خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تکمله یادداشت ضدخاطره | درباره‌ی نقل قول از بازرگان

ابوالفضل نجیب، روزنامه‌نگار، در یادداشتی تکمیلی برای انصاف نیوز درباره‌ی یادداشت چند روز پیش خود [لینک] که باعث واکنش‌هایی شده است [لینک]، نوشت:

در روزهای اخیر خاطره‌ای که حقیر از سال 1359 از قول مهندس بازرگان نقل کردم باعث واکنش از سوی برخی سایت‌ها و رسانه‌های مکتوب شد. در تکمله باید تاکید کنم آنچه از قول بازرگان نقل شد، ادعای تازه‌ای نیست. شبیه همین ادعا را می‌توان در خاطرات بسیاری از مسئولان و فعالان سیاسی به اشاره و تلویح نزدیک به ادعای بازرگان در زمان حیات و بعضن طیف‌های مختلف متمایل به نهضت آزادی و دیگران مشاهده کرد.

ابوالفضل نجیب
ابوالفضل نجیب

سوای این ادعاها اما آنچه شواهد تاریخی نشان می‌دهد و تا کنون بطور مستند اطلاع رسانی و در معرض قضاوت مردم و حتی افکار عمومی جهان قرار گرفته، حاکی از نقض این ادعاها می‌باشد. مهمترین این اسناد می‌توان به داوری به مهمترین نهاد بین المللی یعنی سازمان ملل ارجاع داد که ضمن متجاوز معرفی کردن عراق و بدون کمترین اشاره به ادعاهایی شبیه آنچه بازرگان مطرح می‌کرد، عراق را به عنوان متجاوز و مقصر شروع جنگ معرفی کرد.

بعلاوه سرنوشتی که صدام بعد از خاتمه تجاوز به ایران و در کویت برای خود رقم زد گواهی بود بر روحیه متجاوزگری و ایضن جنون او به تجاوزگری را می‌توان در دلایل واقعی حمله آمریکا به عراق بخوبی اثبات کرد.

ذکر این خاطرات به نوعی می‌تواند نسل امروز را نسبت به آنچه در پیرامون حدس و گمانه زنی‌ها درباره وقوع جنگ مطرح می‌شود به سمت دریافت خوانش از دلایل واقعی تجاوز صدام سوق دهد.

برای کسانی که وقایع بعد از انقلاب را دنبال و ارزیابی می‌کنند، پر واضح است که سوای ادعاهایی اینچنین جنگ به دلایل زیادی که به مرور روشن و رسانه ای شد در تقدیر انقلاب اسلامی نوشته شده بود. آنچه هم امروز واقع می شود بواقع حجت و دلیلی است بر روندی که بعد از وقوع انقلاب شروع و کماکام در اشکال و بهانه‌های مختلف ادامه دارد.

نکته‌ی آخر این که ذکر این خاطره به هیچ روی به معنی تایید ادعاهای بازرگان نبوده و نیست. نقل قول بازرگان بخش کوتاهی از خاطرات نگارنده است که در حال نگارش آن هستم. آنچه هم باعث شد نگارنده تیتر آن خاطره را «ضدخاطره» انتخاب کنم ناظر بر حساسیت‌هایی بود که پیش بینی می‌شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. قطعا ایران شروع کننده جنگ نبود، اما به نظر میرسه سیاست صدور انقلاب به جهان و تحریک شیعیان عراق توسط ایران بر علیه صدام و جزییات همین خاطره که نقل شده بهانه خوبی بود برای صدام تا به ایران حمله کنه.

    1. جناب نجیب ظاهراطرح چنین ادعاهایی (بیان شود وسپس بنحوی تکذیب)رایج شده….مرحوم مهندس بازرگان هیچوقت مدعی شروع جنگ توسط ایران نبوده است..بعداز ازادی خرمشهرخیل بسیاری ادامه انرابه مصلحت ندانستندوگفته مهندس بازرگان عنایت به قبول اتش بس ومذاکره درباره خسارات وارده وشرکت درمجامع بین المللی ودفاع از حقوق ایران وبالمال استفاده از منافع پایان جنگ بود…اگر نمیتوانیدحدنوشته های خودرامراعات کنید ننویسید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا