خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«پیشنهاد مذاکره قبل از انتخابات پوپولیستی است»

پیروز مجتهدزاده، تحلیلگر  روابط بین‌الملل معتقد است که رویکرد ترامپ قبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به ایران هیچ تغییری نخواهد کرد و همان رویکرد گذشته خواهد بود. پیشنهاد مذاکره قبل از انتخابات یک رویکرد عوام‌فریبانه و پوپولیستی است که او در این زمینه تبحر زیادی دارد.

روزنامه آرمان ملی گفت وگویی را با پیروز مجتهدزاده تحلیلگر برجسته روابط بین‌الملل، انجام داده است که در ادامه می خوانید: برخی برای گشایش در وضعیت اقتصادی کشور از هم‌اکنون چشم به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دوخته‌اند و امیدوارند دونالد ترامپ به پیروزی نرسد. این درحالی است که ترامپ در خاک آمریکا با چالش‌های جدی مواجه شده و عبور از این چالش‌ها کار آسانی به نظر نمی‌رسد. نکته دیگر اینکه معادلات انتخاباتی در ایالات‌متحده آمریکا مانند ایران همواره غیرقابل پیش‌بینی بوده و هر لحظه احتمال تغییر نتایج انتخاباتی و اقبال مردم به یک کاندیدای غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد. در چنین شرایطی ایران و چین از نظر اقتصادی به هم نزدیک شده‌اند و در آستانه انعقاد یک قرارداد اقتصادی بزرگ هستند. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی آخرین تحولات بین‌المللی پیرامون ایران، آمریکا و چین «آرمان ملی» با دکتر پیروز مجتهدزاده تحلیلگر برجسته روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده است. دکتر مجتهدزاده معتقد است: «رویکرد ترامپ قبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به ایران هیچ تغییری نخواهد کرد و همان رویکرد گذشته خواهد بود. پیشنهاد مذاکره قبل از انتخابات یک رویکرد عوام‌فریبانه و پوپولیستی است که او در این زمینه تبحر زیادی دارد. ترامپ عنوان می‌کند ایران بهتر است قبل از انتخابات مذاکره کند وگرنه بعد از انتخابات شرایط تغییر خواهد کرد و من مذاکره نخواهم کرد. این اظهارات نشان‌دهنده شیادبازی ترامپ است. او می‌خواهد با این اظهارات ایران را هم فریب بدهد. ترامپ به دنبال این است که با مذاکره با ایران شانس پیروزی خود را در انتخابات بالا ببرد و از این مذاکره در مبارزات انتخاباتی به سود خود استفاده کند».

درحالی که ترامپ با چالش‌های جدی مانند بحران کرونا و انتشار کتاب‌های افشاگرانه نزدیکانش مواجه شده با چه رویکردی وارد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد شد؟

بحران کرونا و اتفاقاتی مانند انتشار کتاب جان بولتون علیه او در حد تئوری ترامپ را برای مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری تحت تاثیر قرار داده است. این اتفاقات تنها در تئوری مطرح است و نه در عمل. در تئوری همواره دو به علاوه دو می‌شود چهار. این در حالی است که در عمل و در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که به انتخابات ایران شباهت زیادی دارد دو به علاوه دو می‌شود پنج یا بیشتر.  این به معنای این است که در صحنه انتخابات همواره دو به علاوه دو چهار نمی‌شود و بلکه بیشتر می‌شود. رأی‌دهنده یک فرد است که دارای حالات روحی و روانی خاص خود است. این حالات نیز ممکن است در یک زمان نسبت به زمان دیگر دچار تغییر شود. درحالی‌که ترامپ نیز از ثبات روانی برخوردار نیست و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی از خود بروز می‌دهد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که ترامپ در آستانه انتخابات با اظهارات عجیب‌وغریب وضعیت روانی مردم آمریکا را به سود خود تغییر بدهد. بنده معتقدم در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دونالد ترامپ با صحنه‌گردانی عوام‌فریبانه این قابلیت را دارد که بتواند سرنوشت انتخابات را به سود خود تمام کند. به همین دلیل احتمال اینکه ترامپ دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی دست پیدا کند وجود دارد.

ترامپ عنوان می‌کند اگر ایران قصد مذاکره دارد بهتر است این اتفاق قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری رخ بدهد وگرنه شرایط پــس از انتخابات تغییر خواهد کرد. این در حالی است که احتمال مذاکره ایران و آمریکا در شرایط کنونی تقریبا چیزی در حدود صفر درصد است. اگر ترامپ دوباره در انتخابات پیروز شود چه سناریوهایی در مقابل ایران در پیش خواهد گرفت؟

رویکرد ترامپ قبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به ایران هیچ تغییری نخواهد کرد و همان رویکرد گذشته خواهد بود. پیشنهاد مذاکره قبل از انتخابات یک رویکرد عوام‌فریبانه و پوپولیستی است که ترامپ در این زمینه تبحر زیادی دارد. ترامپ عنوان می‌کند ایران بهتر است قبل از انتخابات مذاکره کند وگرنه بعد از انتخابات شرایط تغییر خواهد کرد و من مذاکره نخواهم کرد. این اظهارات نشان‌دهنده شیادبازی او است. ترامپ می‌خواهد با این اظهارات ایران را هم فریب بدهد. او به دنبال این است که با مذاکره با ایران شانس پیروزی خود را در انتخابات بالا ببرد و از این مذاکره در مبارزات انتخاباتی به سود خود استفاده کند. هر عقل سلیمی پس از این اظهارات به این نکته پی می‌برد که چنین اظهاراتی شیادانه و برای منافع شخصی ترامپ است. از نظر منافع ملی آمریکا هیچ تفاوتی نمی‌کند که ایران قبل از انتخابات با ترامپ مذاکره کند یا پس از انتخابات. ترامپ نیز به‌خوبی به این نکته آگاهی دارد که اظهارات وی براساس منافع ملی آمریکا نیست و بلکه برای رای بیشتر در انتخابات است. ترامپ به دنبال این است که در انتخابات آمریکا «از آب هم کره بگیرد».

ایران نباید براساس مقتضیات کنونی جامعه آمریکا تصمیم‌گیری کند بلکه باید براساس مقتضیات کنونی جامعه ایران تصمیم‌گیری کند.

بـــرخی معتــقدند ســـرنوشت انتــخابات ریاست‌جمــهوری آینده آمریکا می‌تواند در اقتصاد ایران تاثیرگذار باشد. آیا در واقع انتخاب یا عدم انتخاب دونــالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمــهور آمریکا در اقتصاد ایران تاثیرگذار است؟

واقعیت این است که در شرایط کنونی انتخابات آمریکا روی اقتصاد ایران می‌تواند تاثیرگذار باشد. با این وجود این تاثیرگذاری به شکل قابل‌توجهی نخواهد بود و بلکه در استراتژی‌ها تغییر ایجاد می‌کند. وضعیت کنونی اقتصاد ایران بیش از آنکه تحت تاثیر نتایج انتخابات آمریکا باشد، نتیجه سیاست‌ها و تصمیمات داخلی است. به همین دلیل تنها یکی از این تصمیم‌گیری‌ها به ارتباط ایران و آمریکا بازمی‌گردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا