خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شورا عالی شهرسازی مجوز قالیباف را باطل کرد

مجوز برج 27 طبقه بابک زنجانی که توسط کمیسیون ماده 5 به ریاست محمدباقر قالیباف داده شده بود به دستور شورای عالی شهرسازی و معماری کشور لغو شد.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ مجوز این برج 27 طبقه که نشست زمین در محل گوبرداری آن، باعث اختلال در زندگی مردم خیابان ایرانزمین در شهرک غرب تهران شده بود، با پیشنهاد محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر لغو شد. این برای اولین بار نیست که مصوبات ماده 5، مورد اعتراض شورای عالی مسکن و شهرسازی قرار می گیرد.

چندی پیش نیز وزیر راه، مسکن و شهرسازی درباره فروش تراکم خارج از قاعده و طرح تفصیلی شهر تهران، در صحن علنی شورای شهر، انتقاد کرده بود. انتقادی که باعث شد بلافاصله شهردار تهران در صحن علنی حاضر شود و در مقام دفاع بگوید مجوزهای بلندمرتبه سازی بر اساس اختیارات قانونی کمیسیون ماده 5 که خود، عهده دار ریاست آن است، صادر می شود.

اکنون شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، در اولین اقدام خود پس از جلسه رویارویی قالیباف و آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی در شورای تهران، مصوبه کمیسیون ماده 5 در مورد مجوز ساخت برج 27 طبقه ایران زمین را لغو کرد.

در جلسه امروز شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گزارشی در مورد ریزش گودبرداری پروژه ایران زمین متعلق به بابک زنجانی مطرح شد و پس از اظهار نظرهای اعضای شورای عالی شهرسازی و به پیشنهاد محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، لغو مصوبه کمیسیون ماده 5 در ارتباط با ارائه مجوز ساخت برای این پروژه ، به تصویب رسید.

سالاری اینطور مصوبه را توضیح داد: “مجوز پروژه ایران زمین در حالی در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسیده بود که این پروژه در پهنه سکونت گاهی مسکونی و زیر پهنه R231 ( بافت ارزشمند مسکونی معاصر) قرار دارد . ضمن اینکه به این پروژه 27 طبقه بالاتر از خط خیابان مجوز داده شده است که این اقدام منجر به آسیب رسانی جدی به ساختمانهای مسکونی اطراف از نظر مشرفیت و سیمای شهر می شود .”

به گفته سالاری بارها شورای شهر درباره ریزش گودبرداری پروژه و نشست 40 متری زمین در خیابان ایران زمین تشکیل جلسه داده بود و اعضا نسبت به نحوه اعطای مجوز کمیسیون ماده 5 انتقاد داشتند، نهایتا شورای عالی شهرسازی و معماری کشور بدنبال این نگرانی ها که در سطح جامعه کارشناسی کشورنیز به دلیل برخی اقدامات عجولانه ایجاد شده بود، موضوع را در دستور جلسه امروز قرار داد و با حضور نمایندگان شهرداری تهران و سالاری به عنوان نماینده شورای شهر تهران و اعضای شورای عالی شهرسازی تصمیم به لغو مصوبه کمیسیون ماده 5 گرفت.

این چنین شد که برج بابک زنجانی به گل نشست و پروانه ساخت برج فعلا معلق است

 

آینده برج بابک زنجانی در ابهام

ولی مسئله این است که آینده برج بابک زنجانی چه خواهد شد؟ او با صرف هزینه های فراوان توانسته مجوز بلندمرتبه سازی در شهرک غرب را بیش از آنچه در طرح تفصیلی مقرر شده، دریافت کند، آیا حاضر خواهد شد از تعداد طبقات برج خود بکاهد؟

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران درباره آینده این پروژه می گوید: در جلسه امروز شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مقرر شد شهرداری تهران به همراه مالک پروژه نسبت به ارائه طرح جدیدی در راستای طرح تفصیلی تهران بررسی های لازم را انجام دهند و نتیجه را به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور جهت اخذ تصمیم مقتضی ارائه کنند.”

به گفته محمد سالاری در حال حاضر، این پروژه به دلیل مغایرتهای فراوانی که با طرح تفصیلی و جامع تهران دارد، بر زمین مانده است. او توضیح داد: “در این جلسه گزارشی در مورد مغایرت های این پروژه با طرحهای تفصیلی و جامع تهران و مصوبه 8 بندی مورخ 4/2/91 شورای عالی شهرسازی وقت ارائه شد. با توجه به اینکه مصوبه کمیسیون ماده 5، منجر به افزایش جمعیت پذیری شهر تهران می گردد، پس از تبادل نظر اعضای شورای عالی شهرسازی، مقرر شد این مصوبه از سوی دبیرخانه شورای عالی شهرسازی با کمک معاونت شهرسازی شهرداری تهران و کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و سایر دستگاه ها، مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد و نتیجه آن به جلسه یک ماه آینده شورای عالی شهرسازی ، جهت تصمیم گیری ارائه شود.”

هنوز شهرداری تهران، واکنشی درباره لغو مصوبه کمیسیون ماده 5 که رئیس آن، شهردار تهران است، نشان نداده.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا