خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قیمت نهایی لوازم خانگی ایرانی بالاتر از بازار‌های جهانی است

سرویس اقتصادی انصاف نیوز: اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران معتقد است ایران باید بتواند قطب لوازم خانگی منطقه شود اما تحقق این هدف الزاماتی دارد. از نظر او ایران باید برای نقشه برای تولید لوازم خانگی داشته باشد و به دنبال تکنولوژی لوازم خانگی باشد.

پازوکی در خصوص بخشنامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای به انصاف نیوز می‌گوید: اکنون که واردات لوازم خانگی کره‌ای ممنوع شده باید تکنولوژی تولید آنها در کشور وارد شود تا ما بتوانیم قطب منطقه در تولید لوازم خانگی باشیم. در غیر اینصورت انحصاری شدن تولید در بلند مدت به این صنعت صدمه می‌زند.

صنعت لوازم خانگی زیر ساخت و نقشه راه ندارد

وی ادامه داد: در صنعت لوازم خانگی نقشه راهبردی برای تولید کننده نداریم، وقتی نقشه راه نباشد، تولید کننده سردرگم می‌شود؛ در چنین شرایطی، وقتی تولید کنندگان تصمیم به راه اندازی خط تولید می‌گیرد به محض آنکه وارد رقابت جهانی یا منطقه‌ای می‌شود متوجه این حقیقت می‌شود از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب مانده است.

پازوکی می‌گوید:  صنعت لوازم خانگی زیر ساخت ندارد. ایران 440 شرکت تولید کننده اجاق گاز دارد اما ایتالیا کمتر از 5 شرکت تولید کننده دارد؛ این یعنی ما هیچ افقی برای بخش تولید اجاق گاز نداریم. یا هیچ برنامه‌ای برای شناساندن برند ملی و برندسازی ندارد تا لوازم خانگی توسعه پیدا کند.

تحریم‌ها به تکمیل صنعت لوازم خانگی صدمه زده است

این فعال توزیع لوازم خانگی گفت: شرکت جی‌پلاس یا سام خط تولید روز دنیا را وارد ایران کرده‌اند اما به دلیل تحریم‌ها، استقرار تمام زنجیره خط تولید در ایران امکان پذیر نیست. طی چهار سال گذشته در صنعت تولید لوازم خانگی انقلاب شده و تکنولوژی‌های خوبی وارد ایران شده است.

وی گفت: در چهار سال گذشته بین شرکت‌های دانش بنیان و تولید کنندگان آشتی صورت گرفته است؛ پیش از این خط‌های تولید میلی برای به روز رسانی خطوط تولید خود نداشتند. اما امروز اغلب این کارخانه‌ها مترصد صنعت قالب‌سازی و طراحی رفته‌اند. این پیشرفت به این دلیل اتفاق افتاد که این شرکت‌ها، با مجموعه‌های دانش بنیان ارتباط گرفته‌اند.

پازوکی در همین رابطه گفت: نبود نقشه راه باعث شده است، ایران ظرفیت‌های پیشین خود را هم از دست بدهد. به همین دلیل است که امروز شرکت‌هایی مانند ارج و آزمایش ورشکسته شده‌اند. قبل از انقلاب  ایران حدود 20 میلیون جمعیت داشت و کارخانه موتورسازی در تبریز جزو شناخته شده‌ترین کارخانه‌ها بود اما امروز چرا این کارخانه‌ها از کار افتاده‌اند؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیت وادارات لوازم خانگی می‌تواند به توسعه تولید ملی کمک کند، گفت: وقتی از لفظ تولید استفاده می‌کنیم، دو معنا دارد. ممکن است هدف از تولید تامین نیازهای داخلی باشد اما در معنای دیگر تولید با هدف تصاحب بازارهای بزرگتر نظیر منطقه یا فراتر از آن می‌تواند باشد.

پازوکی در توضیح معنای واژه تولید گفت: اگر منظور ما از تولید، رفع نیازهای داخل باشد باید بگوییم حمایت دولت را داشته باشد اما سیاستگذاری دولت نباید به بخش توزیع و فروش محدود شود. دولت باید ورود مواد اولیه را تسهیل کند و در شرایط تحریم اجازه ندهد که هزینه اضافی ناشی از مشکلات مبادله ارزی به تولید کنندگان تحمیل شود.

وی اضافه کرد: اما اگر هدف‌مان از تولید، نفوذ در بازارهای بزرگ و ارزشمند منطقه باشد، تیراژ تولید بالا خواهد رفت و در نتیجه هزینه تولید کاهش پیدا می‌کند. اما تولید کننده باید هم نیازهای داخلی را برطرف کند و هم بازارهای خارجی را داشته باشد.

نمایشگاه لوازم خانگی خارجی

قیمت لوازم خانگی ایرانی حتی در بازار‌های جهانی بالاست

پازوکی درباره سهم پخش فروش در زنجیره تولید لوازم خانگی گفت: امروز قدرت خرید مردم شدیدا کم شده است. مردم قدرت خرید ندارند. فروشگاه‌ها ممکن است در طی یک هفته، هیچ فروشی نداشته باشند. فروشندگان طی دو سال گذشته، 8 ماه تعطیل بوده‌اند.

وی افزود: علیرغم تورم چند ده درصدی، حقوق مردم بالا نرفته است. چهار سال است، مردم لوازم منزل خود را تعویض نکرده‌اند.

پازوکی با انتقاد از ورود تولید کنندگان به عرصه فروش گفت: تولید کنندگان 70 درصد کالای خودشان را به تعاونی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌دهند یا فروش قسطی دارند. در عین حال در بازار راکد این روزها، توزیع کننده خاک می‌خورد.

وی گفت: تولید کنندگان لوازم خانگی میلیاردها تومان بابت تبلیغ در صدا و سیما هزینه می‌کنند اما آنها نسبت به ظرفیت تولید کنندگان لوازم خانگی بی‌توجه هستند. حقیقت این است که این روزها 4هزار واحد صنفی مجانی برای فروش کالای ایرانی تبلیغ کنند. اگر خرده فروشان نباشند، تولید در ایران از بین خواهد رفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای چنین طرحی منجر به افزایش قاچاق لوازم خانگی خواهد شد، گفت: در سال 1392 طرح سامانه تجارت تصویب شد. اگر این طرح اجرا می‌شد هر کالایی که وارد کشور شناسه دار می‌شد. با اجرای این طرح کم‌فروشی و قاچاق رصد می‌شد، اما چرا اجرا نشد؟

وی گفت: اکنون در زنجیره قاچاق، نهادهای نظارتی تنها بر بخش توزیع متمرکز شده‌اند. اکنون هم اگر کالا شناسه داشته باشند، قاچاق از بین می‌رود.

پازوکی با طرح این سوال که «چرا امروز همه می خواهند کالای تمام شده بفروشند و دنبال قطعه سازی نمی‌روند» به بیان همین پاسخ بسنده کرد که: الان همه فهمید‌ه‌اند سود کجاست. چرا این حرف‌ها شنیده نمی‌شود؟ چون شنیدن این حرف‌ها سودی ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با این همه خلق پولی که بانک‌ها بی حساب تولید میکنن که فقط به نفع خودشونه، دولت مجبور کنه تا دست از سر نابودی اقتصاد بردارن و وام کم بهره از خلق پولشون بدن تا هم تولید رونق بگیره و هم اثر منفی خلق پول بی حساب و کتاب کم بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا