خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر بنی صدر درباره محاصره اقتصادی چه بود؟

به کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

تاریخ مصاحبه: بهمن ماه ۱۳۵۸

اسکندر دلدم: شما به تازگی به عنوان اولین رییس جمهور تاریخ ایران برگزیده شده اید. سرنوشت گروگانهای آمریکایی چه میشود؟

ابوالحسن بنی صدر: انتخاب من توسط مردم تغییری در این سیاست نمیدهد. سیاست ما زندگی کردن خارج از سلطه ابرقدرتهاست. با اروپاییان و دیگر کشورها اگر خواهان روابط برابر با ما باشند در راه پیشرفت عمومی بشر همکاری میکنیم. کار با ابرقدرتها مشکل است چون مبنای قدرتشان توسعه طلبی است. تا وقتی آنها سیاست توسعه طلبانه دارند سیاست ما مقاومت و مقابله با توسعه طلبی آنهاست.
توقع اصلی ما این است که آمریکا نه تنها نسبت به سلطه اش بر ایران تغییر روش قطعی بدهد بلکه دلیلهای کافی به وجود آید که در آینده نیز در امور داخلی ایران دخالت نمیکند. از لحظه ای که آمریکا دست از توسعه طلبی بردارد میشود راه حلی برای گروگانگیری پیدا کرد.

*برنامه اقتصادی تان چه خواهد بود؟

بنی صدر: یک سری اقدامات ما منوط به گشایش مجلس اول است. کارهای دیگری هم است که میتوانیم بلافاصله شروع کنیم و آن پایین آوردن قیمتها و ایجاد کار در کشور است تا بیکاران بکار مشغول شوند.

*چه سیاستی در قبال آزادی عقیده و فعالیت احزاب و گروهها وجود دارد؟

بنی صدر: گروههای مختلف باید متوجه این واقعیت شوند که ایران امروز؛ دیگر ایران رژیم شاه نیست که بشود با قهریه و زور یک اراده ای را به مردم تحمیل کرد. اگر همه گروهها، آزادی بحث کردن را اصل بدانند محیط تفاهم به وجود میاید و میتوانند نظرات خود را اظهار کنند. در محیط تفاهم اظهار نظر کاملا آزاد است و من این آزادیها را تضمین خواهم کرد.

*چگونه میخواهید مراکز متعدد تصمیم گیری در مملکت را از بین ببرید و قدرت تصمیم گیری را در دولت خود متمرکز کنید؟ آیا مطمئن هستید با وجود این تعدد مراکز تصمیم گیری به سرنوشت بازرگان دچار نمیشوید؟

بنی صدر: علت پیدایش مراکز متعدد قدرت، ضعف رهبری اجرایی بود. برای انجام برنامه های انقلابی دولت باید آنچه را که مردم میخواهند اجرا کند تا زمینه تعدد قدرت از بین برود. آرایی که مردم ما در ۵ بهمن در انتخابات ریاست جمهوری دادند اتخاذ اراده قاطعی است که ایران فقط یک دولت میتواند داشته باشد و آن هم دولتی است که بر طبق قانون اساسی عهده دار کشور میشود.

*رابطه رییس جمهور و رهبری چگونه است؟

بنی صدر: قانون اساسی تکلیف رابطه رییس جمهوری را با رهبری مشخص کرده و من در چارچوب این روابط عمل خواهم کرد.

*اثرات محاصره اقتصادی آمریکا بر ایران چه خواهد بود؟

بنی صدر: اگر سایر کشورها به این محاصره بپیوندند برای اقتصاد ما زیان آور است. با این حال چون اساس اقتصاد ما واردات است و ما اقتصاد به معنای واقعی کلمه نداریم محاصره اقتصادی در دراز مدت برای ملت ما فرصت مغتنمی است که به تولید بپردازیم. آمریکا باید بداند اکثریت مردم ما میتوانند در مقابله با محاصره اقتصادی، سالها با زندگی ساده ای سر کنند و فقط گروهی هستند که به شیوه مصرف غربی خو کرده اند که آنها هم شاید بتوانند در این فرصت خود را از این شیوه مصرف رها کنند تا کشور ما از این آزمایش بیرون بیاید.

*نظرتان درباره فعالیت مطبوعات چیست؟

بنی صدر: باید انواع سانسورها در روزنامه ها از بین برود.‌ به نظرم مهمترین سانسورها از ناحیه خود نویسندگان روزنامه ها اعمال میشود. روزنامه نگاران خود را قیم مردم میدانند و خودسانسوری میکنند. این روحیه باید در روزنامه های ما از بین برود. اما مطبوعات خارجی باید توجه داشتند که در دوران شاه سابق حقایق کشور ما را به صورت وارونه برای مردمشان گفتند و ایران را کشوری نشان دادند که چهاراسبه در حال پیشرفت است. اما انقلاب رخ داد و طبیعتا دیگر آنها آن اعتباری که باید در افکار عمومی داشته باشند دیگر ندارند. امیدوارم آنها اول تصمیم بگیرند که هدفشان از آمدن به ایران باز همان تبلیغات است یا رساندن حقایق به مردم خودشان؟ ولی بهر صورت معتقدم آنها باید آزادی رفت و آمد به ایران را داشته باشند. ولو دروغ بنویسند‌ بهتر از هیچ چیز ننوشتن یا از راه دور نوشتن است.

برگرفته از کتاب “انقلاب به روایت انقلاب سازان” مولف: اسکندر دلدم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا