خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازاری‌ها از ممنوعیت واردات کالای کره‌ای می‌گویند

بابک مجیدی، انصاف نیوز: یک فروشنده لوازم خانگی اسنوا درباره‌ی ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای می‌گوید فضا باید رقابتی باشد تا کیفیت تولید داخلی بالا برود. یک فروشنده نمایندگی سامسونگ هم می‌گوید این طرح بیشتر برای خالی کردن جیب ملت است و هیچ سودی برای خودشان ندارد. از طرف دیگر فروشنده محصولات سونی هم می‌گوید اگر از متخصصان خارجی برای طراحی و نظارت بر تولید استفاده شود به نفع شرکت‌های تولیدی داخلی خواهد شد.

با نامه جمعی از تولیدکنندگان داخلی به رهبری برای ممنوعیت واردات کالای کره‌ای به کشور، با دستور رهبری و ابلاغ آن به رئیس دولت سیزدهم، واردات محصولات لوازم خانگی کره‌ای به کشور ممنوع شد. البته از سال ۹۷ کره‌ای‌ها به دلیل تحریم‌هایی که در زمان ترامپ انجام شد دیگر محصولات خود را به ایران صادر نکردند و در عین حال نمایندگی‌های دو شرکت مشهور کره‌ای -ال. جی و سامسونگ- در ایران نیز به جی پلاس و سام الکتریک تغییر نام داده‌اند.

با توجه به این موضوع، خبرنگار انصاف نیوز به خیابان جمهوری رفت و با تعدادی از کسبه لوازم خانگی محصولات ایرانی و خارجی گفتگو کرد تا تاثیرات ممنوعیت واردات کالای کره‌ای به کشور را از زبان آنان بشوند.

فروشنده اسنوا: فضا باید رقابتی باشد

در خیابان جمهوری، به اولین مغازه لوازم خانگی که سر در آن برند ایرانی اسنوا خودنمایی می‌کند می‌روم، مردی در انتهای مغازه درحالی که صدای برگزاری مسابقات کشتی به گوش می‌رسید به درخواستم برای مصاحبه درباره موضوع ممنوعیت واردات کالای کره‌ای جواب مثبت می‌دهد.

فروشنده اسنوا درباره تاثیر ممنوعیت واردات کالای کره‌ای بر بازار می‌گوید: «باید فضای رقابتی وجود داشته باشد تا تولید کننده داخلی بتواند با حضور محصولات خارجی، کیفیت خود را بالا ببرد. اگر محصولات خارجی وارد نشود یعنی به انتخاب مردم توهین کردیم. در همین شرکت اسنوا، هیچ کدام از قطعات و تولیدات لوازم خانگی ایرانی نیستند. همه قطعات محصول چین است، در کارخانه‌های چینی ساخته می‌شوند و بعد با یکسری مونتاژ‌های جرئی در پیچ و مهره ساخت ایران به بازار عرضه می‌شوند.»

وی درباره صحبت مردم درباره افزایش قیمت احتمالی کالای داخلی هم می‌گوید: «همین الان هم محصولات داخلی قیمت بسیار زیادی نسبت به برخی محصولات خارجی دارند. یخچال‌های اسنوا از ۳۰ میلیون شروع تا ۷۰ میلیون تومان تمام می‌شود. اما در کیفیت اصلا قابل مقایسه با اجناس محصولات کره‌ای نیستند. محصولات کره‌ای به خاطر تحریم‌ها حدود ۲ ساله جنس به بازار ایران وارد نمی‌کنند، اما همین محصولاتی هم که باقی موندن مشتریای خودش را دارد. با این حکمی هم که آمده، قیمت اجناس مطمئنا بالا میره و اینجاست که هیچ فکری درباره قدرت خرید مردم و فروشنده نمی‌شه. مردم الان قدرت خرید گوشت، مرغ و برنج ندارند بعد بیان ۵۰، ۶۰ میلیون پول یخچال بدند؟. همین چند وقت پیش یک خانواده برای خرید لوازم جهیزیه اومده بودند اینجا دیدند محصولات اینقدر گرونه اصلا پشیمون شدند. باید به این آقایون گفت اول به فکر جیب مردم باشید ببینید این کاری که انجام می‌شه برای مردم سودی داره یا خیر.»

فروشنده اسنوا درباره‌ی تاثیر ممنوعیت واردات بر قاچاق کالا هم می‌گوید: «مشکل قاچاق کی حل شده؟ در طول این ۴۰ سال همیشه گفتند مشکل قاچاق حل می‌شود. الان با این تصمیم مطمئنید دیگه کالای قاچاق وارد نمیشه؟ یک بار برید مرز‌های کشور از بندر گناوه، بانه و پیرانشهر گرفته تا مرز‌های شرقی کشور را ببینید. همه جا دارند جنس قاچاق میارن. برای فروشنده محصول داخلی صرف نمی‌کنه مجبوره بره جنس خارجی بیاره، چون مشتری امروز، اعتماد کمتری به جنس داخلی داره.»

همچین او درباره‌ی اینکه اگر کسی جنس کره‌ای خرید که به مشکل خورد و مجبور است آن را تعویض کند، ولی با این طرح به مشکل خورده می‌گوید: «این دیگه خود مکافاته، چون الان هرچی جنس کره‌ای بخری لوازم یدکی آن سخت پیدا میشه یا اگر پیدا شه چینیه. جنس چینی هم قدرت کار کره‌ای رو نداره، اما کار مشتری رو راه می‌اندازه.»

همچنین فروشنده اسنوا درباره وضعیت خرید و فروش محصولات اسنوا هم می‌گوید: «از اول امسال تا به امروز فقط ۲ دستگاه یخچال و گاز فروختیم. وضعیت ارز و گرانی‌ها قدرت خرید مردم را به شدت پایین آورده و از سال گذشته تا به امروز حدود ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشتیم که کمرکن بوده حالا با این طرح هم نه جنس ایرانی ارزون میشه نه مردم می‌توانند بخرند.»

فروشنده سونی: باید دانش تولید جنس با کیفیت را داشته باشیم

بعد از ترک مغازه اسنوا به سراغ مغازه سونی رفتم. فروشنده لوازم سونی، می‌گوید: «ممنوعیت واردات کالا از هر کشوری، راهکار درستی برای افزایش کیفیت تولیدات داخلی نیست. شرکت سونی در سال‌های اولیه تاسیس خود از طراحان شرکت‌های مطرح خارجی مثل آلمان و آمریکا دعوت می‌کرد و با الگو برداری از طراحی‌های آن‌ها محصولات خود را تولید می‌کرد. شرکت‌های تولیدی ایرانی هم با این کار وقت خود را هدر می‌دهند. این کار هم ضربه به خودشان است که باعث می‌شود در زمان خیلی کوتاه دوباره ممنوعیت واردات کالای کره‌ای آزاد شوند.»

او درباره تاثیر فروش کالای ایرانی هم می‌گوید: «این روز‌ها مردم خیلی به جنس داخلی نگاه مثبتی ندارند و ترجیحشان محصولات خارجی است. با این کار احتمال دارد همین میزان فروشی که دارند هم از دست بدهند. اما مردم جز تولیدات داخلی گزینه دیگری ندارند که بخواهند خرید کنند. ضمن اینکه محصولات داخلی هزینه زیادی نسبت به محصولات خارجی دارند. تلویزیون سال ۲۰۲۰ سونی که ۶۵ اینچی هست قیمتش ۳۵ میلیون است، اما شرکت تولید کننده داخلی که نمی‌خواهم اسمش را بیاورم تلویزیون ۶۵ اینچی را ۵۰ میلیون می‌فروشد. شما ببیند الان مردم به سمت کدام جنس و شرکت تولید کننده می‌روند.»

وی درباره میزان فروش محصولات سونی هم می‌گوید: «طبیعتا با توجه به شرایط ارز و گرانی‌ها قدرت خرید مردم پایین آمده و فروش محصولات هم به شدت افت کرده. از سال گذشته تا به امروز ما فقط ۱۰ قلم جنس فروختیم. هرچقدر هم برخی اوقات تخفیف ویژه برای محصولات گذشته می‌شود، اما باز مشتری قدرت کافی برای خرید ندارد.»

او درباره پیشنهادش به تولید کنندگان ایرانی برای بهتر شدن کیفیت کالای تولیدی می‌گوید: «بهترین پیشنهاد استفاده از متخصصان خارجی برای استفاده از طرح‌ها و الگو‌ها و همچنین نظارت جدی همان متخصصان بر روند تولیدات که بتواند تولیدات با کیفیتی داشته باشند.

فروشنده دوو: تولید ایرانی شوخی بزرگ شرکت‌های ایرانی با مردم است

شرکت دوو سومین شرکتی بود که برای تهیه گزارش به آنجا رفتم. بعد از آنکه زوج جوانی برای خرید لوازم خانگی از شرکت دوو نتوانستند محصولی را بخرند، فروشنده محصولات دوو می‌گوید: «وضع بدتر از بد می‌شود. بدون اینکه تاثیری بر قدرت خرید مردم داشته باشد. خیلی از اجناس شرکت‌های ایرانی در چین و با کیفیتی بسیار پایین ساخته می‌شود. کدام تولید کننده داخلی می‌تواند جنس خوب دست مردم بدهد؟ حدود ۱۰ سال است که با این شرکت‌ها کار می‌کنم یک تولید داخلی خوب نداشته. یخچال تولید کرده که تازه می‌گویند جنس عالی است، رنگ سفید در یخچال، با در روی در یخچال فرق می‌کند، نصب بدنه یخچال با مایعی چسبانده شده که انگار با دست ریخته شده. اینکه می‌گویند همه اجناس تولید داخلی هستند یک شوخی بزرگ با مردم بود.»

او درباره احتمال افزایش قاچاق کالای کره‌ای هم می‌گوید: «این احتمال نیست، قطعیه. وقتی مردم از اون جنس می‌خوان خب فروشنده میره جنس کره‌ای رو قاچاق میاره تا بتونه نیاز مشتری رو برطرف کنه. البته الان دیگه مثل قدیم نیست که جنس مورد نیاز مشتری وارد بشه به این دلیل که الان مردم اصلا شرایط مالی خوبی ندارند. قبلا پدر خانواده با ۱۵ میلیون کل جهیزیه دخترش رو می‌خرید الان شما برای خرید یک یخچال متوسط دوو حداقل باید ۳۰ میلیون پول داشته باشی.»

او همچنین درباره میزان فروش محصولات این شرکت می‌گوید: آمار فروش که اصلا خوب نیست. فروش کدام شرکت خوب است که مال ما خوب باشد. از اول امسال هیچ فروشی نداشتیم. خریدار پول ندارد جنس هم گران است به همین دلیل تا به حال نتوانستیم جنسی بفروشیم. حالا با این طرح فقط یک احتمالی وجود دارد و آن هم افزایش وحشتناک قیمت کالای تولید داخلی است که در آن صورت هیچ فرقی نخواهد کرد و دیگر همین قدری که مردم می‌خرند آن را هم دیگر نمی‌خرند.»

فروشنده ال جی: مشتری هست، اما پول نیست

بعد از دوو به سراغ یکی از دو شرکت مطرح کره‌ای رفتم که حالا دیگر با طرحی که آمده دیگر جنس جدید وارد نخواهند کرد. او درباره تاثیر میزان این طرح بر خرید مردم می‌گوید: «شرکت ال جی که حالا در ایران به جی پلاس تغییر نام داده از سال ۹۸ تا به امروز به دلیل تحریم‌های اقتصادی هیچ جنس جدیدی به ایران صادر نکرده و هرچه در بازار از ال جی موجود است از دو سالیان گذشته است، اما مردم همچنان از این برند خرید می‌کنند. نکته دیگر هم این است که در حدود ۲۰ سالی که من با این شرکت کار می‌کنم هیچ وقت شرایط اقتصادی مردم اینقدر بد نبوده. یعنی مشتری به داخل مغازه می‌آید جنس را می‌بیند، اما توان خرید ندارد. حتی امکان خرید قسطی را هم برای مردم فراهم کردیم، اما باز هم مردم قدرت و توان خرید ندارند یعنی اینجور که مشتری هست، اما پول نیست.»

این فروشنده محصولات ال جی درباره اینکه اگر محصولاتی از این برند خراب شود و بحث گارانتی و خدمات به چه صورتی است گفت: «تا به حال مشکلی بابت خدمات پس از فروش نبوده، با توجه به اینکه حدود ۲ سال است که ال جی و سامسونگ دیگر جنسی صادر نمی‌کنند، اما حدود ۵ سال است که ال جی بهترین خدمت را به مشتریان ارائه کرده و اگر مشکلی برای دستگاه به وجود بیاید از بابت رفع مشکل اتفاق خاصی نمی‌افتد و به راحتی مشکل حل خواهد شد. در اینجا شرکت‌های خصوصی هستند که با برند ال جی یا سامسونگ در ارتباطند و اگر مشکلی به وجود بیاید به آن شرکت‌ها معرفی می‌شوند و آن‌ها قطعات دارای مشکل و حتی دستگاه خراب شده را تعویض یا تعمیر می‌کنند.»

فروشنده سامسونگ: این طرح برای خالی کردن جیب ملته

آخرین سوژه گزارش، مغازه سامسونگ است. مردی به همراه یک پسر جوان حدودا ۲۰ ساله در آن مغازه مشغول بودند. او در توضیح این طرح می‌گوید: «دزد وقتی می‌بینه پولش بیشتر میشه، به کم راضی نیست. هی پولش رو بیشتر میکنه. این طرح هم برای تولیدکنندگان ایرانیه. دارن از جیب مردم خالی می‌کنند جنس افتضاح بهشون می‌دن، اما دریغ از اینکه با اون پول یک خورده کیفیت کار بالاتر بره. اسنوا میاد جاروبرقی بوش آلمان عین به عین، رنگ به رنگ کپی می‌کنه، اما گرونتر از بوش میفروشه. اگر قرار است تولیدکننده داخلی بسازد و گرون بفروشد خب چرا می‌سازد؟ چرا با قیمت ارزان به مردم نمی‌فروشد تا مردم بخرند؟ وقتی قرار است از جنس خارجی کپی کنی چه فایده؟ جنس خارجی تا زمانی که وارد بازار نشود، جنس ایرانی پیشرفت می‌کند؟ برای پیشرفت و بالا بردن کیفیت کار، باید دولت و آقای رئیسی اجازه بدن تا اجناس خارجی باشند تا در فضای رقابتی، تولیدات داخلی پیشرفت کنند.»

او درباره فروش کالای سامسونگ هم می‌گوید: «مردم که علاقه زیادی به کالای خارجی دارند، اما متاسفانه به دلیل بالا رفتن قیمت ارز وضعیت فروش اصلا مناسب نیست. وضعیت هم هر روز داره بدتر میشه که بهتر نمیشه. امیدی به فروختن نداریم ما هم از جنس مردم هستیم و می‌دانیم وضعیت مردم چه طوریه دیگه. همین یک ماه پیش یک زن و شوهری بودند که برای خرید تلویزیون اینجا اومدن قیمت تلویزیون حدود ۲۵ میلیون بود، اما قدرت خرید نداشتند. حتی پیشنهاد قسطی هم دادیم، اما متاسفانه نداشتند. همین زوج گفتند رفتن مغازه جنس ایرانی، تلویزیون ایرانی خواستند بخرند قیمتش ۴۵ میلیون بود. مسئولین به مردم خودشان هم رحم ندارند جنس ایرانی می‌زنند، اما اینقدر قیمت بالا می‌برند و انتظار هم دارند تا از آن‌ها حمایت بشه.»

بازاری‌ها از ممنوعیت واردات کالای کره‌ای می‌گویند

وی درباره قاچاق هم می‌گوید: قاچاق کالا که اصلا یک بحث جداست، اما مطمئن باش با این وضعیت اینقدر قاچاق زیاد می‌شود که دیگه این دستور، قدرت اجرایی خودش را از دست می‌دهد. چند سال پیش گفتند گوشی آمریکایی لوکس دیگر وارد نشود الان دست اکثر کسایی که می‌بینید آیفون هست. مگر قرار نبود دیگر وارد نشود چه طور شد؟ آنقدر قاچاق شد تا دستور را برداشتند. یک زمانی رئیسی در ستاد قاچاق بود بیاید بگوید چقدر آمار قاچاق پایین آمد. هر ساله قاچاق دارد بیشتر می‌شود. مرز‌های کشور پر است از ماشین‌هایی که شبانه می‌روند کالا وارد می‌کنند بدون اینکه مشکلی به وجود بیاید. شما واردات را آزاد کن ببین چقدر آمار قاچاق پایین می‌اد. در همه کشور‌های دنیا آمار قاچاق کالا را برید نگاه کنید ببینید چند درصد است. واردات بیشتر شود از کشور‌های زیادی جنس وارد شود آمار قاچاق هم پایین می‌آید.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. واقا جز تاسف خوردن کار دیگه ای ندارم که بکنم فقط این عمر و جوانی ما بودکه تو این کشور تباه شد بعد این همه سال مردم نون ندارن بخورن تازه اینا به فکر این افتادن که لوازم خانگی هم انحصاری کنن مثل خودرو سازی اینم خرابش کنن

  2. آقای دکتر همه چیز فهم تصمیم خودش رو گرفته و هرگز حرفش رو پس نمیگیره. کاسه لیسان هم دارن در مورد این تصمیم حکیمانه طومار تهیه میکنن که به عرض ملت برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا