خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران در خاطرات جان کری [بخش ششم]

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

پیروزی روحانی

تماس من با سالم قطع نشد و مدام با هم تلفنی حرف می‌زدیم و چند بار هم در شهرهای مختلف با هم دیدار کردیم. بیشتر اعضای شورای امنیت هم برای موضوع توافق داشتند که از طریق عمان می‌شود به نتیجه مطلوب رسید اما هیلاری کلینتون نسبت به آنها تردید داشت و می‌گفت هنوز به این باور نرسیده که آنها بتوانند پیام‌ها را به‌درستی انتقال دهند و ته دلش فکر می‌کرد که نباید به این گذرگاه دیپلماتیک اعتماد کامل داشته باشیم.

همه می‌دانستند که کارکردن با ایران بسیار دشوار است اما این نکته را هم قبول داشتند که ما خودمان در گذشته، فرصت‌های دیپلماتیک ارتباط با این کشور را بر باد داده بودیم. یادمان بود که جورج بوش در سال ۲۰۰۳ که هنوز ایران ۱۶۴ سانتریفیوژ داشت، چگونه وقت مذاکره با این کشور را ندیده گرفت و هیچ‌گاه مذاکره رودررو با ایران اتفاق نیفتاد. بعد از آن بود که آن‌ همه تحریم سخت برای این کشور وضع کردیم و آنها با تمام این احوال، شمار سانتریفیوژهای خود را به هفده هزار دستگاه در حال کار رساندند.

تحریم‌های شدیدی که ما و دیگر هم‌پیمانان بین‌المللی بر ایران وضع کرده بودیم داشت تأثیرات خود را برای اقتصاد این کشور نشان می‌داد اما از سوی دیگر هم ایران را در سرعت بخشیدن به برنامه اتمی‌اش تهییج می‌کرد. زمان رو به پایان بود و ما دیگر در آستانه برخورد با ایران مسلح به بمب اتم بودیم.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۲۰۱۳، این مذاکرات پشت‌پرده مدتی معلق ماند و ما از پیروزی حسن روحانی رئیس‌جمهور میانه‌روی آن‌ها در شگفت شدیم و نیروی دوباره‌ای را می‌یافتیم. شعار انتخاباتی روحانی بازسازی روابط بین‌المللی ایران با جامعه جهانی بود. ما می‌دانستیم که او شانزده سال مداوم دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران بوده و به‌همین خاطر در جریان ریز مذاکرات اتمی ایران از آغاز تا آن روز قرار داشته‌است. البته هنوز نمی‌دانستیم این امر کمکی به کارمان می‌کند یا برعکس، اما دست‌کم معلوم بود که از این‌موضوع آگاهی کاملی دارد و با آن بیگانه نیست.

از سویی وقتی روحانی جواد ظریف و به وزارت خارجه برگزید و پرونده هسته‌ای را به او سپرد چشم‌انداز ما قدری آسان‌تر شد. چون همه می‌دانستند که او ده سال نماینده ثابت ایران در سازمان ملل بوده و سالیان درازی را در آمریکا زندگی کرده و انگلیسی را خوب می داند و به فرهنگ آمریکا هم مسلط است.

سوای این، علی‌اکبر صالحی وزیر پیشین امور خارجه ایران که در جریان مذاکرات محرمانه ما بود را هم به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران گماشته بودند و این انتصابات نشان می‌دهد که ایران در کار خود خیلی جدی است. حالا من با احتیاطی آمیخته با خوش‌بینی گمان می‌کردم روح تازه‌ای در کالبد تلاش‌هایمان دمیده شده و این امید وقتی نیرو گرفت که سالم به من خبر داد گروه روحانی زمان را غنیمت شمرده و به عمانی‌ها پیام روشنی داده که ایران آماده‌است تا گامی به جلو بردارد.

ادامه دارد…

منبع: هر روز موهبتی است/ نویسنده: جان کری/ مترجم: علی مجتهدزاده

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا