خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خوبان عالم» علیه تیم‌ ملی!

ایسنا در متنی با عنوان ««خوبان عالم» علیه تیم‌ملی فوتبال ایران!» نوشت:

تیم‌ملی فوتبال ایران سه‌شنبه شب در روزی که موقعیت‌های گل‌زنی فراوانی داشت و دو بار هم تیرک دروازه کره‌جنوبی را به لرزه درآورد، با نتیجه یک، یک مقابل ببرهای آسیا متوقف شد. کسب یک امتیاز مقابل کره‌جنوبی در شرایطی که یک گل هم از این تیم عقب افتاده بودیم، نتیجه بدی محسوب نمی‌شود اما مرور اتفاقات قبل تا زمان مسابقه نشان می‌دهد که عملکرد مدیران فدراسیون فوتبال یک سه امتیاز مهم خانگی را از تیم‌ملی دریغ کرد. به نظر، خوبان عالم آقای عزیزی خادم این بار علیه تیم‌ملی بودند.

رقص باله کره‌ای‌ها در آزادی!

کره‌جنوبی در نیمه نخست تیم برتر میدان بود. شاگردان بنتو همچنین در دقایق پایانی بازی دو موقعیت خوب به دست آوردند که واکنش‌ و جایگیری خوب بیرانوند مانع از گل‌زنی آن‌ها شد. شاید تیم‌ملی در نیمه نخست با اشکالات تاکتیکی دست و پنجه نرم کرد – موضوعی که اسکوچیچ به آن اذعان کرد – اما آیا تمام اعتبار بازی برتر کره‌ای‌ها در نیمه نخست را باید به گپ بین مهاجمان و هافبک‌های تیم‌ملی داد؟

بحث تاکتیکی یک طرف ماجراست و طرف دیگر، تماشاگران هستند. قطعا حضور تماشاگران در آزادی و فشاری که می‌توانستند روی بازیکنان کره‌جنوبی ایجاد کنند، کمک زیادی به شاگردان اسکوچیچ در زمان مالکیت کره‌ای می‌کرد. هنوز بازی دور رفت انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ در ورزشگاه آزادی را یادمان نرفته که کره‌جنوبی حتی نتوانست یک شوت در چارچوب به دروازه ایران بزند. یا آن دیدار دراماتیک در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل.

حضور تماشاگران موضوعی بود که فدراسیون فوتبال از مدت‌ها قبل روی آن مانور تبلیغاتی می‌داد اما دو روز مانده به بازی، حضور یار دوازدهم تیم‌ملی رسما منتفی شد. حسن کامرانی فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در رابطه با عدم صدور مجوز حضور تماشاگران ایرانی در ورزشگاه آزادی به منظور نظاره دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی، گفته بود: این بازی و نبود تماشاگر هیچ ارتباطی با بحث خارجی ندارد و ما در داخل با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و بحث واکسیناسیون و مسائل زیرساختی تصمیم گرفتیم بازی بدون تماشاگر باشد. همین الان که یک تماشاگر بخواهد وارد ورزشگاه شود اگر بحث تست پی‌سی‌آر او مطرح بشود، هزینه زیادی برای تماشاگران در پی دارد. بحث سلامت تماشاگران باید راستی‌آزمایی شود. در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که این بازی بدون تماشاگر باشد.

باید اشاره کنیم که مسئولان در شرایطی به یک باره نگران سلامتی ۷ هزار هواداران در ورزشگاه سر باز و ۱۰۰ هزار شدند که دیدار ایران و کره‌جنوبی در سالن‌های کوچک و سرپوشیده سینماها برای فوتبال دوستان پخش شد.

VAR، تیر خلاص خوبان عالم!

داوری دیدار ایران و کره‌جنوبی به جز یک صحنه خوب بود اما آن یک صحنه به قدری در نتیجه بازی تاثیرگذار بود که عملکرد داور بازی را زیر سوال ببرد. دقیقا در دقایقی از نیمه اول که کره‌جنوبی توپ و میدان را در اختیار گرفته بود، مهدی طارمی در داخل محوطه جریمه کره‌جنوبی به دنبال توپی مرده رفت که با تنه سنگین مدافع حریف سرنگون شد. در این صحنه به ادعای کارشناسان داوری یک پنالتی برای ایران سوخت.

نوید مظفری، کارشناس داوری درباره این صحنه توضیح داد: عملکرد کلی داور خوب نبود زیرا او در این دیدار یک اشتباه تاثیرگذار داشت که می‌توانست باعث تغییر یافتن نتیجه شود. در صحنه‌ای، مدافع کره‌جنوبی بدون این که توجهی به توپ داشته باشد، به طارمی ضربه زد و داور باید پنالتی اعلام می‌کرد. مشابه این صحنه دقیقا چند دقیقه پیش از آن توسط آزمون صورت گرفته بود که داور آن را خطا اعلام کرد؛ در نتیجه پنالتی ایران سوخت.

داور عمانی اما سهم کوچکی از پنالتی سوخته ایران داشت و سهم بزرگ‌تر آن گردن عزیزی خادم و مدیرانش است. داور عمانی اشتباه کرد اما اگر VAR در این بازی بود، پنالتی ایران باز هم می‌سوخت؟ تمام تقصیر نبودن VAR گردن فدراسیون فوتبال است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال در جلسه دانش‌افزایی داوران فوتبال به صورت رسمی خبر استفاده از VAR در دیدار با کره‌جنوبی را داده بود.

عزیزی خادم در مورد استفاده از VAR در دیدار با کره‌جنوبی گفته بود: باید بگویم که مقدمات VAR انجام شده و امشب وارد ایران می‌شود. این اتفاق میمونی برای فوتبال ملی کشور است. امیدوارم به نتیجه منتج شود. باید از هیات رئیسه محترم تشکر کنم که کنار ما بودند. جا دارد از همراه اول هم تشکر کنم که در حوزه فیبر نوری به ما کمک کنند. مدیران شرکت مربوطه ۱۲ روز در ایران خواهند بود. ما برای چهار بازی توافق کردیم.

اما در آستانه بازی ایران و کره اعلام شد که از VAR در این دیدار استفاده نمی‌شود. حسن کامرانی‌فر درباره این موضوع اظهار کرده بود: فدراسیون فوتبال برای کسب میزبانی خیلی تلاش کرد. برای بازی ایران و کره هم متوجه شدیم موارد و فاکتورهایی هست که فدراسیون فوتبال باید خیلی زود به آنها دسترسی پیدا کند. یکی از آنها بحث VAR بود که این اتفاق رخ داد. با یک شرکت طرف حساب فیفا، VAR را به ایران آوردیم و به AFC اعلام کردیم که ما این سیستم را داریم اما به هر حال برای اینکه AFC با شرکت دیگری قرارداد دارد، برای سیستم VAR ما داور نفرستادند ولی ما شرایط VAR را آماده کردیم و ورزشگاه آزادی مجهز به این سیستم مورد تایید فیفا شده است. این قدمی بسیار خوب برای فدراسیون است تا بتواند در دیدارهای باشگاهی هم از آن استفاده کند.

طبق صحبت‌های کامرانی‌فر، عدم هماهنگی با AFC منجر به عدم استفاده از VAR در بازی با کره‌جنوبی شد. سوالی که در این مورد پیش می‌آید این است که چرا این استعلام ساده پیش از توافق با شرکت مورد نظر از AFC گرفته نشد؟ این در حالی است که عزیزی خادم طی ماه‌های گذشته بارها تاکید کرده بود که فدراسیون قبلی مسیر اشتباهی برای استفاده از VAR در ایران طی کرده بود. حالا چرا فدراسیون فوتبال عزیزی خادم که به گفته خودش مسیر درست را طی کرده، با یک عدم هماهنگی و به راحتی فرصت استفاده از VAR را از تیم‌ملی گرفت و یک پنالتی ایران را سوزاند؟

طبق صحبت‌های عزیزی خادم براساس توافق فدراسیون فوتبال با شرکت مورد نظر، قرار بود این شرکت مقدمات استفاده از VAR در چهار بازی خانگی تیم‌ملی را فراهم کند که با توجه به اتفاقی که در دیدار با کره رخ داد، تیم‌ملی احتمالا از VAR در سه بازی دیگر هم محروم است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا