خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چک صیادی بنفش چیست چه تفاوتی با چک صیادی دارد؟

رپورتاژ آگهی

چک یکی از مهم‌ترین ابزارها در نظام پرداخت کشور است که همیشه در انواع مبادلات و معاملات به چشم می‌خورد. تا چند سال پیش، کلاهبرداری و صدور چک‌های بلامحل یکی از معضلات بزرگ جامعه ما به حساب می‌آمد. با راه‌اندازی سامانه صیاد و صدور چک‌های صیادی این مشکل تا حد زیادی رفع شد. قوانین چک در ایران روزبه‌روز در حال بهبود است تا صدور چک برای افراد کم اعتبار را به طور کامل از بین ببرد. چک صیادی بنفش همان ابزاری است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ برای از میان بردن ابهام‌ها و شفاف‌سازی پرداخت‌ها در مبادلات به وجود آمد. سوال اینجاست که چک صیادی بنفش چیست چه تفاوتی با چک صیادی دارد؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا همه چیز را درباره چک صیادی بنفش با شما به اشتراک بگذاریم.

چک صیادی چیست؟ آشنایی با مشخصات ظاهری چک‌های جدید

صیاد مخفف عبارت صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک است که در حال حاضر در بانک‌های ایران صادر می‌شود. مهم‌ترین ویژگی چک‌های صیادی را می‌توانیم شناسه ۱۶ رقمی منحصربه‌فرد برای هر برگه چک بدانیم. در حال حاضر همه چک‌هایی که توسط بانک‌های مختلف سراسر کشور صادر می‌شوند، صیادی هستند که با مشخصات ظاهری و امنیتی خاصی به وجود آمده‌اند. چک‌های صیادی ظاهری کاملا مشابه با یکدیگر دارند و فقط نماد هر بانک از دیگری متفاوت است. این چک‌ها در رنگ‌های سبز و صورتی وجود دارند.

در خمیر کاغذ این چک‌ها از الیاف فلورسنت استفاده شده که بعضی از تصاویر آن، فقط زیر نور خورشید قابل مشاهده هستند. شماره سریال و عبارت چاپخانه دولتی ایران از جمله مواردی هستند که در حالت عادی دیده نمی‌شوند. همچنین همه نقش‌های روی چک خطی هستند و اطلاعات مخصوص به خود را دارند. بنابراین با کمی دقت و استفاده از ذره‌بین، به‌راحتی می‌توانید چک‌های صیادی را از چک‌های تقلبی تشخیص دهید. برای شناخت بیشتر چک‌ها توصیه می‌کنیم مقاله شرح چک چیست را با دقت مطالعه کنید.

چک صیادی بنفش چیست؟

شرایط صدور چک از ابتدای سال ۱۴۰۰ با تغییراتی همراه بوده است. چک‌های جدیدی که چاپ می‌شوند، بنفش‌رنگ هستند و تغییراتی در مشخصات ظاهری و کاربرد آن‌ها به وجود آمده است. علاوه بر تغییر رنگ برگه‌های چک، روی چک صیادی بنفش عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» را مشاهده می‌کنید. این جمله پایین نماد شاپرک در قسمت سمت چپ برگه درج شده است. مهم‌ترین ویژگی چک صیادی بنفش از همین عبارت سرچشمه می‌گیرد.

برای استفاده از چک بنفش باید شناسه ۱۶ رقمی آن را داخل سامانه صیاد ثبت کرده و مشخصات گیرنده را بنویسید. از همین رو، چک‌های جدید را نمی‌توانید در وجه حامل صادر کنید. در واقع نام گیرنده همراه با شناسه ملی حتما باید داخل برگه ذکر شود و اجازه پشت‌نویسی روی این چک‌ها را ندارید. کنار شناسه چک بنفش بارکدی وجود دارد که استعلام‌گیری از چک را آسان می‌کند. این تغییرات به‌خاطر امنیت بیشتر چک لحاظ شده و چک بنفش را به یکی از مطمئن‌ترین ابزارها برای انجام مبادلات تبدیل کرده است. بااین‌حال برای اطمینان بیشتر در موارد خاص می‌توانید از چک رمزدار استفاده کنید.

چه تفاوت‌هایی میان چک صیادی و چک صیادی بنفش وجود دارد؟

چک صیادی شباهت‌های زیادی با چک صیادی بنفش دارد؛ اما جزئیاتی در چک‌های بنفش لحاظ شده است که اعتبار و امنیت آن‌ها را بیشتر می‌کند. اولین تفاوت این دو نوع چک در رنگ آن‌ها مشخص است. همان‌طور که از نام چک بنفش پیداست، چک‌های جدید صیادی با این رنگ تولید می‌شوند؛ درحالی‌که چک‌های صیادی در گذشته در رنگ‌های سبز و صورتی موجود بوده‌اند.

عبارتی که در زیر نماد شاپرک درج شده است به فرد نشان می‌دهد که برای استفاده از چک باید آن را در سامانه صیاد ثبت کند. در واقع بدون ثبت چک صیادی، افراد قادر به استفاده از آن نخواهند بود. همچنین فرد دارنده چک می‌تواند با اسکن بارکدی که در کنار شناسه چک وجود دارد، از آن استعلام بگیرد. گرفتن استعلام از چک‌های بنفش این امکان را به دارنده چک می‌دهد که سابقه صادرکننده چک را بررسی کند و سپس درباره پذیرش یا رد چک تصمیم بگیرد.

برای پر کردن چک‌های صیادی بنفش باید نام کامل گیرنده را همراه با علت صدور چک ذکر کنید. توصیه می‌شود این چک‌ها را چاپ کرده و از پشت‌نویسی چک بنفش بپرهیزید. کسب‌وکارها می‌توانند از نرم‌افزارهای حسابداری که قابلیت چاپ چک دارند، به این منظور استفاده کنند. برای اطلاع از قیمت نرم افزار حسابداری می‌توانید به سایت سپیدار سیستم مراجعه کرده یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

چگونه چک بنفش بگیریم؟ شرایط گرفتن چک صیادی بنفش

برای گرفتن چک صیادی بنفش شرایط سفت‌وسخت‌تری در نظر گرفته شده است. این شرایط باعث شده تا فقط افرادی که سابقه مقبولی در کشیدن چک دارند، برای تهیه دسته چک اقدام کنند. به همین خاطر است که چک بنفش نسبت به سایر چک‌ها اعتبار بیشتری دارد. افراد حقیقی برای دریافت دسته‌چک باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • گذشتن حداقل ۲ سال از افتتاح حساب جاری
  • دائمی بودن محل کار مشتری
  • پرداخت چک صادره در طی یک سال گذشته
  • داشتن ملک
  • داشتن سپرده بلندمدت به مبلغ ۵ میلیون تومان و گذشتن حداقل ۶ ماه از افتتاح آن

بررسی سابقه مشتری بعد از مراجعه به بانک صادرکننده دسته چک انجام می‌شود. بعد از استعلام سابقه شخص و حساب، فرد باید چک‌های برگشتی خود را رفع سوءاثر کرده و سپس برای ثبت درخواست دسته‌چک اقدام کند.

سپیدار سیستم؛ همراه مطمئن شما

در این مقاله به بررسی چک‌های صیادی پرداختیم و به سؤال چک صیادی بنفش چیست چه تفاوتی با چک صیادی دارد پاسخ دادیم. چک‌های بنفش از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند و خیال شما را بابت وصول چک راحت می‌کنند. همچنین با استفاده از چک بنفش می‌توانید از سابقه فرد صادرکننده چک مطمئن شوید و در صورت نیاز، از پذیرش چک خودداری کنید. بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی با چک سروکار دارند و چاپ چک یکی از چالش‌های آن‌ها است. نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم برای رفاه کسب‌وکارها و شرکت‌های مختلف قابلیتی با نام چاپ چک را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا با کمترین دردسر به انجام کارهای خود بپردازند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نرم‌افزارهای حسابداری به سایت سپیدار سیستم به آدرس sepidarsystem.com مراجعه کرده یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا