خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ اسدبیگی‌ها به ماجرای «قاچاق ارز» چه بود؟

انصاف نیوز در تیر ماه ۹۹ در گفت‌وگویی با مالکان وقت هفت تپه به مسائل مرتبط با این پرونده پرداخت. در این گفت‌وگو که به صورت زنده از اینستاگرام پخش می‌شد و در آن عمدتا سوالات مخاطبان پرسیده شده بود یکی از کارگران معترض نیز روی خط آمد و سوالاتی را مطرح کرد.

در بخشی از این گفت‌وگو اسدبیگی‌ها به پرسش‌ها درباره‌ی ماجرای اتهام «قاچاق ارز» پاسخ دادند که در ادامه می‌خوانید:

انصاف نیوز: در دادگاه موضوع یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مصرف شده است در این مورد توضیح دهید، موضوع وام یا قالب دیگر نیست اگر شما ارز را گرفته‌اید و در بازار آزاد فروخته‌اید، خب این خیانت است.

احسان الله اسدبیگی: حرف باید با سند و مدرک باشد.

انصاف نیوز: این موضوع در دادگاه مطرح شده است. یعنی بدون هیچ سند و مدرکی بوده؟

احسان الله اسدبیگی: بله بدون سند و مدرک بوده و ما ثابت می‌کنیم. ما از ریاست قوه قضاییه تعیین کارشناس خواستیم یعنی کارشناسی که مسائل پولی و بانکی را بلد باشد و این موضوع در حال جریان است. شرکت هفت تپه و یک شرکت دیگر متعلق به اسدبیگی‌ها است ولی شرکت‌های دیگر که خودشان ارز گرفته‌اند و کاری به هفت تپه یا اسدبیگی‌ها نداشتند داخل این جریان شدند کارشناسان رسمی قوه قضاییه طبق قوانین مملکت باید کارشناسی کنند؛ بعد از آن معلوم می‌شود که آیا وام ارزی بوده است یا نه.

وقتی گفته می‌شود که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار یا ۶۰۰ میلیون دلار داده شده آیا این سوال به وجود نمی‌آید که این چه مملکتی است که این مقدار را به یک جوان داده است؟ این موضوع اول به خود مسئولین برمی‌گردد پس چنین اتفاقی نیفتاده است.

انصاف نیوز: آیا شما می‌توانید با قطعیت بگویید که یک دلار هم از سیستم ارزی کشور نگرفته‌اید؟ منظورم دلار ۴۲۰۰ تومانی است.

احسان الله اسدبیگی: خیر نگرفته‌ایم. یک تولیدکننده اجازه ندارد که ارز را از بیرون بگیرد، می‌گویند قاچاقچی ارز است پس باید وارد سیستم بانکی شود ارز بگیرد و مصرف کند. احکامی که توسط اسدبیگی‌ها گرفته شده مشخص است و وارداتی که با آن ارز انجام شده هم مشخص است.

امیر اسدبیگی: تسهیلات یا ارزی است یا ریالی. تسهیلات ارزی می‌تواند از صندوق توسعه ملی، منابع اعتباری بانک عامل، خط اعتباری بانک مرکزی یا فاینانس باشد. تسهیلات ریالی هم یا خرید دین است یا سرمایه در گردش یا مضاربه. یعنی کارخانه گرو گذاشته می‌شود و تسهیلات گرفته می‌شود. هفت‌تپه و هیچکدام از شرکت‌ها از این تسهیلات استفاده نکردند.

ارز هم به چند صورت است: کارگزاری، متقاضی، نیمایی، مداخله‌ای، ۴۲۰۰ تومانی، برات، بانکی یا تعهد ارزی. در هفت تپه تعهد ارزی به وجود آمده است. ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار عرض گرفتیم و ریال آن را هم پرداخت کرده‌ایم و حتی مابه‌التفاوت آن را هم در بانک گذاشتیم یعنی اگر دلار ۳۰۰۰ تومان بود و بیرون ۳۲۰۰ خود را مابه‌التفاوت را گذاشته‌ایم. همه این کارها را انجام داده‌ایم برای واردات کالا. هفت تپه ۹۰ درصد از تعهدات خود را انجام داده است ۱۰ درصد هم در گمرک است م‌یشود استعلام آن را گرفت.

می‌آیند مثلاً ۱۴۰ میلیون دلاری که گرفته‌ایم را ضرب در دلار ۲۰ هزار تومانی می‌کنند و می‌گویند ۵ هزار میلیارد تومان گرفتند، ۵ هزار میلیارد از ۲۵ هزار میلیارد تومانی که می‌گویند این است در حالی که این طور نیست.

شرکت هایی هم بودند که با آنها مراوده داشتیم اما وابسته به ما نبودند پول گرفته و ریال دادند تا دستگاهی را وارد کنند اما بخاطر تحریم‌ها با مشکلی برخورد و تأخیر کردند. الان بازداشت است که چرا رفع تعهد نکرده است این شرکت‌ها هم با آن که متولیان آنها در زندان هستند ولی باز دارند رفع تعهد می‌کنند یعنی به آنها ایرادی وارد نیست.

با سیاست‌های غلط ارز را به ۲۰ هزارتومان رساندند آیا اگر ترامپ نمی‌آمد و کس دیگری جای او می‌آمد و دلار ارزان‌تر بود مابه‌التفاوت آن را به آنها بر می‌گرداندند؟ نه این کار را نمی‌کردند.

۳۰۰ میلیون یورو از این پرونده اصلا وجود ندارد یعنی این مربوط به ما یا شرکت‌های دیگر نیست. دقت کنید که فرق وام و تعهد از زمین تا آسمان است. تعهد یعنی ما ریال ارز را پرداخت کرده‌ایم و در ضمن رفع تعهد هم صورت گرفته است.

احسان الله اسدبیگی: با یک استعلام از بانک مرکزی مشخص می‌شود که شرکت هفت تپه و شرکت‌های تابع چه میزان ارز گرفته‌اند.

انصاف نیوز: شما خودتان استعلام کرده‌اید؟

احسان الله اسدبیگی: بله و مدارک آن را هم داریم. من یک نکته اضافه کنم در اولین جلسه‌ی دادگاه رئیس دادگاه گفت امید اسدبیگی و سمیرا اسدبیگی در بانک سرمایه چه کار می‌کنند؟ من سمیرا اسد بیگی ندارم، من یک دختر دارم که خانه دار است.


گفتنی‌ست سخنگوی قوه قضاییه صبح امروز اعلام کرد:

«پرونده هفت تپه دو قسمت است؛ در یک قسمت، موضوع ابطال واگذاری این شرکت به بخش خصوصی است که حکم آن صادر و واگذاری این شرکت ابطال شد و به دولت برگشت که به اطلاع مردم شریف رسید.

در بخش دیگر، سوءاستفاده کسانی بود که این شرکت به آن‌ها واگذار شده بود و از این طریق مرتکب جرایمی شده بودند که از جمله اتهامات آن‌ها که به اثبات رسیده اخلال عمده و کلان در نظام ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت سازمان یافته است که این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شد و اخیرا حکم قطعی آن صادر گردید.

در این پرونده تعداد زیادی از افراد به اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی محکوم شدند از جمله این افراد امید اسدبیگی فرزند احسان است که اتهام وی هم مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق قاچاق ارز و هم مباشرت به صورت مستقل در قاچاق عمده ارز است که به ۲۰ سال حبس، رد اموال و جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.

یکی دیگر از مرتکبین این جرم، مهرداد رستمی فرزند میرمحمد است که وی نیز به ۲۰ سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شده و حدود دو نفر از این متهمان هر کدام به ۱۵ سال حبس، ۳ نفر هرکدام به ۱۰ سال حبس و بیش از ۱۷ نفر هرکدام به ۵ سال حبس محکوم شدند.

اتهام اسد بیگی مشارکت در قاچاق یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون یورو و مباشرت در قاچاق دو میلیون و ۸۹۴ هزار یورو بوده است که به این موضوع رسیدگی شده و متهمان محکومیت قطعی پیدا کردند و حکمشان لازم الاجرا است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا