خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه خواسته‌ی صریح ایران از روسیه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم گفت:‌ انتظار ما از مقامات رسمی روسیه این است که نسبت به سه موضوع هرگونه تغییر احتمالی مرزها، حضور تروریست‌ها و تحرکات رژیم صهیونیستی که علیه صلح، ثبات و امنیت در منطقه است، حساس باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دعوت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امشب (سه‌شنبه) ۱۳ مهر ماه در رأس هیأتی وارد مسکو شد، در بدو ورود در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف این سفر گفت: این سفر به دعوت رسمی آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه انجام می‌شود.

وی افزود: در ماه‌های اخیر حداقل دو بار تماس تلفنی بین روسای جمهور دو کشور انجام شده است و آقای پوتین (رئیس جمهور روسیه) نماینده‌ای عالی را برای شرکت در مراسم تحلیف آقای رئیسی به تهران اعزام کرد.

  • به دنبال این هستیم که دستاورد این سفر یک جهش جدی در روابط در همه بخش‌ها باشد

وزیر خارجه بیان کرد: در بخش دوجانبه با توجه به تلاش‌هایی که سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو در ماه‌های گذشته انجام داده و بستر خوبی که فراهم شده، به دنبال این هستیم که دستاورد این سفر یک جهش جدی در روابط در همه بخش‌ها باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین ادامه داد: با توجه به شرایطی که در منطقه قفقاز جنوبی و افغانستان حاکم است، درباره مباحث منطقه‌ای گفت‌وگوهای جدی را خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که سیاست‌های منطقه‌ای ایران و روسیه در سال‌های اخیر خیلی به هم نزدیک بوده، خاطرنشان کرد: در حوزه منافع مشترک دو کشور اقدامات خوب و هماهنگی‌های سازنده‌ای بین دو طرف انجام شده است. امیدواریم این ظرفیت را برای رشد و توسعه و امنیت پایدار در همه بخش‌های منطقه در تعامل و رایزنی مستمر بین دو کشور ارتقا دهیم.

  • انتظار ما از مقامات رسمی روسیه این است که نسبت به هرگونه تغییر احتمالی مرزها در منطقه حساس باشند

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره موضع روسیه در قبال تحولات قفقاز و این‌که روسیه در این خصوص موضعی اتخاذ نکرده است و آیا قرار است در این زمینه با لاوروف گفت‌وگویی انجام شود، نیز اظهار داشت: ما فردا (چهارشنبه) در گفت‌وگوهایی که داریم در این خصوص به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان یادآور شد: انتظار ما از مقامات رسمی روسیه این است که نسبت به هرگونه تغییر احتمالی مرزها در منطقه حساس باشند و نسبت به حضور تروریست‌ها و نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه که علیه صلح و ثبات و امنیت در منطقه است، حساس باشند.

وی بیان کرد: جدای از این سفر به صورت مستمر هم از طریق مجاری دیپلماتیک و هم از طریق تماس‌های تلفنی که بین من و آقای لاوروف برقرار است نگرانی‌های مشترک خودمان را در این رابطه اعلام کردیم و اطمینان دارم که در جلسه فردا می‌توانیم توافقات خوبی را داشته باشیم و ان‌شاءالله در مسیری که تثبیت کننده وضعیت در منطقه باشد، بتوانیم حرکت کنیم.

وزرای خارجه ایران و روسیه قرار است فردا چهارشنبه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به گفتگو بپردازند.

دولت فدراسیون روسیه پیش از این در بیانیه ای اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در تاریخ ششم اکتبر (چهارشنبه /۱۴ مهر ماه) با همتای ایرانی خود در مسکو دیدار و رایزنی می‌کند. بر اساس بیانیه، یکی از محورهای دیدار و رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه، وضعیت افغانستان از جمله نحوه ارسال کمک‌ها برای بازسازی این کشور است.

این نخستین سفر امیرعبداللهیان به مسکو پس از تصدی وزارت امور خارجه است. وزیر امور خارجه پس از تصدی این سمت به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق به بغداد رفت و از آنجا برای دیدار با مقامات سوریه به دمشق سفر کرد. وی همچنین در سفر آیت الله رئیسی به دوشنبه پایتخت تاجیکستان وی را همراهی کرد و در اواخر شهریور ماه برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت.

سعید خطیب‌زاده دیروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر امیرعبداللهیان به بیروت اعلام کرد که این سفر دو ایستگاه توقف دارد و افزود:‌ تشکیل دولت در لبنان خواسته دیرینه ما بود و برای تبریک تشکیل دولت به مقامات و مردم لبنان و البته رایزنی برای روابط دوجانبه این سفر انجام خواهد شد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا