خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد «انتخاب» به «تیم رسانه ای دولت»

«تیم رسانه ای دولت روحانی»، عنوانی عجیب و نامفهوم که تنها دربرگیرنده ی عنوانی پرطمطراق و دهن پرکن است! اما از تیم که هیچ، از فردیت هم خبری نیست!

سه سال تمام است که جریانات مخالف و موافق دولت، یکصدا از ضعف تیم رسانه ای دولت سخن می گویند؛ جریانی ناهمگون و غیرمرتبط، هم نسبت به یکدیگر و هم نسبت به دولت! که ذهن شان، بیش از آنکه متوجه دولت و جریانات رسانه ای باشد، مشغول اولویت های کاری و اقتصادی خود است! یا دغدغه ای نسبت به دولت ندارند، اعتقادی به آن ندارند و یا در ذهن مبارک خود، خرید سهم فلان شرکت توزیع یا اخذ فلان مجوز و..، فروخته شود، خریده شود و …!

اجزای این تیم رسانه ای غیرمرتبط، از دسته حیرت انگیزترین انتخاب های دفتر رئیس جمهور است. به طوریکه جمع آوری این همه جزء، فرد و جریانات نامرتبط با دولت و ناهمگون با یکدیگر، از دسته هنرهایی است که تنها از پسِ برخی «به ظاهر دوستان روحانی» بر می آید!

در نتیجه هنر این دوستان، مدیریت رسانه ای دولت به کسانی سپرده شده که به ایده های رئیس جمهور باور ندارند و خود را مدیون رقیب روحانی می دانند، و چه بسا اولویت های دیگری دارند یا آنکه اساساً رسانه را نمی فهمند! و چنین می شود که اجزای تیم رسانه ای دولت، هر یک از تیم رسانه ای رقیب، در جایگاه های رسانه ای دولت جا خوش کرده اند و سوگمندانه، به دغدغه های دولت بی توجه اند!

شخص روحانی اما، مظلوم ترین است، او با اعتماد به برخی از مدیران خود، چنین فضای عجیب و بی سابقه ای را در حوزه رسانه به وجود آورده است که شاید مثالش، در هیچ دولتی مسبوق به سابقه نباشد! … و اینطور می شود که روحانی، خود همواره لباس از تن می کَنَد و در وسط میدان حاضر می شود، اما تیم رسانه ای حتی پشت سرش نیست که در جایگاه «وی آی پی تماشاگران»، تخمه می شکند و از تماشای چنین بازی ای، لذت می برد!

این تیم ناهمگون که اولیت هایش را، هر چیزی جز «رسانه» و «دغدغه های دولتی» می توان دانست، هم تبختر ویژه ای دارد و هم، ادعایش گوش فلک را کر می کند! و جالب تر آنکه، خود را عامل موفقیت های دولت می پندارند، و نمی بینند (و شاید نمی خواهند چشم باز کنند) آن بدنه عظیم مردمی که در سال 92 به روحانی رای داد، مدتهاست به ادعاهای دولت اعتقاد ندارد و اگر، همچنان معتقد است روحانی خیرالموجودین است، از آنجاست که راهی پیش روی خود ندارد نه هنر هنرمندان رسانه ای دولت!

فلان شورای اطلاع رسانی، معاونت ارتباطات و مطبوعاتی و خبرگزاری دولت و دهها روابط عمومی و سازمان رسانه ای، چه پاسخی برای چنین پرسش هایی ساده ای دارند؟! خبرگزاري ای كه با وجود دولتي بودن و ارتزاق از منابع دولتي و در اختيار داشتن نيروي انساني كافي، چرا سر بزنگاههای حساس دولت يازدهم، حتی حامی دولت نیز نیست؟! رسانه‌ای که با سکوت معنادار رؤسای خود، کناره‌گیری از ورود به منازعات سیاسی، حاشیه امن اختیار کردن و فعالیت های رسانه ای پرسروصدا و ویترین وار، به هیچ وجه نتوانسته است انتظارات دولت و حاميان و دل‌نگرانان آن را برآورده کند.

در دیگر سازمان های رسانه ای مرتبط با دولت نیز، فضا چنین است! به تعبیری، دولت روحانی که ارکان مدیریتی نسبتاً مطلوبی نسبت به دولت پیشین دارد، مهمترین ضعفش «تیم اطلاع رسانی» اوست، اما دولت سابق که مجموعه ای از اشکالات مدیریتی سنگین بود، با تیم رسانه ای پرهیاهو و پرکار خود، باعث اتفاقات غیرمعمولی می شد، نه تنها فضاحت های دولت قبل را پاک می کرد، بلکه بر سرِ اقداماتِ نکرده، معامله می کرد، امتیاز می گرفت و اقبال عمومی می یافت!

القای یک دوره ای بودن روحانی، ماجرای کذب تعطیلی کارخانه ارج و حتی واکنش ضعیف و تدافعی وزارت ارشاد به ماجرای تدفین «حبیب» در قطعه هنرمندان، چند اتفاق ساده ی سه چهار روز اخیر بود که با هنرمندی تیم رسانه ای دولت، تبدیل به بحرانی صعب العبور شد! کاش می شد از حضرات پرسید، اقدامات این افراد و واکنش رئوس اطلاع رسانی دولت، اعم از ایرنا، ایران یا معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور، شورای بیکار اطلاع رسانی دولت یا معاونت مطبوعاتی چه بود؟!

نکته غمبار ماجرا اینجاست، همین تیم ناهمگون، در یک ادعا مشترکند؛ آنها در پس ذهن خود و در جلسات خصوصی، به یکدوره ای بودن «روحانی» معتقدتد، از همین رو، از هم اینک، بار و بندیِ وسعت یافته ی خود را جمع کرده و آماده ی «کسب و کار» در فضای «پسا روحانی» هستند! خدا را چه دیدید، شاید در دولت بعدی (در صورت نبودن روحانی) این تیم ناهمگون، همگون تر از پیش به دولتی بعدی، خدمات ارائه دهد!

بحث تیم رسانه ای دولت، دغدغه ی بسیاری از مقامات عالیه دولت نیز هست، وقتی روحانی از عملکرد صداوسیما انتقاد می کند، بیش از هر چیز، تیم رسانه ای خود را محکوم می کند، وقتی این همه جایگاه تاثیرگذار دولتی هست، چه نیازی به صداوسیماست؟!

با این حال، عملکرد فاجعه بار تیم رسانه ای روحانی باعث شده تا بیش از همه، خودِ رییس جمهور بار این «تیم» را به دوش بکشد؛ از اقدامات دولت اطلاع رسانی و دفاع کند؛ خبررسانی کند؛ جوابیه و توضیح بدهد؛ رفع ابهام کند و در نهایت بابت همه اینها هزینه هم بدهد چراکه «تیم» رسانه ای اش به نفع هر که کار کند به نفع روحانی کار نمی کند!

یک سال به انتخابات ریاست جمهوری 96 مانده و در سه سال اخیر، این «تیم» از هر رسانه منتقد و مخالفی برای رقبا موثرتر عمل کرده! در این شرایط بهتر نیست تا دلسوزان دولت که راه انتخاب شده توسط روحانی را درست می دانند، کمی تعارف را کنار گذاشته و به صراحت از این معضل درون دولت انتقاد کرده و پاسخ بخواهند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا