خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی بر اتّهام همسویی با صهیونیست ها

سیاوش خوشدل در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت:
1) بارها شاهد بوده ایم که منتقدان و اصلاح طلبان از سوی مخالفانشان به همسویی و همزبانی با دشمنان نظام و از جمله سران رژیم غاصب صهیونیستی متّهم شده اند.
 اگر منتقدان، برخی رفتارها را ناقض حقوق ملّت در فصل سوم قانون اساسی دانسته اند، این که مثلاً فلان مقام صهیونیست برای تخریب وجهۀ نظام، با این خواسته اعلام همراهی کرده است، سندی برای همسویی مورد ادّعا فرض شده است.
کاشفان همسویی یادشده، عبارت «کلمة الحقّ یراد بها الباطل» را در نظر نگرفتند و اعتماد بر قول و فعل صهیونیست ها و دیگر دشمنان کردند.
آنها یا از این تفکیک ساده درمانده بودند یا دانسته کوشیدند ساده اندیشان را از این تفکیک بازدارند:
الف) رفتار ناقض حقوق ملّت را باید اصلاح کرد تا نظام تقویت شود. (روایت اصلاح طلبانه)
ب) رفتار ناقض حقوق ملّت، نشانۀ آن است که نظام باید سرنگون شود. (روایت براندازانه)
جریان هایی که با این شیوه مورد اتّهام قرار گرفتند، به نقد پرداختند. انتساب خود به دشمنان را تهمت و برچسب دانستند و بر اصالت ذاتی حق تأکید ورزیدند. امّا در رویکرد اتّهام زنندگان هیچ گاه تغییری ایجاد نشد.
2) این روزها بازار برقرار کردن تشابه میان منتقدان داخلی مذاکره و توافق و صهیونیست ها داغ است. به این ترتیب که چون منتقدان آقایان روحانی و ظریف با روند مذاکرات مخالف اند و نتانیاهو هم ابراز مخالفت کرده است، پس این دو همسو و همزبان هستند.
شیوۀ آشنایی است. کاشفان این همسویی نیز، یک از این تفکیک ساده درمانده اند یا دانسته می کوشند ساده اندیشان را از این تفکیک بازدارند:
الف) منتقدان داخلی به این دلیل با روند مذاکرات مخالف اند که امتیازات داده شده را موجب تضعیف نظام و امتیازات گرفته شده را ناکافی می دانند (در اینجا بنا بر ارزش گذاری درست یا نادرستی نظر آنها نیست).
ب) صهیونیست ها به این علّت با رسیدن به توافق مخالف اند که آن را عامل تثبیت نظام و امتیازات گرفته شده از ایران را ناکافی می دانند.  کاملاً روشن است که بن مایۀ استدلالی این دو رویکرد، در دو جهت کاملاً عکس است.
 
3) آنها را که سالها و بارها طعم تلخ انتساب به رژیم غاصب و جانی را چشیده بودند، چه شده است؟
 قرار است کدام شیوه را برگزینیم؟ حالا که دست روزگار مجال داده، از خجالت سال ها مورداتّهام بودن دربیاییم و رقیب را به انتساب به رژیم صهیونیستی متّهم کنیم؟
 یا آن که با پرهیز از این گونه مشابهت یابی ها و مشابهت سازی ها، به خود و رقبا ثابت کنیم که آن شیوه را حقیقتاً نادرست می دانستیم؟
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا