خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اظهارات اژه‌ای و قالیباف در نشست مشترک مجلس و قوه قضاییه

میزان نوشت: حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست مشترک مجلس و قوه قضاییه در آستانه روز مجلس به سخنرانی پرداخت.

رئیس قوه قضاییه در بخشی از اظهاراتش تصریح کرد: مجلس یازدهم کاری کرد که به کمک دولت آمد و در مقابل زیاده خواهان و کسانی که به نحوی می‌خواستند مردم را تحت فشار قرار دهند با گذاشتن یک قانون مسیر را عوض و تولید اقتدار کرد.

وی افزود: امروز دولت سیزدهم با تمام توان، تمام قدرت و وقت گذاشتن به دنبال ارتقای نظام و رفع گرفتاری‌ها است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: امروز قوه قضاییه، در جهت تحقق اهداف نظام، جلوگیری از انحرافات، برقراری عدالت، برخورد با مفسدین تلاشی فوق العاده می‌کند.

وی با بیان اینکه سه قوه باید آسیب شناسی‌های جدی داشته باشیم، گفت: بر اساس این آسیب شناسی، راه حل مشترک پیدا کنیم و با هم افزایی و تعامل بیشتر بتوانیم نقشه‌های دشمنان و گرفتاری‌هایی که مستکبران غرب برای مردم ایجاد کرده را خنثی کنیم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در مورد برخی موضوعات خلاء قانونی داریم. الان در قانون هر ترک فعلی جرم نیست و نیاز به قانون در این زمینه وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: قوه قضاییه باید دستگاهی باشد که بیشتر از همه به قانون احترام می‌گذارد و اگر قانون نداشته باشیم و با نظرات خودمان وارد شویم ممکن است مشکل ایجاد کند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه قوه قضاییه به صورت جدی چند مسئله را در دستور کار خود دارد، ادامه داد: یکی از لوازم کوتاه کردن فرایند دادرسی این است که ما الان بیش از ۲ هزار عنوان داریم و اگر به همین ترتیب رو به افزایش باشد و این مقدار عناوین مجرمانه باشد پرونده‌ها هر روز بیشتر می‌شود و با بودجه و نیروی بیشتر هم مشکل حل نمی‌شود. بدنبال این هستیم لوایحی را به شما بدهیم و کاری کنیم که کمتر جرم انگاری شود و در جهت قضازدایی حرکت کنیم.

و‌ی با بیان اینکه می‌خواهیم رسیدگی هایمان عالمانه، عادلانه، بموقع و دقیق باشد، افزود: اگر بخواهیم چنین کاری کنیم به نیرو‌های متخصص نیاز داریم. اگر یک قاضی در دادسرا یا در دادگاه در روز ۷ تا ۱۰ پرونده و حتی بیشتر را بررسی کند و اگر انواع و اقسام پرونده‌ها به یک قاضی ارجاع شود او چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ و چگونه می‌تواند این چهار صفت را داشته باشد. خودم به دادسرا و دادگاه‌ها رفته ام، اصلا جای کار متعارف هم نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: امروز تلاش قوه قضاییه این است که هر چه قدر می شود هزینه کمتر برای مردم ایجاد کند و یکی از مواردی که هزینه را کم می کند توسعه رسیدگی های الکترونیکی است.

رئیس دستگاه قضا افزود: برای کسانی که نه پای آمدن، نه زبان گفتن و نه قلم نوشتن دارند و نه پول وکیل و هزینه دادرسی و کارشناسی در تلاشیم برای این قشر کاری کنیم که به حق خود برسند؛ این نیاز به عده و عُده و بودجه دارد.

فارس نوشت: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 7 آذر) در نشست مشترک نمایندگان مجلس و مسئولان عالی قضایی اظهار داشت: داشتن روحیه میدانی و جهادی برای پیگیری موضوعات در صحن مجسل، بسیار مهم است و این ظرفیت در قوا وجود دارد که بتوانیم طرح تحول، ساختار اقتصادی را همه قوا به صورت مشترک با یکدیگر پیگیری کرده و آن را ارتقا دهیم.

وی افزود: نمی‌توانیم بگوییم که 60 یا 70 مشکل در کشور وجود دارد، بلکه مشکلات متعددی است، البته باید با همدلی سه قوه به ویژه در رأس قوا به فهم مشترک در موضوعات برسیم تا بتوانیم بر مشکلات فائق آییم ضمن اینکه لازم است به فهم مشترک در اولویت‌ها برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز ما در کشور سه مشکل داریم که بایستی با اولویت به آن رسیدگی کرد که مشکل اول، مشکل اقتصادی و سپس مشکل آب و جمعیت است. این در حالی است که در برخی از نقاط کشور و در برخی روستاها با تانکر آب شرب به آنها می‌رسانند. همچنین در بحث جمعیت هم بحث موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی مطرح است که متأسفانه هر روز این اختلاف طبقاتی بیشتر شده و شاهد آن هستیم که این ناترازی‌ها که زائیده تصمیمات همه ماست کشور را دچار ناترازی کرده است.

وی گفت: وقتی مسئولان از حل مشکلات اقتصادی حرف می زنند باید در کشور تولید ثروت کند اگر تولید ثروت با تصمیم‌های ما ایجاد نشود مشکلات اقتصادی و نقدینگی لجام گسیخته هم مهار نمی شود.

قالیباف تاکید کرد: برای نظارت دقیق نیازمند شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی هستیم. اگر این کار را به درستی انجام دهیم خروجی آن کارآمدسازی نظام حکمرانی است.

وی ادامه داد: بحثی که تحت عنوان «سوت زنی» مطرح شد در واقع مبارزه با فساد از طریق حمایت از افشاکنندگان فساد بود. ۵۵ درصد فساد در دنیا از همین طریق کشف شده است و تنها ۴۵ درصد فساد از طریق دستگاه‌های دولتی در دنیا کشف می‌شود. در این زمینه قوانین مهمی در همه کشورهای دنیا وجود دارد که باید در کشور ما نیز در این زمینه قانونگذاری شود.

رئیس مجلس تاکید کرد: ۷ دستگاه، مسئول نظارت بر اجرای قوانین هستند؛ یکی از منکرات بزرگ در کشور، اجرانشدن قانون و یا بد اجرا کردن آن است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا