خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۷ هنرمند معروف که از بیماری های روانی رنج می‌بردند!

رنج ها و آسیب های روانی تاثیر فراوانی بر اوضاع و احوال افراد مختلف در طول عمر بشر داشته است. در این بین هنرمندان هم از این رنج ها و درد های روحی در امان نبوده اند و بسیاری از نقاشان، آهنگسازان، نویسندگان و نوازندگان از افسردگی، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی رنج برده اند. تا حدی این مورد در میان هنرمندان شیوع داشته که در میان مردم عامی هنر عامل شیوع بیماری های روانی به حساب می آمده است. در ادامه با ۷ هنرمند بنام که از بیماری های روانی رنج می بردند آشنا خواهیم شد.

۷ هنرمند بنام که از بیماری های روانی رنج می بردند!

در سال ۲۰۱۲ در تحقیقی که میان ۱٫۲ میلیون انسان صورت گرفت مشخص شد که اختلال دو قطبی در افراد با حرفه هنری از جمله میان رقصنده ها، عکاسان و نویسندگان شایع تر از باقی حرف هاست. در نویسندگان احتمال بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد و اسکیزوفرنی بسیار زیاد است و در همین قشر (نویسندگان) احتمال خودکشی ۵۰ درصد بیشتر از سایرین است.

با هم به مرور ۷ هنرمند بنام که از بیماری های روانی رنج می بردند می پردازیم:

لودویگ فان بتهوون – Ludwig van Beethoven

اولین نفر در لیست ۷ هنرمند بنام که از بیماری های روانی رنج می بردند، آهنگساز افسانه ای، بتهوون به گفته بسیاری از مشکلات روحی بسیار رنج می برده و حتی در مواردی اختلال دو قطبی از وی گزارش شده است. علی رغم تمامی مشکلاتش از اعتیاد به الکل رنج می برده و علت مرگش هم آسیب کبدی به خاطر سوء مصرف الکل بوده است. در کتاب «تشخیص نابغه: زندگی و مرگ بتهوون” نویسنده فرانسوی مارتین مای اشاره می کند که تغییرات ناگهانی خلق و خوی بتهوون و رفتن از حال پر از انرژی و گرم به افسردگی و خودکشی تنها نشان دهنده اختلالات دوقطبی در این هنرمند است.

ادوارد مونک – Edvard Munch

مونک نقاش معروفی که او با به خاطر آثار عاطفی اش می شناسند و مهمترین و شناخته شده ترین اثر او با نام “جیغ” در میان اهل هنر «یکی از شاه‌کارهای هنر مدرن» و از الگوهای آشنای سبک اکسپرسیونیسم شناخته می‌شود. این هنرمند از افسردگی، ترس از مکان های شلوغ و توهم رنج می برده است. در میان گفته های این هنرمند نروژی امده است که ترس من و کار من هر دو لازمه های زندگی من هستند و من بدون مشکلات و افکار روحی ام مانند یک کشتی بدون سکان هستم ! … درد و رنج من بخشی از خود من و هنر من است. آنها غیر قابل تشخیص و جدا شدن از من هستند، و تخریب آنها هنر من را از بین خواهد برد.

ونسان ون‌گوک – Vincent van Gogh

بسیاری با بررسی آثار و شناخت ونگوگ بیماری های روحی او را حدس زده اند. در ادامه معرفی ۷ هنرمند بنام که از بیماری های روانی رنج می بردند، گفته می شود این نقاش از افسردگی (شاید افسردگی شیدایی)، اختلال دو قطبی، توهم و همچنین صرع رنج می برده که در نهایت تمامی این مشکلات باعث خودکشی این هنرمند در سال ۱۸۹۰ در سن ۳۷ سالگی شده است. بسیاری از محققان شرایط دلدادگی این هنرمند را باعث چنین تغییراتی و مشکلات روانی می دانند اما بسیاری موارد موروثی را دلیل ایجاد و اوج آن ها در بتن میراث خاندانی این هنرمند می یابند.

دیوید فاستر والاس – David Foster Wallace

دیوید فاستر والاس یک نویسندهٔ رمان و داستان‌های کوتاه آمریکایی بود. بیشترین شهرت والاس به خاطر رمان شوخی بی‌پایان (۱۹۹۶) بود که در سال ۲۰۰۶ توسط مجلهٔ تایم به عنوان یکی از «۱۰۰ رمان برتر انگلیسی‌زبان از سال ۱۹۲۳ تاکنون» معرفی شد. این نویسنده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۸ دست به خودکشی زد و جان سپرد. بدیهی است که او را از نوابغ نویسندگی می دانند و تنها دلیل خودکشی او افسردگی او بود. مدتها بود که از افسردگی رنج می برد در آثار و سخنرانی های او همیشه از خودکشی خبری هست، در به گفته خودش کسی که ماشه را می شکد بی شک قبل از کشیدن ماشه جان سپرده است.

جورجیا اوکیف – Georgia O’Keeffe

در ادامه لیست ۷ هنرمند بنام که از بیماری های روانی رنج می بردند، نقاش بنام سبک آبستره که تابلوی «موسیقی سبز و آبی» از مهمترین آثار اوست هم از مشکلات روانی و روحی رنج می برد. از جمله مواردی که راجع به جورجیا اوکیف مشخص است اینکه او در سن ۴۶ سالگی به خاطر مشکلات روانی مدتی در بیمارستان مرکزی شهر نیویورک مشغول مداوای افسردگی شدید خود بود. او در اواخر عمر دید چشمانش را کم کم از دست می دهد و به همین خاظر قلم را بر زمین می گذارد.

سیلویا پلات – Sylvia Plath

سیلویا شاعر، رمان‌نویس، نویسندهٔ داستان‌های کوتاه، و مقاله‌نویس آمریکایی است. او در سال (۱۹۵۳) وقتی مادرش به او اطلاع داد که در کلاس نویسندگی فرانک اوکانر پذیرفته نشده به شدت افسرده شد. در ماه اوت همان سال با بلعیدن ۵۰ قرص خواب برای اولین بار اقدام به خودکشی می‌کند ولی برادرش از آن اطلاع پیدا می‌کند و او را به بیمارستان منتقل می‌کند. در آن‌جا چند ماه تحت درمان و روان‌کاوی قرار داشت و تحت مداوا با شوک الکتریکی قرار گرفت. شرح وقایع این روزهای او بعدها دست مایهٔ تنها رمان او یعنی حباب شیشه قرار گرفتند. سیلویا پلات سرانجام در فوریه ۱۹۶۳ با گاز خودکشی کرد. بسیاری از علاقه‌مندان سیلویا پلات، بی‌بندوباری تد هیوز (همسر سیلویا) را عامل از هم پاشیدگی روانی وی و خودکشی او می‌دانند و بارها عنوان هیوز را از روی سنگ قبر او کنده‌اند. ارلیا پلات می‌نویسد که او در ژوئن ۱۹۶۲ به دیدار سیلویا رفته است اما دریافته که کشمکش شدیدی میان دخترش و تد هیوز وجود دارد. او و دیگران این را به رابطه تد هیوز با زنی دیگر و ناتوانی سیلویا در خو گرفتن به این وضع نسبت می‌دادند.

فرانسیسکو گویا – Francisco Goya

در سال ۱۷۹۲ فرانسیس گویا در سن ۴۶ سالگی دچار بیماری شد که عامل فلج و ضعف وی شد و کم کم همین بیماری عامل بروز افسردگی شدید توهم و هزیان و از دست دادن وزن در او شد. در نهایت وی بعد از یک تب شدید کر شد و این باعث درون‌گرایی و کناره‌گیری او گردید.

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا