خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«با خواهش‌درمانی نمی‌توان کرونا را مدیریت کرد»

رئیس شورای شهر مشهد گفت:  با خواهش‌درمانی نمی‌توان کرونا را مدیریت کرد، هنوز در برخی پاساژها و بازارها جمعیت بدون ملاحظه حرکت می‌کند. اینها مساله اصلی است و باید از همه ابزارها استفاده شود. سیستم حمل و نقل عمومی نیز باید محدود شده و ورود اتباع خارجی چه زمینی در شرق و چه هوایی باید کاملا متوقف شود و اگر اضطراری است باید شرایط قرنطینه در مرز ایجاد شود.

محمدرضا حیدری امروز، شنبه 24 اسفندماه، در هشتاد و هفتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: ما سال 98 پرحادثه را در حالی سپری می‌کنیم که نه با یک بحران ملی بلکه با یک بحران بین‌المللی مواجه هستیم. از کادر پزشکی و پرستاری و مدیریت علوم‌پزشکی که در خط مقدم هستند، تشکر می‌کنیم.

وی بیان کرد: از آخرین اپیدمی‌هایی که در سطح جهانی داشتیم و در ایران نیز تجربه شده، بین 100 تا 120 سال یعنی حداقل یک قرن می‌گذرد، از آن زمان تاکنون اپیدمی در این وسعت نداشتیم. تجربه‌های ارزشمندی همان زمان بوده، علاوه بر این دانش بشری و موفقیت‌های دانش پزشکی دستاوردهایی دارد که باید استفاده کنیم، نمی‌توان به این دستاوردها بی‌توجه بود و از این تجربه بشری استفاده نکرد. ما تا دیر نشده باید از تجریبات قرنطینه استفاده کنیم، در عصر معاصر نیز چینی‌ها این کار را انجام دادند.

حیدری گفت: از ابتدای این موضوع، مدیریت شهری حساس شد و اعضاء شورای شهر در تعامل و همکاری با شهرداری وارد کار شدند. ابتدا 10 میلیاد تومان برای شهرداری مصوب کردیم و بعد 5 میلیارد تومان در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی قرار دادیم. خدمات خوبی برای مبارزه با این بیماری در حوزه حمل و نقل، مترو، اتوبوس، میادین و تولید ماسک و مواد ضدعفونی انجام شده است. حتی پیش‌قدم شدن برای تعطیلی شهر مشهد از جمله دیگر اقدامات بود. مدیریت عالی استان یعنی شخص استاندار نیز ورود خوبی پیدا کردند، ستادی تشکیل دادند و به صورت جدی پیگیری می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مدیران عالی استان و مدیرانی که در قبال مردم مسئولیت دارند باید متناسب با شرایط تصمیم بگیرند. اکنون در شرایطی قرار داریم که نسبت به 72 ساعت گذشته آمار مبتلایان و فوت‌شدگان افزایش یافته و نگرانی‌های جدی را به وجود آورده که باید متناسب با شرایط الان تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی خوبی نیز در شهر مشهد انجام شده است. بخشی از مردم به در خانه ماندن توجه کردند و بخشی بی‌توجه هستند که در اینجا باید ابزارهای قدرت و حاکمیتی به کمک موضوع بیایند که خواست عمومی مردم است. باید از این ابزارها برای کنترل و کاهش حرکت در سطح شهر استفاده شود. در این زمینه جدای از دغدغه‌هایی که مدیریت شهری و نماینده عالی دولت دارد، دولت و وزارت کشور باید اختیارات را به نماینده عالی دولت در استان و مجموعه‌های مدیریت شهری تفویض کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند.

فرمانده باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد

حیدری اضافه کرد: اگر فضا، فضای جنگ است، باید فرمانده در میدان باشد، این فرمانده نمی‌تواند برای هر تصمیم اجازه بگیرد، باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. جنگ تمام‌عیار، پیچیده، ناشناخته و متفاوت با جنگ فیزیکی و جنگی نافذ است که باید قدرت تفویض شود. وظیفه ما است که این موارد را به مدیران و مسئولان منعکس کرده و پیام مردم را برسانیم، مسئولیت با کسانی است که باید تصمیم بگیرند که یا نمی‌گیرند یا تفویض انجام نشده، بنابراین مراجع بالاتر باید مسئولیت تبعات تصمیم خود را بپذیرند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تجربه گذشته و اخیر این است که باید زنجیره تولید مبتلا قطع شود که با کاهش تردد، نشستن در خانه و رعایت نکات بهداشتی ممکن است، عنوان کرد: باید تمام کارهای مشوق این حرکت را کاهش دهیم و کنترل کنیم. با خواهش‌درمانی نمی‌توان این موضوع را مدیریت کرد، هنوز در برخی پاساژها و بازارها جمعیت بدون ملاحظه حرکت می‌کند. اینها مساله اصلی است و باید از همه ابزارها استفاده شود. سیستم حمل و نقل عمومی نیز باید محدود شده و ورود اتباع خارجی چه زمینی در شرق و چه هوایی باید کاملا متوقف شود و اگر اضطراری است باید شرایط قرنطینه در مرز ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: باید ورود و خروج مشهد از مبدأ را کنترل کرد و اگر نشد در ابتدای حوزه استحفاظی استان باید مجموعه ورودی‌ها برگردانده شود. مسئولان امنیتی و انتظامی باید در تمام مسیرها از ابتدای حوزه استحفاظی افراد را برگردانند. اصناف و مراکز تجاری که ضروری نیستند باید تعطیل شوند و در بخش اداری در شرایط کشیک پاسخ دهند.

حیدری با اشاره به اینکه در خصوص مراکز جاذب جمعیت نیز باید دقت شود، تصریح کرد: ما هویت و هر آنچه در مشهد داریم به آستان قدس و حضرت رضا(ع) برمی‌گردد. از آقای مروی تشکر می‎‌کنم که در این موضوع برخورد عالمانه و کارشناسی کردند، اکنون نیز به مدت سه روز این بقعه مبارکه برای ضد عفونی تعطیل شده و امیدواریم بر مبنای همان نگاه با رجوع به بخش بهداشتی و کارشناسی و مدیران استان این موضوع تداوم یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اگر مردم در سراسر کشور متوجه شوند به خاطر این شرایط امکان تشرف به مشهد را ندارند، مقصد سفر یا کلا سفر را کنسل خواهند کرد، اما اگر این بقعه پذیرای مردم باشد، جمعیت را به سمت خود جذب خواهد کرد. همان‌طور که با خداوند راز و نیاز می‌کنیم، در حالی که او را نمی‌بینیم، قطعا امام رضا(ع) از راه دور زیارت ما را پذیرا خواهد بود.

وی بیان کرد: از استاندار تشکر و قدردانی می‌کنیم که با دغدغه و دلسوزی کامل کار را دنبال می‌کنند. امیدوارم وزارت کشور و مجموعه دولت این ظرفیت را در اختیار نمایندگان عالی استان قرار دهند تا تصمیم بگیرند. ما با علم و شناخت از مدیریت شهری در خدمت مردم و شهروندان هستیم.

حیدری خاطرنشان کرد: همچنان پاکبان‌ها و نیروهای خدمات شهری ما شبانه زباله را از سطح شهر جمع می‌کنند، مردم باید همکاری کنند، کمتر زباله تولید کرده و همچنین کمک کنند تا پاکبان‌ها آسیب نبینند. از شهرداری تقاضا داریم در خصوص ظرفیت‌ها و امکانات بهداشتی کمک کنند، همچنین برای توقف پروژه‌های عمرانی تدبیر لازم را بیندیشند. اقدامات خوبی برای موارد حمایتی از همه اقشار و مجموعه‌هایی که آسیب دیدند و مرتبط به حوزه شهرداری است، پیش‌بینی کردیم. دولت نیز باید ورود یابد، به ویژه بسته‌های حمایتی برای اقشار کم‌درآمد پیش‌بینی شود تا دغدغه برای حرکت در سطح شهر نداشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: از مردم، خیرین، سازمان‌های مردم‌نهاد که به کمک دولت، علوم‌پزشکی و مدیریت شهری آمدند، تشکر می‌کنم. خیرین و نهادهای مردمی ما دلسوزانی بودند که حتی تجهیزات پزشکی، بیمارستان‌ها و برخی نیازهای اولیه آنها را تامین کرده و شورای اجتماعی محلات و دفاتر ما در خصوص ضد عفونی و بسته‌های پزشکی کمک کردند. مردم نیز سنگ تمام گذاشتند.

وی اضافه کرد: کمپینی در شرف اعلام از سوی مدیریت شهری و سازمانهای مردم‌نهاد است. با یک برنامه‌ریزی تمرکز و سازمان‎‌یافته باید همه نهادهایی که کار خدماتی می‌کنند از جمله آستان قدس، هلال احمر، اوقاف، بنیاد مستضعفان، بهزیستی و مدیریت شهری کار منسجم و هماهنگ انجام دهند تا کارهای موازی و تکراری انجام نشود و اقشار آسیب‌دیده و هدف تحت پوشش قرار گیرند. هرچه زودتر این زنجیره را قطع کنیم، برگشت جامعه به شرایط عادی زودتر فراهم می‌شود، وگرنه ادامه یافته و شرایط اقتصادی و اجتماعی ما را آسیب خواهد زد که تاکنون هم آسیب زده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا