خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ بهزاد نبوی: اگر انتخابات رقابتی و معنادار باشد شرکت می‌کنیم

/ روایت حسین کروبی از استیضاح بهزاد نبوی /

معصومه رشیدیان، انصاف نیوز: وبسایت اصواگرای مشرق، در تاریخ 10 مهر 1400، نقل قول 32 سال پیش بهزاد نبوی را بعنوان نقل قولی جدید ذکر کرده و در راستای تحلیل خود از گام‌های بعدی جناح اصلاح طلب -که به زعم مشرق به سمت شورشی شدن پیش می‌رود- به کار گرفته است.

بهزاد نبوی اما به انصاف نیوز می‌گوید که این نقل قول مربوط به زمانی است که مجلس سوم او را استیضاح کرده است. او ضمن شرح آن ماجرا در سال 67، با رد ادعاهای طرح شده در گزارش مشرق می‌گوید این ادعاها هیچکدام بهره‌ای از واقعیت نبرده است.

از سوی دیگر حسین کروبی، فرزند شیخ مهدی کروبی -از محصورین سال 88- بعنوان رئیس مجلس سوم و دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، به نقل خاطرات پدرش از آن روزهای استیضاح پرداخته است. کروبی می‌گوید علاوه بر جناح راست تعداد قابل توجهی از بچه‌های چپ هم به دنبال استیضاح بهزاد نبوی بودند.

او همچنین به روایت خاطره‌ای از نخستین دخالت شورای نگهبان -با ردصلاحیت بهزاد نبوی برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس- در انتخابات می‌گوید و تاکید می‌کند که پس از رد صلاحیت «بهزاد» توسط هیئت نظارت شورای نگهبان، شیخ مهدی کروبی بعنوان رئیس مجلس و دبیر کل مجمع روحانیون اعلام کرده است که «اگر بهزاد نبوی تایید نشود ما از انتخابات کنار می‌کشیم».

مشرق در گزارشی باعنوان «کادرسازی حرفه‌ای هسته سخت اصلاحات آغاز شد / اصلاح‌طلب شورشی به صحنه می‌آید!»نوشته است: اخیراً  نقل شده است که بهزاد نبوی از اصلاح‌طلبان دل گیر است، رئیس ناسا گفته است که دیگر چپ مدرن و سنتی جواب نمی‌دهد و بنا را باید بر مردی و نامردی میان اصلاح‌طلبان گذاشت.

مشرق

متن گفت‌وگو با بهزاد نبوی و حسین کروبی را در ادامه بخوانید:

-انصاف نیوز: مشرق نقل قولی از شما منتشر کرده است که «اخیراً نقل شده است بهزاد نبوی از اصلاح‌طلبان دلگیر است، رئیس ناسا گفته است که دیگر چپ مدرن و سنتی جواب نمی‌دهد و بنا را باید بر مردی و نامردی میان اصلاح‌طلبان گذاشت.» جریان این نقل قول چیست؟

بهزاد نبوی: 32 سال پیش من را در مجلس سوم استیضاح کردند؛ وقتی پس از استیضاح به همراه آقای مهندس باقریان به سمت وزارتخانه در حرکت بودیم به ایشان گفتم «چپ و راست یک بحث است و مردی و نامردی بحث دیگری است؛ ممکن است آدم چپ باشد و نامرد باشد و راست باشد و مرد باشد و عکسش هم ممکن است». تا جاییکه بیاد دارم درهمان سال‌ها درمصاحبه‌ها این داستان را نقل کردم.

-در گزارش مشرق ادعا می‌شود که اصلاح طلبان رادیکال در پی کادرسازی به شیوه‌ی سازمان مجاهدین خلق در سال 54 هستند که تقی شهرام با انتقاد از بی‌عمل بودن هسته اولیه سازمان مجاهدین خلق دست به تسویه‌حساب سیاسی و نظامی زده و بسیاری از مخالفانش را حذف کرد. نویسنده‌ی گزارش معتقد است که اصلاح طلبان به دنبال کادرسازی و رادیکالیزه کردن کنش‌های اصلاح خواهانه در جریان اصلاحات هستند.

کاملا تکذیب می‌شود. من این مطلب را فقط در مشرق خوانده‌ام و بهره‌ای از واقعیت نبرده است.

-باتوجه به سرخوردگی پیش‌آمده، آیا در جبهه به انتخابات پیش رو فکر می‌کنید؟

هنوز در این مورد به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. البته طبیعی است که جبهه‌ی اصلاحات مبنایش شرکت در انتخابات است، البته در انتخابات رقابتی و معنادار.

-جبهه همچنان فعال است؟ بنظرتان کارآمد خواهد بود؟

بله، در حد امکانات موجود.

-بعد از انتخابات با آقای همتی نشست یا دیداری داشته‌اید؟ در ازتباط هستید؟

خیر.

روایت کروبی از ماجرای استیضاح «بهزاد»

حسین کروبی
حسین کروبی

حسین کروبی درباره‌ی روز استیضاح بهزاد نبوی به نقل شنیده‌های همان زمان خود از پدرش می‌پردازد و به انصاف نیوز می‌گوید: گویا بعد از ارتحال امام و ریاست جمهوری آقای هاشمی، در این فاصله‌ی نقل و انتقال خواستند آقای نبوی را از آبرو بیاندازند و دیگر آخرین زهر و ضربه‌شان را به آقای نبوی بریزند، و بحث استیضاح ایشان را مطرح کردند.
خاطرم هست حاج آقا تعریف می‌کردند که «ما حرفمان این بود که وزارت ایشان که دیگر تقریبا تمام شده است و هاشمی هم که دیگر رئیس جمهور شده است؛ آقای نبوی هم که دیگر نمی‌خواهد وزیر باشد، این چه کاری است که می‌خواهید آبروی یک مسلمان و یک مومنی را ببرید. بعد از این همه سال خدمت و ایشان که همه‌کاره‌ی آقای رجایی بوده است و به ایشان بسیار نزدیک بوده و سال‌ها هم وزیر بوده است…»

با اینحال علیرغم این بحث‌ها و در مقابل تمامی این حرف‌ها می‌بینند که نه! اینها خیلی قاطع ایستاده‌اند تا آبروی آقای نبوی را ببرند.

کروبی درمورد تعبیر بهزاد نبوی از مرد و نامرد در آن زمان توضیح می‌دهد: اینطور که من شنیدم بخش اعظمی از بچه‌های چپ بودند که با راستی‌ها هماهنگ شده بودند و دنبال استیضاح و انداختن و بی‌آبرو کردن آقای نبوی بودند. چون بچه‌های راست که منسجم بودند، اما آنموقع بچه‌های چپ به بچه‌های راست می‌چربیدند. آنموقع حاج آقاخیلی محکم می‌ایستد که بهزاد را حفظ کنند. فکر می‌کنم اگر درست خاطرم باشد خیلی به سختی هم رای اعتماد مجدد گرفته شد.

کروبی در ادامه به اولین باری که جلوی ردصلاحیت شورای نگهبان ایستادگی می‌شود –آنهم درمور ردصلاحیت بهزاد نبوی- اشاره می‌کند و می‌گوید: موضوع دیگری که خاطرم است حاج آقا درمورد آقا بهزاد تعریف می‌کرد این بود که وقتی ایشان از وزارت فارغ شد، آقای هاشمی کابینه‌اش را تشکیل داد و آمد از مجلس 4 نماینده‌ی تهران را به دولت برد؛ آقای نوربخش بود و آقای حسین کمالی و دونفر دیگر.

اولین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس بوده است و مربوط به حدود 4-5 ماه پس از ارتحال امام؛ اولین باری بود که هیئت نظارت شورای نگهبان آقای نبوی را برای این انتخابات ردصلاحیت می‌کند. حاج آقا پیغام می‌دهند که اگر بهزاد نبوی رد صلاحیت شود ما از انتخابات کنار خواهیم رفت. آقای جنتی هم به حاج آقا زنگ می‌زند که «آقای کروبی شما چنین حرفی زدید؟ چرا؟!» و… حاج آقا تعریف می‌کردند که آقای جنتی شروع به صحبت کرده است برای اینکه ایشان را قانع کند که نباید این کار را انجام دهند. اما می‌بینند که حاج‌آقا روی حرفشان مصمم هستند.

خاطرم هست می‌گفتند که اصلا این موضوع یک اتفاق عجیب و غریب برایشان بوده که یکدفعه بخواهند کسی را ردصلاحیت کنند. مثل الان نبود که خیلی عادی شده و حتی لاریجانی هم ردصلاحیت می‌شود. آنموقع این مسائل شوک‌آور بود.

حاج آقا آنموقع جلویشان خیلی محکم می‌ایستد؛ هم رئیس مجلس بودند و هم بعنوان دبیرکل مجمع روحانیون گفتند که اعلام می‌کنند که «ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم»؛ این شوک بزرگی به حکومت بود که چهارماه بعد از ارتحال امام چنین اتفاقی رخ دهد. در نهایت یکی-دو روز بعد آقای محمدی گیلانی که دبیر شورای نگهباد بود، تماسی با حاج آقا می‌گیرند که «آقای مومنی و چند تن از این آقایا الان نیستند، ولی من به شما قول می‌دهم که رای شورای نظارت برای صلاحیت بهزاد نبوی را برمی‌گردانم و در شورای نگهبان تاییدش می‌کنم، شما فقط در انتخابات شرکت کنید.» که چون قول می‌دهندحاج آقا هم اعلام می‌کنند که در انتخابات شرکت می‌کنند.

اولین باری که در مقابل شورای نگهبان ایستادند و گفتند از انتخابات کنار می‌کشیم آنموقع بود. از بالا هم به شورای نگهبان گفته بودند که «به کروبی بگویید ما نبوی را تایید صلاحیت می‌کنیم و شما از انتخابات کنار نکشید.»

چون اوایل فوت امام بود و اولین انتخابات بعد از فوت و هنوز یک‌مقدار می‌ترسیدند و کمی معقولانه‌تر برخورد می‌کردند. ترکیب شورای نگهبان هم البته متفاوت بوده است. اما قصد قطعی داشتند که بهزاد را ردصلاحیت کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بله بخاطر قدرت همه کاری می کنید .برید با صاحبان قدرت رقابت کنید ولی خواهشا دنبال مردم نیایید قرار نیست مردم رای دهند یکی دیگه حالشو ببره بعد هم به ریش مردم بخنده که نگذاشتند کار کنم تو که نمی گذازن کار کنی انتخابات رقابتی سی چت بود؟ بشین کتاب خاطرات زندان تو بنویس یه کار مفید کرده باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا