خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برخی کارمندان، هوش مصنوعی را رقیب خود می‌دانند

سرویس اقتصادی انصاف نیوز: پیشرفت هوش مصنوعی به قدری سریع شده است که اگر در ایران هم نهادهای حاکمیتی و سازمان‌های خصوصی نتوانند خود را با این ضرباهنگ هماهنگ کنند به طور قطع از غافله قدرت و ثروت جا خواهند ماند.

تا سه سال پیش مترجم گوگل، متون فارسی را با خطاهای فاحش ترجمه می‌کرد اما امروز، هرگز اشتباهات گذشته را مرتکب نمی‌شود و خود را اصلاح کرده است؛ حال با این سرعت پیشرفت آیا می‌توان گفت تا چند سال دیگر، شغل مترجمی تمام می‌شود؟ یا منظور کارشناسان فناوری از اینکه تا چند سال آینده با رشد هوش مصنوعی مشاغل منشی‌گری، پشتیبانی تلفنی خدمات، روزنامه نگاری و حتی برخی امور مهندسی از بین خواهند رفت، چیست؟

انصاف نیوز این موضوعات را با محمدرضا محتاط، کارشناس و مدرس هوش مصنوعی در میان گذاشت.

محمدرضا محتاط در پاسخ به این سوال که «آیا هوش مصنوعی تهدیدی برای برخی شغل‌ها خواهد بود یا نه؟» گفت: با رشد هوش مصنوعی، شکل کار برخی مشاغل تغییر می‌کند اما این به معنای پایان پذیرفتن نقش انسان نیست. حتی با روند کنونی رشد این تکنولوژی

همچنان این انسان خواهد بود که تصمیم گیری نهایی است و کاری که ماشین‌ها می‌کنند این است که امکان تصمیم‌گیری برای انسان را آسان می‌کنند

تصویر چهره محمدرضا محتاط
محمدرضا محتاط

این مدرس هوش مصنوعی در خصوص اینکه « وقتی گفته می‌شود با رشد این تکنولوژی در آینده نزدیک این تحولات اتفاق می‌افتد، منظور چند سال آینده است؟» گفت: این موضوع به متغیرهای زیادی وابسته است اما این مساله برای کشورهای توسعه یافته می‌تواند سه سال آینده باشد و برای ایران می‌توند بین 5 تا 10 سال آینده باشد.

وی در همین رابطه افزود: هرچند زیرساخت‌های توسعه هوش مصنوعی در ایران به اندازه کشورهای توسعه یافته نیست اما ایران فاصله زیادی با آن کشورها ندارد. زیرساخت‌ها و متخصصان در ایران تا حدودی هم سطح کشورهای توسعه یافته هستند هرچند نقائصی وجود دارد اما مشکل اصلی پذیرش عمومی هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی باعث بیکاری نمی‌شود

محمدرضا محتاط در توضیح اینکه «منظور از مورد پذیرش نبودن تکنولوژی هوش مصنوعی چیست؟» گفت: مدیران سازمانی و حتی نیروی انسانی سازمان‌ها روی خوشی به ورود این تکنولوژی نشان نمی‌دهند. مدیران درک درستی از پیامدهای این پیشرفت ندارند و از طرف دیگر نیروی انسانی سازمان‌ها به دلیل آنکه این نوع پیشرفت ا رقیب موقعیت شغلی خود می‌داند، در برابر آنها مقاومت می‌کند.

وی در همین رابطه گفت: بانک‌های ایران تا حد زیادی خود را با پیشرفت هوش مصنوعی هماهنگ کرده‌اند اما مثلا شرکت‌های بیمه با این پیشرفت همراهی نکرده‌اند.

محتاط در پاسخ به این سوال که «در صورت ورود هوش مصنوعی، موقعیت شغلی افراد چه تغییری خواهد کرد» گفت: حتی با ورود هوش مصنوعی باز نیروی انسانی تصمیم گیرنده نهایی است. حال این دایره تصمیم‌گیری در برخی حرفه‌ها بیشتر و در برخی حرفه‌ها که حساسیت کمتری دارند، کمتر خواهد بود. برای مثال کمکی که هوش مصنوعی به پزشکان این است که توصیه‌های تشخصیص عمیق‌تر و بهتری به آنها پیشنهاد می‌دهد اما همچنان پزشک تشخیص دهنده نهایی است لذا هوش مصنوعی تهدیدی برای پرستاری یا پزشکی نیست، بلکه این تکنولوژی قدرت تصمیم‌گیری و تشخیص آنها را بالا می‌برد.

وی در ادامه گفت: اما در خصوص مهارت‌هایی که حساسیت کمتری دارند مانند منشی‌گری، شکل و شرح وظیفه این مشاغل عوض خواهد شد و آنها از این پس باید ناظر بر عملکرد سیستم‌های هوش مصنوعی باشند.

محتاط در پاسخ به این سوال که آیا از این پس حتی برای منشی‌گری هم باید متخصص هوش مصنوعی بود، گفت: از منظر هوش مصنوعی در آینده مشاغل به دو دسته تقسیم می‌شوند، برخی حرفه‌ها نیاز به مهارت‌های تخصصی این علم خواهند داشت اما برخی حرفه‌ها همچنان نیاز به بکارگیری مهارت‌های کلی و ساده دارند. بنابراین این تلقی که هوش مصنوعی تهدیدی برای شغل‌های ساده خواهد بود، چندان درست نیست هرچند شرح وظیفه این مشاغل عوض خواهد شد.

هوش مصنوعی به کمک رسانه‌ها خواهد آمد

از وی درباره آینده روزنامه نگاری با رشد هوش مصنوعی پرسیدیم. محمدرضا محتاط گفت: شکل کار روزنامه نگاران و دبیران رسانه‌ها تغییر خواهد کرد. آنها با کمک آن قادر خواهند بود هزاران کامنت، توییت و مقاله رسانه‌ها را به سرعت تحلیل و بررسی کنند و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنند و واکنش نشان دهند. این در حالیست که تا پیش از ورود ماشین‌ها به عرصه رسانه، امکان بررسی این حجم از اطلاعات برای آدم‌های شاغل در رسانه‌ها غیرممکن می‌نمود اما اکنون دبیران رسانه‌ می‌توانند با کمک آن نفوذ خود را بیشتر کنند و پیام خود را بهتر به مخاطبان خود منتقل کنند.

این مدرس دانشگاه تهران با اشاره به مستند «هک بزرگ؛ The Great Hack» به انتخابات آمریکا پرداخت و گفت: در انتخابات 2016 آمریکا، هوش مصنوعی توانست رقابت انتخاباتی را  به نفع دونالد ترامپ تغییر دهد. کمپین ترامپ با بکارگیری این تکنولوژی توانست پیشتاز انتخابات شود.

پوستر فیلم هک بزرگ - The Great Hack درباره نقش هوش مصنوعی در انتخابات

مستند هک بزرگ مستندی است به کارگردانی جهیان نجیم و کریم عامر که به رسوایی فیس‌بوک-کمبریج آنالیتیکا می‌پردازد.«هک بزرگ» به تسلط رسانه‌ها بر افکار و اندیشه‌های جامعه امروز و دیگری، قرار گرفتن رسانه‌ها در اختیار سیاستمدارانی که از دستبرد به حریم خصوصی مردم هیچ پرهیزی ندارند

این مدرس هوش مصنوعی درباره اینکه «آیا نظام‌های سیاسی و قدرت دنیا در آینده بر مبنای سطح تکنولوژی‌های هوش مصنوعی آنها سنجیده خواهد شد» گفت:  داده و اطلاعات قدرت می‌آورد. هر کسی که داده‌های بیشتری داشته باشد قدرت بیشتری خواهد داشت. به همین خاطر در آینده میزان دسترسی به اطلاعات تعیین کننده خواهد بود.

انتهای پیام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا