خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند پرسش محمدرضا جلایی‌پور از رئیس جدید صداوسیما

محمدرضا جلایی‌پور در کانال تلگرامی خود نوشت:

پرسش‌هایی از رئيس جدید صداوسیما

جناب آقای پیمان جبلی!

در روزهای آغاز ریاستتان بر صداوسیما گفته‌اید که صداوسیما می‌خواهد صدای بی‌صدایان باشد و صرفا منویات یک طبقهٔ خاص را منعکس نکند. تحقق این وعده مستلزم تغییر رویه‌ای بنیادین در سیاست‌ها، ساختار و جهت‌گیری‌های صداوسیما است. برای سنجش صداقت و جدیت‌تان در جهت تحقق این وعده پاسخ‌تان به پرسش‌هایی از جنس آنچه در ادامه می‌آید روشنگر خواهد بود:

بر اساس نظرسنجی‌های خود صداوسیما، نودِ عادل فردوسی‌پور، ربنای محمدرضا شجریان و کلاه‌قرمزیِ ایرج طهماسب، از محبوب‌ترین‌های ‌تاریخ صداوسیما بوده و هر سه بدون توجه به نظر اکثریت شهروندان ممنوع شده‌اند. آیا حاضرید هر سه را از ممنوعیت درآورید؟

بر اساس نظرسنجی‌های معتبر و گزارش و پژوهش نهادهایی مثل ایسپا، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیش از ۵۰ درصد شهروندان ایران با اجبار حجاب مخالف‌اند. حاضرید صدای این بخش از شهروندان ایران را هم در صداوسیما منعکس کنید؟

اکثر شهروندان ایران، بر اساس نظرسنجی‌های معتبر، اصولگرا نیستند. بخشی هم از اصولگرایان و هم از اصلاح‌طلبان ناامیدند یا خواستار تحولات ساختاری‌اند، بخشی گرایش‌های اصلاح‌طلبانه دارند و گروهی نیز اساسا سیاسی نیستند. صداوسیما اما صرفا منعکس‌کنندهٔ صدای اقلیتی از شهروندان ایران است که به اصولگرایان تمایل دارند و حتی برنامه‌های خبری‌اش مشابه یک رسانهٔ اصولگرا است. برای صدا دادن به ایرانیان غیراصولگرا و تکثر گرایش‌های سیاسی در جامعهٔ ایران در صداوسیما برنامه‌ای دارید؟

سبک زندگی ایرانیان در گروه‌های سنی و اقشار و شهرهای مختلف کشور تکثر قابل توجهی پیدا کرده است. صداوسیما اما در سریال‌ها، برنامه‌های سرگرمی و گفتگوهایش صرفا نمایشگر سبک زندگی مختار ۱۵ الی ۳۰ درصد از ایرانیان است. برای شمولگرا و ملی‌تر شدن رسانهٔ ملی و رفع این آسیب چه برنامه‌ای دارید؟

حدود ۸۵ درصد از دانش‌آموزان ایران که در مدارس دولتی درس می‌خوانند از بازندگان و قربانیان افزایش نابرابری آموزشی، کیفیت پایین آموزش عمومی و سوداگریِ مافیا و صنعت کنکور در ایران‌اند و صداوسیما از مهم‌ترین ابزارهای تقویت مافیای کنکور و بازتولید نظم ناعادلانهٔ آموزشی در کشور شده است. برای ارتقای کیفیت آموزش عمومی و صدا دادن به قربانیان نابرابری آموزشی چه برنامه‌ای دارید؟

صداوسیما نه‌تنها در برنامه‌های خودش ملی و شمولگرا عمل نمی‌کند، که اخیرا با ابزار ساترا تولید محتوای صوتی و تصویری آنلاین و شبکهٔ خانگی توسط سایر رسانه‌ها و پلتفرم‌ها در ایران را هم کنترل و بعضا سرکوب و سانسور می‌کند. برای بیرون کشیدن پای صداوسیما از تنظیم‌گیری و کنترل سایر رسانه‌های تصویری و صوتی و مانع‌زدایی برای این‌که لااقل سایر رسانه‌ها بتوانند صدای بخش‌های دیگری از جامعهٔ ایران شوند برنامه‌ای دارید؟

صداوسیما از حیث تعداد کارمند بزرگ‌ترین بنگاه رسانه‌ای جهان است و بخشی از منابع، درآمدها و هزینه‌هایش شفاف نیست. بدون شفافیت، نظارت عمومی و رقابت هم سودای افزایش کیفیت رسانه‌های صداوسیما تحقق‌یافتنی نیست. برای افزایش شفافیت در صداوسیما، تمهید و تسهیل سازوکارهای نظارت عمومی و ایجاد امکان تاسیس شبکه‌های تلویزیونی خصوصی و رقابت بیشتر چه برنامه‌ای دارید؟

صداوسیما نمی‌تواند صدای بی‌صدایان و گروه‌های اجتماعی متکثر جامعهٔ ایران باشد، مگر این‌که به نمایندگانِ پذیرفته‌شدهٔ این گروه‌های بی‌صدا تریبون بدهد و از تقویت نهادهای نمایندگی‌شان حمایت کند. اگر به نمایندگانِ بانفوذِ معلمان معترض، نیروهای فکری و مدنی و سیاسی‌ای که به الگوی غیرپایدار و غیرمتوازن و غیرفراگیر توسعه معترض‌اند، فعالان حقوق زنان، فعالان حقوق بشر، قربانیانِ سوء حکمرانیِ کرونا، فعالان حقوق کارگران، نمایندگان کارآفرینان و صنعتگران، نمایندگان موثر نیروهای سیاسی متکثر، منتقدانِ شناخته‌شدهٔ تحمیل اشکالی از سبک زندگی و باور، فعالان محیط زیست، منتقدان طرح صیانت، نمایندگان اقوام و سخنگویانِ موثرِ گروه‌های تحت تبعیض و قربانیان فقر و انواع نابرابری تریبون نمی‌دهید، چگونه می‌خواهید صدایشان شوید؟

اکثر دانشمندان و کارشناسان تراز اول رشته‌های مختلف، اغلب هنرمندان برجستهٔ ایران، بیشتر فعالان سیاسی بانفوذ اجتماعی و اغلبِ تواناترین تولیدکنندگان محتوای فارسی در تولیدات و برنامه‌ها و گفتگوهای صداوسیما حضوری ندارند. برای این‌که صرفا صدای بخش کوچکی از کارشناسان، هنرمندان و نیروهای خلاق در جامعهٔ ایران نباشید چه برنامه‌ای دارید؟

برنامه‌های کارساز در پاسخ به پرسش‌های فوق نشانهٔ این است که وعده‌تان شعاری توخالی است یا نه. بی‌توجهی به چنین پرسش‌هایی ضامنِ تداومِ ریزش مخاطب و تاثیر صداوسیما و افزایش مخاطب و تاثیر رسانه‌های فارسی‌زبان آنلاین‌ و ماهواره‌ای است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا