خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارزیابی نتایج نظرسنجی درباره دولت رئیسی | رضا صادقیان

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی به ارزیابی نتایج نظرسنجی ایسپا درباره‌ی دولت سیزدهم پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

نتایج نظرسنجی ایسپا درباره دولت سیزدهم نشانگر وضعیت و جایگاه دولت جدید در اذهان عمومی است. جایگاهی که شکننده‌تر شدن و یا بهبود یافتن آن در نظر شهروندان به عملکرد دولت ارتباط مستقیم خواهد داشت.

معمولا با فروکش کردن فضای انتخابات ریاست جمهوری و شکل‌گیری دولت جدید؛ بسیاری از شهروندان و حتی آنان که با صندوق رای به هر دلیل قهر کرده‌اند، امید به تغییرات و عوض شدن برخی سیاست‌های نادرست را در موضع‌گیری‌های خود بروز می‌دهند. چنین رویه‌ای نیز در سال جاری و در میان مردم وجود داشته و دارد؛ به صورت تجربی می‌توان گفت بسیاری از مردم و حتی شهروندانی که در انتخابات مشارکت نداشته‌اند، چشم‌ انتظار تغییرات هستند. چرا که دولت جدید مستقر شده و قرار بوده و هست برخی رویه‌های نادرست گذشته را تغییر بدهد. حال نظرسنجی ایسپا چنین امری را بهتر به نمایش گذاشته است. از شهروندان سوال شده است: «فکر می‌کنید این دولت در مقایسه با دولت قبلی چگونه عمل خواهد کرد؟» ۵۳.۲٪ معتقدند دولت آقای رئیسی درمقایسه با دولت قبلی بهتر و ۹.۶٪ گفته‌اند بدتر عمل خواهد کرد. ۲۱٪ معتقدند فرقی نخواهد کرد.

همچنین از شهروندان پرسیده شد: «به نظر شما کابینه آقای رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت امور کشور را دارد؟» ۵۷.۶ درصد معتقدند کابینه آقای رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت امور کشور را دارد و در مقابل ۱۸.۸٪ گفته‌اند توانمندی لازم را ندارد. ۲۳.۶٪ افراد در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده یا به سوال پاسخ نداده‌اند.

میزان پاسخ دهندگان درباره بهبود وضعیت کشور در هر دو سوال؛ کمی بیش از 50 درصد است. چرا که در سوال نخست 31 درصد شهروندان امید چندانی به تغییرات ندارند و چشم انتظار بدتر شدن شرایط مدیریت کشور هستند، همچنین در سوال دوم 42 درصد از مردم توانمندنی لازم را برای اعضای کابینه قائل نیستند. در واقع افرادی که از مقایسه دولت فعلی و قبلی و توانایی اعضای کابینه اظهار بی‌اطلاعی کردند را می‌توان در دسته‌ای قرار داد که بوی خوبی از اوضاع کشور به مشام آنها نخورده و نخواهد خورد. افرادی که تغیری در زیست روزمره خود را لمس نکرده‌اند، امیدی به آینده ندارند و اساسا تصویری که نزدشان از آینده خود، خانواده و سایر نزدیکان دارند ناخوشایند است، بنابراین برایشان تفاوتی نمی‌کند دولت مرد اصلی امروز رییسی و یا روحانی و یا چهره‌ای دیگر در عرصه سیاست باشد؛ بی‌تردید چنین افرادی تنها به زیست خود و بهبود و یا کاهش کیفیت آن در سال‌های گذشته و امروز دارند و بس.

در یکی دیگر از سوالات و مرتبط با تحقق یافتن وعده‌ها متوجه می‌شویم: بر اساس نتایج نظرسنجی حاضر، امید به تحقق برخی وعده‌ها بیش از سایر موارد است. مردم بیشترین امید را به تحقق واکسیناسیون عمومی تا بهمن‌ماه و کمترین امید را به تحقق وعده رفع تحریم‌ها و کنترل تورم و گرانی دارند. درصد افرادی که معتقدند وعده‌ها عملیاتی خواهد شد در ذیل آمده است:

واکسیناسیون همه مردم تا بهمن ماه: ۷۰.۸ درصد.
مبارزه جدی با فساد: ۵۸ درصد.
حل مشکلات مناطق محروم کشور مثل سیستان و بلوچستان و خوزستان: ۵۵.۹ درصد.
رونق تولید و ایجاد اشتغال: ۵۲.۳ درصد. ساخت یک میلیون مسکن در هر سال: ۴۷.۷ درصد.
کنترل تورم و گرانی: ۳۹.۹ درصد.
رفع تحریم‌ها: ۳۶.۸ درصد.

به نظر می‌رسد سوال مطرح شده از سوی پرسشگران به ترتیبی بوده که برای حل مشکلات داخلی و خارجی تفکیک صورت گرفته است. به عبارتی سوال به گونه‌ای پرسیده شده است که پاسخ‌دهندگان به این نتیجه رسیده‌اند که دولت وقت امکان حل مشکلات داخلی را تنها با تکیه به توانایی داخلی و بدون در نظر گرفتن روابط خارجی خواهد داشت؛ در صورتی که در عالم واقع نمی‌توان مدعی تحقق وعده‌ها بدون در نظر گرفتن روابط بین‌المللی و کاهش تحریم‌ها و برداشته شدن موانع اساسی در حوزه تجارت با کشورهای بزرگ امید چندانی به اجرایی شدن برخی برنامه‌ها توسط دولت را داشت. به عنوان مثال؛ در روزهای نخست شکل‌گیری دولت جدید برخی از دولت‌مردان از ساخت یک میلیون مسکن در سال خبر دادند، در ادامه برخی از کارشناسان تحقق این وعده را نشدنی اعلام کردند، چرا که منابع کافی برای ساخت مسکن با این شمارگان در کشور وجود ندارد و در ادامه نیز تورم غول‌آسایی نیز بر پیکر اقتصاد نیمه جان کشور وارد خواهد ساخت. حال بحث شماری از دولتی‌ها انجام تهاتر با کشورها دیگر در راستای ساخت مسکن است. یعنی کشورهایی به پروژه مسکن سازی یک میلیون در سال وارد شوند و در قبال آن کالا و یا خدمات دریافت کنند. چنین تغییر موضع‌های نشان می‌دهد بیان وعده یک میلیون مسکن در سال شاید برای مدت زمانی کوتاه از سرمایه‌ای شدن مسکن جلوگیری به عمل آورد، ولی پس از چند ماه و با انجام نشدن همان وعده شاهد افزایش قیمت زمین و مسکن خواهیم بود.

نتایج نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد ذهنیت شهریورماه شهروندان درباره دولت شکننده است و این همه برای دولت سیزدهم و تصویری که دولت‌مردان آن برای بهبود یافتن زندگی آینده مردم ترسیم کرده‌اند اساسا خوشایند نیست. توقع می‌رود در صورتی که دولت بتواند بخشی از شعارهای خود را جامه عمل بپوشاند، این آمارها با بهبود روبرو شود و در صورت موفق نشدن در تحقق وعده‌ها چه بسا با کاهش رضایت شهروندان نسبت به عملکرد دولت روبرو شویم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بیشتر کارهای رییسی فقط شوی تبلیغاتی و شعار و هیاهو هست مثلا وقتی رفتم یک وام 40 ملیونی مستاجری بگیرم 6 ماه دنبال وام به این بانک و اون بانک رفتم همشون میگفتن که بودجه ندارن اونوقت تو تلویزیون هی تبلیغات میکردن که دارن وام میدن و رییسی هم هی می گفت بانکها باید فلان کنند و.. اما جز دروغ و هیاهو و شعار هیچی عملکردی دولت رییسی نداشته پیش مردم هم رفتن و درد دل کردن جز شوی تبلیغاتی هیچ فایده ای برای مردم نداره ، فقط در مقایسه با روحانی ، رییسی از گروههای مختلف و سیما خیلی مورد حمایت قرار میگیره در حالیکه روحانی با اون همه کارها و خدماتش دائما مورد انتقاد و اشکال گرفتن از ایشان از طرف چند سازمان و گروه و سیمای میلی قرار میگرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا