خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«صدور نفت با اسکورت نظامی» ثمره‌‌ی دیگری از تحریم‌ها!

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان ««صدور نفت با اسکورت نظامی» ثمره‌ دیگر تحریم!» نوشت:

در سال 1385 و دولت اول آقای احمدی‌نژاد با ارجاع پرونده هسته‌ای ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل، ایران تحت شدیدترین تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفت که در سال‎های آخر «دولت معجزه»، اثرات ویرانگر خود را نشان داد و نظام را وادار به اتخاذ راه حل مذاکره ساخت.

با روی کارآمدن دولت روحانی، ایشان تمام توان خود را بر رفع تحریم‌ها متمرکز کرد و بالاخره با برجام بنا شد تحریم‌های هسته‌ای به یکباره یا به تدریج برداشته شود و در دو سال آخر دولت اول ایشان، مردم اثرات محسوس و ملموس برداشته شدن تحریم‌ها را با گشایش و رشد اقتصادی کم‌نظیر اقتصادی حس و لمس کردند. متأسفانه با روی کارآمدن ترامپ و خارج شدن یک طرفه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌های ظالمانه آمریکا، ایران بار دیگر در شرایط وخیم اقتصادی گرفتار شد.
متأسفانه جماعتی پرادعا، «مدعی انقلابی‌گری» و «کاسب تحریم»، تحریم‌ها را نعمت شمرده و تداوم تحریم‌ها را می‌پسندند و مدعی هستند تحریم‌ها را می‌توان دور زد و نفت [مهمترین صادرات کشور] را صادر کرد. نمونه آن را قبل از این در دور زدن امثال بابک زنجانی دیده‌ایم و نمونه اخیر این دور زدن، صدور نفت به دو کشور ونزوئلا و لبنان است. دو کشوری که در بدترین وضعیت اقتصادی هستند، حالا مشتری نفت ما شده‌اند و باید نفت را با نفتکش تحت اسکورت نظامی ببریم و تحویلشان دهیم!

مردم ما به یاد دارند که زمان جنگ، نفتکش‌های ما مورد حمله جنگنده‌های عراق قرار گرفت و بالاخره ایران بعد از حمله عراق به جزیره خارک و نفت‌کش‌های متعدد ایرانی مجبور به مقابله به مثل شد. با حمله ایران به نفتکش‌ها، کشورهای عربی مجبور شدند برای امنیت صادرات نفت خود، به آمریکا متوسل شوند و بالاخره آمریکا قبول کرد نفتکش‌ها را با ناوهای خود اسکورت کند. البته این اسکورت از مبدا تا خارج شدن نفتکش‌ها از حوزه قدرت ایران بود و لازم نبود تا مقصد ادامه یابد ولی در همان محدوده‌ها، هزینه گزاف داشت زیرا نفتکش سرعتش نسبت به ناو بسیار کم و غول پیکری‌اش نسبت به ناو بسیار زیاد است از این رو یک نفتکش باید توسط حداقل دو ناو اسکورت شود و ناوها محبورند با سرعت بسیار پایین همراه نفتکش حرکت کنند از این رو اسکورت نفتکش توسط ناو، مضحکه‌آمیز بود و آن زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی این جریان را به عنوان یک مضحکه علیه آمریکا و هم‌پیمانانش در خطبه‌های جمعه مطرح کرد.

حالا خودمان در شرایط تحریم و برای به اصطلاح دور زدن تحریم‌ها، مجبوریم نفت را به کشورهای فقیری چون ونزوئلا و لبنان با اسکورت نظامی تا مقصد صادر کنیم و بعد هم این را به عنوان افتخار مطرح نماییم! البته هر ایرانی از این که کشورش دارای نیروی دریایی قدرتمندی است که در آبهای آزاد جهان قدرتنمایی می‌کند، به خود می‌بالد ولی کشور باید با اتکای به مردم و نیروهای نظامی‌اش چنان قدرت بازدارندگی داشته باشد که دشمن از ترس، جرأت نگاه چپ کردن به نفتکش ایرانی در پهنه اقیانوس‌ها را نداشته باشد نه این که یک نفتکش را دو ناو در طول مسیر هزاران کیلومتری همراهی کنند و نفت با هزینه سرسام‌آور صادر شود!

امید که دولت جدید مصالح و عزت ملت را لحاظ کند و هر چه زودتر به مذاکرات برجام بازگردد تا با لغو تحریم‌ها بتوانیم نفت را آزادانه به هر جا مناسب‌تر است و آن هم بدون چنین هزینه‌های گزافی صادر کنیم و هر روز تأخیر در حل مشکل تحریم‌ها، نه «شجاعت و خدمت به ملت» بلکه رضایت به تداوم شرایط ناگوار مردم و کشور است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا