خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات توافق ایران و طالبان

ایرنا نوشت: ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان با انتشار متنی اعلام کرد که دیروز دوشنبه در نشستی بین هیأت ایران و طالبان در رابطه به مسائل اقتصادی و تقویت روابط دوجانبه توافقاتی صورت گرفته است.

ذبیح الله مجاهد امروز سه شنبه نوشت که برای تسریع روند تجارت توافق صورت گرفته است که مرز دوغارون – اسلام قلعه برای ۲۴ ساعت فعال باشد و این توافق طی ۱۰ روز آینده اجرایی خواهد شد.

همچنین دو طرف توافق کرده اند که ایران برای بهبودی روند تجارت و انتقالات، جاده های ۸ استان افغانستان و گمرک هرات را توسعه دهد و کار عملی این روند تا یک ماه آینده آغاز شود.

به گفته مجاهد هیأت های دو طرف توافق کرده اند که در روند تجارت بین دو کشور و معلومات مقدار تعرفه‌های گمرکی بین دو طرف تبادله شود و کارشناسان دو طرف با توجه به معلومات ارائه شده پیشنهادات خود را برای بهبود تجارت ارائه خواهند کرد تا در روشنی آن تصمیم‌های بعدی گرفته شود.

وی افزوده است: در این نشست تصمیم گرفته شده است که طی یک ماه آینده هیأت های دو طرف تمام مشکلات مرز دوغارون- اسلام قلعه را بررسی نمایند.

همچنین توافق صورت گرفته است که یک هیأت طالبان به ایران سفر کرده و با مقامات وزارت نفت ایران دیدار داشته و مشکلات خود را در این رابطه به طرف ایرانی شریک سازند و در باره رفع این مشکلات تصمیم گرفته شود.

به گفته مجاهد همچنین توافق صورت گرفته است که طرف ایرانی با رانندگان افغان برخورد نیک کرده و در راستای تأمین امنیت آنها تلاش خواهند کرد و اگر رفتار نادرستی صورت گیرد، رسیدگی قانونی انجام خواهد شد.

همچنین توافق شده است که اگر راننده های افغانستانی وارد برخی مناطقی ویژه گمرک ایران می شوند، باید از آنها تست کرونا گرفته شود.

همچنین توافق صورت گرفته است که ادعای طرف افغانستان در باره انتقال ماشین های آتش نشانی که به ایران منتقل شده اند با در نظر داشت مدارک پیگیری شود.

دو طرف همچنین توافق کرده اند که برای بهبود روند انتقال گاز مایع یک خط لوله از دوغارون به اسلام قلعه کشیده می شود و کار ساخت آن بزودی آغاز خواهد شد.

به گفته مجاهد طی ۱۰ روز آینده یک هیأتی فنی ایرانی از وزارت راه و شهرسازی به افغانستان سفر کرده و مشکلات خط آهن در ایستگاه روزنک را برطرف خواهند ساخت.

در باره مرز ماهیرود فراه نیز تصمیم گرفته شده است که هیأت های دوطرف طی ۱۰ روز آینده مذاکرات خود را آغاز و برای ساخت جاده های این مسیر که مشکلاتی دارد، اقدام کنند.

همچنین توافق شده است که معادن آهن افغانستان که در نزدیک مرز دو کشور واقع شده و طرف ایرانی به آن ضرورت دارد به افغانها پیشنهاد لازم را فرستاده تا دو طرف در رابطه مذاکرات خود را انجام دهند.

طرف ایرانی همچنین در باره صادرات میوه های خشک افغانستان به هندوستان از مسیر چابهار مطالعات صورت گرفته و توافقی انجام شود.

طرف ایران و افغانستان توافق کرده اند که برای ایجاد بازار مرزی طی یک ماه آینده اقدامات لازم را انجام و موانع و مشکلات آنرا حل نمایند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا