفت: دلالی در قانون تجارت ایران وجود دارد.  دلال بخشی از شبکه توزیع کالا و خدمات است. واسطه‌گری یا دلالی از الزامات تجارت است. ارتباط مستقیم تولید کننده با مصرف کننده تجربه شکست خورده جوامع سوسیالیستی است. شبکه توزیع باعث افزایش تولید می‌شود.

خسروانی می‌گوید، سایت آمازون هیچ چیزی تولید نمی‌کند بلکه واسطه است. او در رابطه می‌گوید: در ایران هنوز جایگاه درستی به شبکه توزیع نداده‌ایم. توزیع به خودی خود یک تخصص است. تولید کننده، قواعد توزیع را بلد نیست و در این زمینه باید از واسطه‌ها کمک بگیرد. وی در ادامه می‌گوید: نگاه منفی نسبت به دلالی باعث شده تا افرادی که تخصص در این حوزه دارند از این فعالیت کنار بکشند و بازار توزیع در اختیار افراد بی‌صلاحیت بیافتد.

نحوه سیاست‌گذاری در ایران، همه مردم را دلال کرده است

این واسطه بازار خودرو باور دارد وقتی به دلالی به عنوان کاری سطحی و غیرتخصصی نگاه شود، همه دلال خواهند شد گفت: در قرعه‌کشی اخیر ایران خودرو حدود 7 میلیون نفر شرکت کردند، اما تنها 200 هزار نفر آنها مصرف کننده واقعی بودند و به آن کالا نیاز داشتند. اتفاقی که در اینجا می‌افتد این است که آن هفت میلیون امید دارند بلافاصله پس از برنده شدن در قرعه‌کشی، امتیاز خودرو رو با سودی قابل توجه به شخص دیگری بفروشند. این یعنی سیستم به گونه‌ای رفتار می‌کند که آدم‌های غیرمتخصصی که در مشاغل دیگری فعالیت دارند و مثلا کارمند، معلم و بازنشسته و خانه‌دار هستند به دلالی غیر اصولی تشویق می‌شوند.

وی در پاسخ به این باور که بنگاه‌های ماشین و ملک سبب گرانی خودرو و خانه شده‌اند گفت: اول اینکه وفور مشاوره‌های املاک به دلیل نرخ بالای بیکاری است دوم، چه اشکالی دارد مشاوره‌های املاک زیاد شود؟ اگر عکلکرد مشاور خوب باشد سرپا می‌ماند و اگر ناتوان باشد مجموعه خود را تعطیل می‌کند. این چه ارتباطی می‌تواند با گرانی مسکن داشته باشد!؟ کسی می‌تواند بگوید زیاد شدن رستوران‌ها عامل گرانی گوشت و مرغ است!؟ هرگز.

علی خسروانی در ادامه با تاکید بر اینکه واسطه‌گری خودرو و ماشین در همه دنیا وجود دارد اما در ایران در نگاه مردم تبدیل به مساله شده است، گفت: ماشین و ملک در ایران تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است. ارزش یک واحد آپارتمان به زمین و سیاست‌های دولت باز می‌گردد. ممنوعیت واردات ماشین از سوی دولت باعث ایجاد محدودیت در عرضه و افزایش قیمت خودرو می‌شود و ماشین را به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌کند. بنابراین وقتی اینها به کالای سرمایه‌ای تبدیل شدند برای بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های مالی جذاب می‌شوند و گرانی آنها برای همه جذاب خواهد شد.

خسروانی در توضیحات بیشتر خود گفت: ایران 80 میلیون دلال دارد؛ همه ما از گران شدن کالاهای سرمایه‌ای سود می‌بریم؛ وقتی دولت می‌گوید هر شهروند می‌تواند با کارت ملی خود یکبار در سال دلار را ارزان‌تر از بازار آزاد ارز بگیرد، افراد را تشویق به کسب سود از این اختلاف قیمت می‌کند و هرچه این اختلاف بیشتر شود، شهروندان سود بیشتری می‌برند. من معتقدم این نحوه قانون‌گذاری دلال پرور هست.

اگر مجموعه‌ای به نیروی انسانی خود بی‌توجه باشد، دوام نمی‌آورد

علی خسروانی در پاسخ به اینکه در دسترس بودند 24 ساعته کارمند، غیرانسانی به نظر می‌رسد گفت: مجموعه ما 50 سال قدمت دارد و من هم 25 سال در اینجا مسئول هستم. چنین مجموعه‌ای اگر به نیازهای نیروی انسانی خود بی‌توجه باشد، امکان پیشرفت ندارد. تمام افراد این مجموعه باید پیشرفت کنند. کارمند نباید نگران هزینه‌های درمانی خود باشد. حقیقت آن توییت برای کسانی که اهلش بودند مشخص بود، هیچ کسی نمی‌تواند هفت روز هفته، 24 ساعت تفریح و خوشگذرانی کند، چه رسد به کار!

وی در همین رابطه گفت: افراد تیپ‌های شخصیتی مختلفی دارند. من، به شخصه، بین رفتن به سینما یا فروش اتومبیل، ترجیح می‌دهم ماشین بفروشم. این یک خصلت درونی من است. ممکن است در جامعه کمتر از 5درصد چنین نگرشی داشته باشند. اما برخی تمایل دارند ساعات مشخصی را در روز کار کنند و مابقی آن را به تفریح و خانواده و… اختصاص بدهند. روحیه افراد متفاوت است. یک کارمند با بودجه محدود، خود را از لحاظ روانی مجاب کرده تا فرزندش را توجیه کند چه کالاهایی را می‌تواند بخرد و چه کالاهایی را نمی‌تواند بخرد! اما تیپ شخصیتی مانند من می‌خواهد دورترین نقاط را هم به بچه‌اش نشان بدهد.

در دوره نوجوانی با هیتلر همزاد پنداری می‌کردم

دیدار ادولف هیتلر از کارگران آلمانی در 1934 میلادی
دیدار ادولف هیتلر از کارگران آلمانی در 1934 میلادی

علی خسروانی در همین رابطه اضافه کرد: حتی در مجموعه خسروانی هم تیپ‌های شخصیتی مختلف در جاهای خودشان به کار گرفته می‌شوند. این مجموعه بین 300 تا 500 نفر نیروی انسانی دارد. ساعات کاری امور مالی از 8.30 صبح تا 16 هست اما برخی جایگاه‌های شغلی روحیه کاری متفاوتی را نیاز دارد.

این فعال توییتری در پاسخ به این سوال که آیا حجم واکنش‌ها، باعث پشیمانی شما نشد، گفت: اگر سه کار درست کرده باشم، یکی از آنها نوشتن همان توییت بود. من زمانی که کتاب «نبرد من» هیتلر را می‌خواندم با او همزاد پنداری می‌کردم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا