خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خطر توهم ناشی از واکسیناسیون چینی و برکت در ایران

امید کاجیان، روزنامه‌نگار در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «خطر توهم ناشی از واکسیناسیون چینی و برکت در ایران» نوشت:

درگذشت سیامک اطلسی و حال وخیم عزت‌الله مهرآوران، کسانی که دو دوز واکسن‌های موجود کشور را زده بودند و رسانه‌ای شد از دید برخی می‌تواند مشت نمونه خرواری باشد از اینکه باید لااقل برای دوز بوستر هم که شده واکسن‌هایی مثل فایزر هم به کشور بیایند. واکسن‌هایی که این اواخر همزمان با اعتراضات افکار عمومی گفته می‌شد منعی در ورود آن نیست و البته اما در سیل واکسن‌های چینی، موضوع ورود آنها نیز غرق شد. حالا وزیر بهداشت در اظهارنظری دلسردکننده و عجیب از منتفی شدن ورود آن سخن می‌گوید و اما ترسناک‌تر در چنین شرایطی نگاه خوش‌بینانه از بازگشت به شرایط نرمال برای کسانی است که هر دو دوز واکسن‌های مورد استفاده در ایران را زده‌اند. آن هم در حالی که اما و اگرها از سرنوشت واکسیناسیون نه فقط با این واکسن‌ها بلکه با واکسن‌هایی که تاثیرگذاری شدیدش بر جهان هم اثبات شده نیز وجود دارد.

نمی‌توان همینقدر راحت و تلخ همزمان با واکسیناسیون با واکسن‌های چینی و برکت، آن همه  تبلیغات فراوان و اینکه ورود فایزر و مدرنا منعی ندارد را به فراموشی سپرد. مسئولیت یعنی پای حرف خود بایستی و با زندگی مردم نیز قمار نکنی. نمی شود  بعد از آنکه یکبار وعده ورود 20 میلیون فایزر از آلمان و بعد دو میلیون و چهارصد هزار از بلژیک داده شد، حالا راحت از عدم برنامه برای ورود فایزر گفته شود. حق مردم ایران بهترین‌هاست و نه سیاسی‌کاری‌ها و … و قطعا که نباید هم غیر مسئولانه رفتار کرد.

البته مطمئنا در شرایط کنونی بهترین گزینه برای مردمی که دستشان از همه جا کوتاه است همین واکسیناسیون با واکسن‌های چینی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را دارند بود. اما چرا باید تصور کرد حالا که مردم خود را با شرایط تطبیق داده‌اند می توان از حق انتخاب آنها در آینده هم به سادگی گذر کرد؟

از سویی با توجه به شرایط موجود نباید، نوعی سطحی‌نگری به معضل کرونا بعد از ورود این واکسن‌ها در کشور هم صورت بگیرد. شواهد نشان می‌دهد که باید پس از این هم مردم مراقب خود باشند چرا که اخبار رسیده گویای این است که زدن این نوع واکسن‌های موجود نیز آنها را در برابر مرگ صد در صد مصون نمی‌دارد، حال آنکه در عوض این روزها شاهد چند پلان غم‌انگیز از شرایط کنونی و ساده انگاری‌ها در این زمینه بودیم.

پلان‌های غم‌انگیزی که هم مردم در آن مقصرند و هم مسئولین. تصاویر این روزها از سفر مردم به عراق شوربختانه یکی از آن پلان‌های غم‌انگیز بود. انتشار فیلمی از یکی از هواپیماهایی که گفته می‌شد هواپیمای باری است و در آن بدون توجه به امنیت پرواز و البته پروتکل‌های بهداشتی، نه تنها مردم کنار هم و چند برابر ظرفیت نشسته بودند بلکه حتی هواپیما را به مانند اتوبوس‌های دو طبقه کرده و در بالای سر آدم‌های نشسته، افرادی میان زمین و آسمان خود را جای داده بودند تا هواپیما پرواز کند و یا تصویر غمبار دیگر از زمانی که مردم با فشار به مرزها ظاهرا خط و خطوط مرز را شکسته تا به زیارت بروند، را دیدیم. تصویر سوم ازاین ماجرا غمبارتر بود جایی که وزیر راه و شهرسازی به جای چاره‌اندیشی و یا پاسخگویی درباره آن پروازهای خطرناک و عجیب با هواپیماهای باری که  نشان از خلاء مدیریتی دارد، در مورد بازگشت زوار و خطر انتقال و شیوع موج ششم کرونا در اظهارنظری شوکه‌کننده می‌گوید افراد در مورد کرونا به صورت چشمی تشخیص داده می‌شوند و خبری از گرفتن PCR  از آنها و یا لزوم ارائه‌اش نیست.

اوج خطر اما حالا وقتی است که خوش‌بینانه عده‌ای از جشن لغو محدودیت‌های کرونایی برای آنهایی که دو دوز یکی از واکسن‌های داخل کشور را زده‌اند می گوید. موضوعی که باعث واکنش علیرضا مرندی، رئيس فرهنگستان علوم پزشكي نیز در این زمینه شد و بیان اینکه حتی در کشورهایی که بالای هشتاد درصدی واکسیناسیون هر دو دوز صورت گرفته مانند کانادا نیز قوانین همچنان رعایت می شود و در آنجاهایی که نشد با پیک های بعدی روبه رو شدند.  

خطر ورود موج جدید کرونا در حالی است که شنیده شدن خبر در گذشت سیامک اطلسی هنرپیشه‌ای که بعد از هر دو دوز واکسن به این بیماری دچارشد و جان باخته است و همین طور وضعیت بد عزت الله مهر آوران، بار دیگر موضوع درصد میزان کارآمدی واکسن‌های استفاده شده در ایران را جدی تر از همیشه بر سر زبان‌ها انداخته است. خبر تاسف‌بار درگذشت و یا خواب مصنوعی این هنرپیشگان، در حالی است که از سویی برخی با خوشحالی از تزریق واکسن‌های موجود درایران، پیش چشم خود آینده‌ای رویایی رها از کرونا را تصور کرده و پروتکل‌ها را نیز کمتر رعایت می‌کنند و از طرفی مسئولین بر این موج توهم ناشی از واکسیناسیون، دامن زده و سخن از بازگشایی و یا از سرگیری بسیاری از فعالیت های دیگر می‌کنند. به نظر می‌آید این خوش‌بینی و سطحی‌نگری توامان مردم و مسئولین نسبت به کرونا می‌تواند بار دیگر روزهای سیاه کرونایی را در واقعیت چند ماه آتی پیش چشم‌مان بیاورد. جایی که دیگر با نگاه چشمی یا واکسن‌های کنونی در ایران هم نمی‌توان کاری برای مقابله با کرونا کرد.

همه اینها در حالی است که اخیرا گفتگویی از مصطفی قانعی عضو کمیته ملی واکسن کرونا با ایسنا منتشر شده که درخصوص ورادات واکسن فایزر و به تعویق افتادن آن گفته است: مطلب این بود که طرح مطالعاتی تزریق واکسن فایزر بر خانم‌های باردار متوقف شد؛ زیرا داوطلبین پروژه را رها کردند و بر همین اساس هم چون فایزر نتایجی بر خانم‌های باردار نداشت و منتشر نکرد، این واکسن برای این امر وارد نشد. باید واکسنی را برای خانم‌های باردار تزریق کنیم که قبلا امتحانش را پس داده باشد.

پرسش مهم در چنین شرایطی این است که اگر نگرانی چنین است بر مبنای کدام مطالعه و نتیجه مسئولین کشور می‌گویید که برای زنان باردار یا افراد زیر 18 سال هم از سینوفارم استفاده می‌کنیم؟ آن هم در شرایطی که سازمان جهانی بهداشت تنها فایزر را برای سنین زیر 18 سال تایید کرده است و از سویی اگر نگرانی فقط زنان باردار بودند چرا برای استفاده باقی مردم و یا دانش‌آموزان فایزر را نیاوردید؟ این در حالی است که نتایج واکسن‌های داخلی نیز هنوز منتشر نشده چه برسد به تایید سازمان جهانی بهداشت. قطعا که یک بام و دو هوا در چنین شرایطی نتیجه مطلوبی نخواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آخه نمیدونم اسمت رو چی بزارم آمار کرونا در چین چقدره در آمریکا چقدر هنوز که هنوزه آمریکا در صدر تلفات هست با یک پنجم جمعیت چین
    غربگداهای بی هویت

    1
    2
  2. یک دفعه بگید مبلغ واکسن فایزر هستید,, الان خبرهایی سراسر جهان به گوش می رسه که فایزر تاثیرات ژنتیکی داره ,حالا قرار باشه رو زنان باردار استفاده بشه ,چه خواهدشد,, به نظرم هنوز در کشور کسانی مثل شما به عمد می خواهند مسئولین رو مجاب کنند فایزر وارد کشور کنند,, تا این واکسن مشکوک رو مردم ایران هم استفاده بشه , همین اعلام خبر ورود واکسن هم از نفوذی هایی داخل بدنه پزشکی آب می خوره که جلوش گرفته شد,, وزارت بهداشت سابق هم به این دو هنرپیشه بی گناه و بی حاشیه معلوم نبود چی تزریق کردند تا باعث مرگشون بشه تا با پیچیدن خبر فوت اشخاص معروف تو افکار عمومی فشار بیارند برای وارد کردن واکسن ها مشکوک مورد نظر خودشون, چون زمان تزریق دو دز واکسن ایشون در دوره وزارت قبلی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا