خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«واکسن کرونای رازی از ایمن‌ترین‌ واکسن‌ها است»

جهان مانا نوشت: مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی، نحوه ساخت واکسن کرونا توسط این موسسه را تشریح کرد و در توضیح ویژگی‌های واکسن «کووپارس» گفت: «موسسه رازی بعد از بررسی‌های فراوان، از پلتفرمی استفاده کرد که مطابق با دانش روز دنیا است.»

دکتر سیدرضا بنی هاشمی در گفتگویی با رادیو جوان، با بیان اینکه «فناوری تولید واکسن‌ ساده نیست و شرایط خاص خود را دارد» ، گفت: « واکسن، سیستم ایمنی یک نسل از جامعه تحت تاثیر قرار می‌دهد و با توجه به بیماری‌هایی که ممکن است در آینده پدید آید، بسیار مهم است که امن‌ترین نوع واکسن تولید شود؛ یعنی هم بیماری را کم کند و هم مانع از بروز احتمالی بیماری‌های زمینه‌ای در آینده بشود.»

اگر سازمان غذا و دارو مجوز استفاده اضطراری را به موسسه رازی می‌داد، واکسنی که ساخته‌‌ایم، جزو اولین واکسن‌های نوترکیب پروتئینی در جهان می‌شد

وی افزود: «همزمان با شیوع بیماری کرونا و با توجه به محدودیت زمانی، باید بی‌ضررترین و مطمئن‌ترین واکسن تهیه می‌شد . به همین خاطر در موسسه سرم سازی رازی پلتفرمی را انتخاب کردیم که این ویژگی‌ را داشته باشد. »

مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی در توضیح بیشتر پلتفرم واکسن موسسه رازی گفت:« در زمان پاندومی، زمان کم دارید و برای همین ما در موسسه رازی با تاکید بر ساخت ایمن‌ترین واکسن، پلتفرمی که استفاده کردیم که به آن واکسن‌هایی مطابق با دانش روز دنیا می‌گویند و بر این اساس، قسمتی از ویروس را که برای ایمنی‌زایی موثر است، درآورده و خارج از بدن موجود زنده، در یک بایو راکتورهایی ، آن را تولید می‌کنید. سپس با یک یاوری که می‌تواند سیستم ایمنی‌تان را در آن جهتی که شما میخواهید، فعال کند ؛ فرمولاسیون انجام می‌شود.»

مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی در ادامه افزود: « اگر سازمان غذا و دارو مجوز استفاده اضطراری را به موسسه رازی می‌داد، واکسنی که ساخته‌‌ایم، جزو اولین واکسن‌های نوترکیب پروتئینی در جهان می‌شد.»

بنی‌هاشمی در توضیح بیشتر این نوع واکسن‌ها گفت: « واکسیناسیون آتی سازمان بهداشت جهانی، بر روی واکسن نوترکیب پروتئینی متمرکز است . به همین خاطر 52 درصد از کل واکسن کرونایی که سازمان بهداشت جهانی از بزرگترین کمپانی‌های تولید واکسن، پیش خرید کرده و 21 میلیارد دوز می‌شود ، ‌همه‌اش پروئین‌بیس یا همان بر پایه پروتئینی است. این نوع واکسن، دیرتر می‌آید ولی بی‌ضررترین واکسن است».

قابلیت ساخت واکسن HPV و آنفولانزا با پلتفرم واکسن کرونای رازی

مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی با تاکید بر اینکه «موسسه رازی نیز پلتفرم نوترکیب پروتئینی را برای تولید واکسن کرونا انتخاب کرده است؛ خاطرنشان شد: تمام فناوری واکسن موسسه رازی برای خودش است. این واکسن اولین واکسنی است که از کشف، شروع شده و می‌توان پلتفورم‌ واکسن‌های دیگری مثل آنفولانزا و HPV را بر آن سوار کرد.»

مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی در خاتمه گفت: «ساخت واکسن کرونا توسط موسسه رازی، سرعت معقولی داشت؛ البته سرعتش بیشتر از این بود ولی سرعت‌گیرهای دیگری ایجاد شد که به بحث‌های سیاسی ربط دارد و چون اینجا بحث علمی است، از آن عبور کنیم. با این حال اکنون ما به فاز سوم کارآزمایی بالینی رسیده‌ایم و توانسته ایم به 15 هزار نفر واکسن تزریق کنیم بدون آنکه هیچ عارضه‌ای مشاهده شده باشد.»


اصلاحیه در ساعت ۳ بعدازظهر شنبه ۲۴ مهرماه: عنوان آقای بنی‌هاشمی از «طراح و کاشف واکسن کرونای موسسه رازی» به «مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی» اصلاح شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا