خرید تور تابستان ایران بوم گردی

با دیپلماسی فعلی سالانه 7 میلیارد یورو از دست می‌رود

برخلاف آنچه برخی گروه‌های سیاسی ادعا می‌کنند امضاء برجام برای ایران منافع مادی زیادی داشته است. در سال 2017 صادرات ایران به اروپا 7.7 میلیارد یورو بوده است. اما علیرغم علاقه دولت رئیسی برای تحقق دوباره این درآمد، طبق گفته کارشناسان حتی اگر ایران حتی همین فردا هم، با اروپا و آمریکا بر سر برجام به توافق برسد، زمان زیادی باید سپری شود تا بتواند به درآمد روزهای پس از برجام برسد و این یعنی با از دست دادن زمان هر لحظه ایران درآمدهای قابل توجهی را از دست می‌دهد.

روزنامه همشهری نکاتی از گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از ارزیابی چشم‌انداز آینده روابط تجاری ایران و اروپا را منتشر کره است. محتوای اصلی این گزارش ابراز امیدواری از احیا برجام است. در این گزارش ابراز امیدواری شده که اروپا بتواند جایگزین آمریکا شود و برجام نیز احیا شود تا روابط تجاری ایران با اروپا رونق بگیرد.

در این گزارش آمده است: اروپا بعد از چین، دومین شریک تجاری ایران به‌شمار می‌رود و حجم تجارت ایران و اروپا در سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود ۴ میلیارد یورو رسیده که حدود ۱۱ درصد از کل تجارت خارجی ایران را شامل می‌شود. البته حجم صادرات ایران به قاره سبز در سال گذشته میلادی تنها ۶۷۱ میلیون یورو بوده درحالی‌که بالغ‌ بر ۳ میلیارد یورو کالا و خدمات از اروپا وارد ایران شده است.

آنطور که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تحلیل کرده است، شرط توسعه روابط تجاری ایران با اروپا احیا برجام است.

اگر ایران برای رفع تحریم تلاشی نکند، چه پولی را از دست می‌دهد؟

اما اگر ایران به صورت جدی و فعالانه خواهان رفع تحریم‌ها نباشد، چه پولی را از دست می‌دهد و به قول معروف «ارزشش را دارد یا نه؟» طبق گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، بعد از برجام صادرات ایران به اروپا 560 درصد رشد می‌کند. به تعبیری پولی که ایران در پی امضا برجام و مذاکرات هسته‌ای تنها از تجارت با اروپا بدست آورد رقمی حدود ۷.۷ میلیارد یورو بعد در سال ۲۰۱۷ بود.

در این گزارش آمده است:  بعد از اجرای برجام در سال ‌۲۰۱۶ صادرات اروپا به ایران ۴۷ درصد و واردات هم ۵۶۰ درصد قد کشید که بخش عمده واردات اروپا نفت خام ایران بود.

حال دولت رئیسی امیدوار است در صورت موفقیت در مذاکرات بتواند تجارت خود با اروپا را از 80 تا 120 درصد افزایش دهد. هرچند نباید انتظار داشت که روابط تجاری دوطرف به میزان قبل از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ بازگردد که در سناریوی بدبینانه، صادرات اروپا به ایران حدود ۵.۵ میلیارد یورو در سال و در سناریوی خوش‌بینانه حدود ۶.۲ میلیارد یورو در سال برآوردشده است. همچنین براساس سناریوهای بدبینانه و خوش‌بینانه، واردات اروپا از ایران بین ۴ تا ۵.۵ میلیارد یورو در سال خواهد بود که با رقم ۷.۷ میلیارد یورو در سال بعد از رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ فاصله خواهد داشت.

این یعنی اگر ایران بخواهد با سیاست خارجه خود نسبت به احیا برجام بی‌اعتنا باشد درآمد 5.5 میلیارد یورویی خود را از دست خواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا