خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وکیل آنیشا اسداللهی: اول به پرونده‌ی اتباع فرانسوی رسیدگی شود

خانم اسداللهی متهم فرعی این پرونده است

یکشنبه، 27 فروردین، دادگاه بدوی آنیشا اسداللهی برگزار شد. وکیل او، امیر رئیسیان، کم و کیف روند دادگاه و شرایط خانم اسداللهی را توضیح داده است.

او درباره‌ی شرح مختصری از دادگاه و پرونده گفت: روز گذشته، 27 فروردین، دادگاه خانم اسداللهی در شعبه‌ی 26 دادگاه انقلاب برگزار شد. دفاعیات و ایراداتی را که به بنیان تشکیل این پرونده و مرحله‌ی تحقیقات مقدماتی وارد می‌دانستیم را ارائه دادیم.

رئیسیان افزود: خانم اسداللهی و آقای مهتدی صرفا به عنوان مترجم در دیدار فعالین صنفی فرانسوی و ایرانی حضور داشته‌اند. در این مورد ما توضیحات کافی را به دادگاه ارائه دادیم. حتی مستنداتی که خود ضابطین روی پرونده گذاشته بودند موید همین امر بود. صرف نظر از اینکه این دیدارها هم از نظر ما جنبه‌ی مجرمانه ندارد و در رابطه با دفاع از متهمین دیگر من جمله آقای شهابی و آقای سعیدی هم من این امر را به همین شعبه‌ی 26 گفته بودم.

به گفته‌ی او، «صرف نظر از اینکه در ماهیت موضوع اتفاق مجرمانه‌ای به وقوع نپیوسته و در رابطه با ادعاهایی که مربوط به سیسیل کوهلر و ژاک پاری هست مورد مستندی جز گزارش ضابطین در پرونده ندیدیم. منظور از مدرک معتبر سند قضایی است که دستگاه قضایی آن را مورد تایید قرار داده باشد».

وکیل اسداللهی گفت: این دو نفر به ایران سفر می‌کنند و در طول این سفر با معلمان و چند فعال کارگری ایران من جمله‌ فعالین سندیکای شرکت واحد دیداری داشته‌اند اما اینکه در این دیدار چه اتفاقی افتاده، قصد و انگیزه از این دیدار چه بوده و یا اینکه در این دیدار اتفاق مجرمانه‌ای افتاده که امنیت کشور را تهدید کند یا خیر بحث‌هایی هستند که ما در دفاع از متهمین پرونده گفته‌ایم. اینجا در مورد خانم اسداللهی بحث اولی‌تر است چرا که ایشان و آقای مهتدی صرفا به عنوان مترجم در این جلسات حضور داشته‌اند. خود فعل که جرم نیست؛ مترجم هم که دیگر هیچ نقشی ندارد.

او در پاسخ به این که چه اتهامی برای آنها مطرح شده، گفت: برای آقای مهتدی همان اتهامی که برای سایرین در این پرونده در نظر گرفته شده وجود دارد یعنی اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و برای همسر ایشان یعنی خانم اسداللهی که دومین مترجم این دیدار بوده‌اند همین اتهام از طرف دادسرا تعیین شده است. بین دو تا پنج سال حبس در انتظار کسی است که مرتکب چنین جرمی است.

رئیسیان با بیان این که ما در تمام مراحل ایراداتی که به پرونده داشتیم را بیان کرده‌ایم»، گفت: به عنوان مثال مهم‌ترین ایرادی که وجود دارد این است که وقتی متهمین اصلی اتباع فرانسوی هستند، این را بنابر ادعای ضابط می‌گویم، متهمین فرعی را در دادگاه دیگری نمی‌شود محاکمه کرد. این از قواعد بنیادین قانون کیفری است.

او افزود: الان ما اصلا مطلع نیستیم که آیا متهم اصلی در دادگاه متهم شده است یا نه؟! اصلا دادگاهی برگزار شده است یا خیر؟! ولی تقریبا برای همه‌ی متهمین فرعی بین 4 تا 6 سال حکم زندان صادر شده است. مواردی هست که قطعی شده است و مواردی هم هست که در جریان رسیدگی است.

وکیل اسداللهی در مورد بازداشت موقت متهمین این پرونده و این که چرا سایر متهمین امکان خانم اسداللهی را نیافتند که قرار بازداشتشان تبدیل شود، گفت: قرار بازداشت موقت برای همه‌ی متهمین این پرونده صادر شده بود و همه در بازداشت موقت بودند. تا جایی که من خاطرم است یک نفر به علت بیماری و دو نفر هم به این علت که خانم بودند قراشان تبدیل شد اما همه‌ی آقایان بازداشتشان ادامه پیدا کرد و متصل به دادرسی شد. در دادگاه هم چون محکوم شدند متصل به حکم، تحمل کیفر می‌کنند.

او درباره‌ی روند دادگاه روز گذشته گفت: دیروز ما ایراداتمان را توضیح دادیم؛ دادگاه هم حرف‌های ما را شنید و متوجه برخی از ظرائف و جزئیات شد. امیدواریم به اعتبار این جزئیات در مرحله‌ی اول نقص در تحقیقات را مدنظر قرار دهند و اگر نقصی مشاهده نشد در مرحله‌ی دوم لااقل در بحث صلاحیت به این موضوع توجه شود تا زمانیکه رسیدگی به پرونده‌ی متهمین اصلی بلاتکلیف است رسیدگی به پرونده‌ی متهمین فرعی با منع قانونی روبرو است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا