خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موازنه مثبت

علی‌رضا ايمانخانی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «موازنه مثبت» درباره‌ی تنش‌های اخیر میان جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان نوشت:

چند روزی است فضای سیاسی و فکری کشور متاثر از حوادث و رویدادهای شمال غرب کشور و منطقه آذربایجان است. جایی که دوستان باکویی ما نمک خوردند و نمکدان شکستند و ترک‌های جدیدا عثمانی شده! حرف‌های بسیار گنده تر از دهان بر زبان جاری کردند.

صحبت از ظرفیت چهل میلیون ترک زبان ایران به عنوان پیاده نظام و تهدید کیان مملکت و خاطرات چالدران و… همه و همه بخش کوچکی از این گزافه‌گویی‌های زوج علیف و اردوغان است.

علیف که مست و مغرور از پیروزی آسان بر ارامنه در حال عشقبازی با تسلیحات اسراییلی است و اردوغان که ظاهرا فراموش کرده همین چند سال پیش و حین کودتای منتسب به گولن از کدام کشور تقاضای کمک کرده بود.گذشته خود را ظاهرا فراموش کردند.

در این که موضع‌گیری دیپلماتیک ما در جنگ قره‌باغ در ابتدای در تمایل به ارمنستان اشتباه بود و بعد موضع‌گیری چهار امام جمعه شمال غرب ( گویا کشور وزارت خارجه ندارد) اشتباهی بس بزرگتر! شکی نیست. ولی قطعا من بعد باید سران کشور ما باید چشمان خود را کاملا باز نگه داشته تا خدایی نکرده در باتلاقی بزرگ به مانند جنگ هشت ساله گرفتار نشویم.

رزمایش نیروهای نظامی، اعزام قایق تندرو به خزر و احداث جاده جدید به دسترسی به ماورای قفقاز تماما اقداماتی است به موقع حتی دیر هنگام ولی نکته ای نگران‌کننده باز هم تکرار ماجرای تلخ سفر فوری وزیر خارجه به روسیه حین بحران است.

متاسفانه بازهم دیده می‌شود که مسولین دیپلماسی ما به مانند بحران سوریه در حال دادن اختیار تام به روس‌ها هستند.

برای ما که بارها شاهد خیانت روس‌ها را در مواقع مشابه بوده‌ایم اعتماد دوباره به روس‌ها کاملا اشتباه است. زیرا روس‌ها بر خلاف ما هیچ گونه مشکلی با اسرائیلی‌ها و حضور نیروهای آنها در قفقاز ندارند. از طرفی بعد از قرارداد فروش موشک‌های اس 400 به ترک‌ها در حال عادی‌سازی روابط خود با اردوغان بوده و ضمنا از هیچ ترفندی برای ممانعت از صادرات نفت و گاز یک رقیب سنتی فرو گذار نیستد.

پس اعتماد به روس‌ها کاملا اشتباه است و ما برای فرو نشاندن مساله و بحران که اتفاقا کاملا هم جدی است و بر خلاف ظاهر، بیشتر هم تبعات اقتصادی داشته تا سیاسی باید تدابیر جدیدی اندیشیده شود.

  1. عادی سازی روابط با کشورهای عربی خلیج فارس با همکاری عراق به جهت خاطر جمعی از مرزهای جنوبی و استهلاک نیرو و عدم فشار مضاعف (خوشبختانه، خبرهایی مبتنی بر این امر شنیده می شود)
  2. جدا کردن حساب مردم آذربایجان از علی‌اف، که به عقیده بیشتر کارشناسان، هیچ دو ملتی در منطقه انقدر اشتراکات تاریخی و مذهبی ندارند.
  3. رایزنی با حامیان اروپایی ارمنستان مانند فرانسه و پرهیز از استراتژی غرب‌ستیزی مطلق، زیرا دقیقا نخاله‌هایی مانند اردوغان از همین نقطعه ضعف ما سوء استفاده کردند.
  4. مذاکراتی جدی با روس‌ها برای تقویت محور دریایی مبادلات به شرط اینکه روس‌ها در این امر جدی باشه و مانند ارسال واکسن سر ما کلاه نگذارند.
  5. تقویت احترام به اقوام ایرانی و پرهیز از هرگونه تشتت قومی و مذهبی به جهت اتحاد بر ضد بیگانه در فضای تبلیغاتی کشور.
  6. بستن مرز نخجوان و درخواست از ارمنستان به جهت ممنوعیت از پروازهای نخجوان به باکو و یا وضع تعرفه چند برابری بر خودروهای سبک و سنگین آذری
  7. ارتباط قوی و عاطفی با کردهای ترکیه (تا نیو عثمانی‌ها بدانند که خطر سی درصدی کردها همیشه برای آنها پاشنه آشیل خواهد بود‌)

در پایان باید گفت از بدو بحران، باز هم مطابق معمول دستگاه دیپلماسی ما به جهت خوشایند روس‌ها، عمل کرده و نه بر اساس منافع ملی، وگرنه هر عقل سلیمی می‌داند که روس‌ها فقط حافظ منافع خودشان در منطقه هستند و اجازه کوچکترین حضور نظامی را به ایران حتی به جهت متحد خود (ارمنستان) نخواهند داد و فقط در جایی که بخواهند هزینه انسانی ندهند از ایران سوء استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این احمق دیکتاتور که خانوادگی به زور چندین ساله به اسم جمهوری بر مردم مظلوم آذربایجان مخصوصا مسلمانان اونجا ظلم می کنند به همراه اردوغان توهمی که انگار دیگه از لحاظ جسمی و بیماری روزهای آخر رو سر میکنه و به آرزوی خیالیش یعنی تشکیل امپراطوری عثمانی دست پیدا نکرد و مثلا حمایت اسراییل توخالی که خودش نمی تونه یک هفته جلوی نوار غزه کوچولو تاب بیاره و فوری التماس کنان دست به دامان همه میشه برای آتش بس…با چه امید و جراتی با ایران مقتدر سرشاخ میشه و نماینده خرتر از خودش رویای تجزیه ایران رو مطرح می کنه.. واقعا اینها چقدر خرفت و بی عقل هستند.. البته ایران اونقدر عاقل و صبوره که لازم نمی دونه بخواد مقابل این جوجه دیکتاتورها خشونت نشان بده و مثل بچه ها ی ابتدایی باهاشون برخورد میکنه و از در نصیحت و تشویق به دوستی باهاشون برخورد میکنه چون چیزی که عیان هست چه حاجت به بیان است..اصلا ایران نیازی به قدرت نمایی نداره…باشد این دو احمق یا بهتر چهار احمق سرعقل بیان و از دنیای تخیلات بیرون بیان

    2
    7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا