خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی اعتراضی جمعی از کارکنان کتابخانه ملی به رئیسی

خبرگزاری مهر نوشت: جمعی از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اعتراض به نحوه مدیریت رییس فعلی این سازمان نامه‌ای را تهیه کرده و برای مهر ارسال کرده‌اند. (اسامی امضاکنندگان در خبرگزاری محفوظ است). مهر آماده انتشار پاسخ سازمان اسناد و کتابخانه ملی به ادعای صورت گرفته توسط این افراد است.

این متن را در ادامه بخوانید؛

زمستان سال ۱۳۹۵ سرکار خانم اشرف بروجردی به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شدند. هرچند با توجه به فعالیت سیاسی ایشان در دوره انتخابات، عملاً بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶، در سازمان حضور یافتند. طی دوره ۴ سال ونیم مدیریت ایشان، با توجه به ناآشنا بودن ایشان و تیم مدیران همراهشان با وظایف خطیر ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در صیانت از آثار تولید شده در دو حوزه انتشارات مکتوب و اسناد آرشیوی که مربوط به هویت فرهنگی و تاریخی کشور است، این سازمان شاهد اتفاقات ناخوشایندی بود.

به کارگیری افراد فاقد تجربه مدیریتی و حتی فاقد سابقه کار اداری، سازمان را به کارگاهی برای تجربه آموزی ایشان تبدیل کرد. حاکمیت نگاه جناحی و سیاسی و انتصاب افراد نامرتبط و بی تجربه و بعضاً به صورت غیرقانونی، علی الخصوص در پست‌های کاملاً تخصصی و بی اعتنایی و ناآشنایی با وظایف ذاتی سازمان سبب شد مأموریت‌های اصلی سازمان که گردآوری و صیانت از تولیدات فرهنگی و آرشیوی / تاریخی کشور است، تضعیف و مختل شده و منابع سازمان صرف راه اندازی پروژه‌های ظاهراً نوآورانه شود که متاسفانه به دلیل کار نابلدی مدیران مامور به این کار، ابتر و بی نتیجه ماندند. در واقع سازمان طی این مدت هم از کار خود ماند و هم راه کار جدیدی ایجاد نشد. به عنوان نمونه می‌توان به برگزاری رویدادهای استارت آپیِ بی نتیجه و صرف کردنِ هزینه و انرژی کارشناسان خبره سازمان در این فرایندهای بی حاصل که هیچ ارتباطی با وظایف محوله این سازمان نیز ندارند، اشاره کرد.

در این دوره به دلیل عدم تسلط به فرایندهای حاکم بر سیستم استخدامی و پرداخت حقوق و دستمزد، حقوق قانونی کارکنان نادیده گرفته شدند که صرفاً در برخی موارد با هوشیاری و پیگیری کارکنان محقق شدند. به عنوان مثال اعمال بخشنامه افزایش ۵۰% حقوق پس از پیگیری‌های مستمر کارکنان آن هم با یکسال تأخیر و بدون پرداخت معوقه (به بهانه نبود بودجه) از اسفند ۱۳۹۹ اعمال شد و این در حالی بوده است که در این مدت برای برخی از افراد تازه وارد شده به همراه ایشان به راحتی و بدون تشریفات قانونی احکام و پست‌های مدیریتی صادر شد و افراد مختلفی طی این مدت از سوی ریاست سازمان و مدیران منصوب ایشان و منسوب به ایشان با قراردادهای خارج از عرف (در قالب قرارداد مشاوره‌ای) در بخش‌های مختلف سازمان مشغول به کار شدند. این موضوع صرفاً باعث حجیم‌تر شدن بخش‌های ستادی شده است. برای نمونه اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی دارای بیش از ۷۰ نفر پرسنل است.
طی این دوره مدیریت، به دلیل عدم بکارگیری مدیر اداری کارآمد و مسلط به مسائل اداری و استخدامی (افراد ناوارد متعدد در این پست قرار گرفتند) و ناتوانی مدیران میانی این حوزه، بلاتکلیفی‌ها و نابسامانی زیادی در وضعیت چارت سازمانی، امور استخدامی، ارتقاء و ترفیع پرسنل و اعمال مدارک برخی از همکاران ایجاد کرده و امور این زمینه به کندی و صرفاً بر اساس پیگیری و شکایت کارکنان و با نگاه تبعیضی و یا مغرضانه انجام گرفته است.

عدم خرید منابع و تجهیزات مورد نیاز سازمان، عدم انجام به موقع تعمیرات ضروری در ساختمان به بهانه نبود بودجه لازم، استخدام بی رویه نیروهای غیرمرتبط و وابسته به مسئولان سازمان و پرداخت حقوق و مزایای آنان از طریق کارت هدیه و نیز پرداخت‌های نقدی به آنان و ضایع شدن حقوق دیگران، استفاده از صندوق وام کارکنان بدون هیچگونه عضویت و برداشت وام کلان با بازپرداخت کم از آن، استفاده از راننده و ماشین‌های دولتی و سهمیه بنزین پرداختی سازمان برای عبور و مرور شخصی درحالیکه از حق ایاب و ذهاب بالایی در سازمان استفاده می‌کنند، اجاره دادن ساختمان‌های اداری و رفاهی وابسته به سازمان در حالیکه اسناد این اجاره نامه‌ها و عواید آن و اینکه در راستای کدام یک از وظایف سازمان، این کار انجام شده است و حتی معاونین سازمان غیر از معاون توسعه خدمات و مدیر برنامه‌ریزی در خصوص این موضوع نبوده‌اند، گوشه‌هایی از وضعیت نابسامان بخش‌های مالی، اداری و تدارکات در این سازمان است.

مساله عدم توجه به وضعیت مخازن اسنادملی و آب گرفتگی آنها در اسفندماه ۱۳۹۸ که منجر به از بین رفتن اسناد مهمی که دارای محدودیت دسترسی ۴۰ سال به بالا هستند و در نهایت ۱۹۲ تن اسناد از ساختمان آرشیو ملی خارج گردید در حالیکه در سیستم سازمان به ثبت نرسیده بودند، تخلفات مدیران وقت در تعاونی خاص، اصرار معاون توسعه خدمات سازمان بر انعقاد قراردادی در حوزه سامانه های دیجیتال که سازمان با امضای آن وارد کار مشارکتی می‌شود که علیرغم اینکه در روال عادی می‌بایست همه امور طراحی سامانه، مدل بازاریابی و درآمدزایی از محل نسخه دیجیتال منابع و داده‌های تولید شده در سازمان، باید به عهده شرکت مجری باشد، اما در این قرارداد شرکت مجری هیچ تعهدی نسبت به درآمدزایی طرح نداشته و صرفاً در درآمد حاصل شریک خواهد بود.

عدم شفافیت در قراردادهای منعقد شده سازمان از سوی مدیریت حقوقی سازمان و پرهیز از درج آن در سامانه ملی مربوطه و بی اعتنایی کامل به پرسش‌ها و درخواست‌های مکرر همکاران برای اطلاع رسانی و پاسخگویی در این امور و ایجاد تعهد زاید بر مقررات دولتی، ناپدید شدن ۲۴ میلیارد درآمد اوراق امحایی سازمان، دعوت زنان اصلاح طلب همچون فائزه هاشمی، معصومه ابتکار، شهیندخت ملاوردی و… به سازمان و اعطای بی دلیل هدایای نفیس به آنان از محل بودجه و درآمدهای سازمان و صرف هزینه جهت تبلیغات انتخاباتی به نفع آقای همتی و اخیراً پرداخت پاداش‌های آنچنانی به برخی اشخاص خاص بابت کار نامعلوم همه و همه در حالی صورت گرفته که ریاست سازمان خانم بروجردی به مکاتبات اعتراض آمیز کارکنان به این همه تخلفات توجهی نکرده و حتی اعلام کرددند که سازمان بودجه‌ای ندارد.

ریاست محترم جمهور جناب آقای رئیسی
ما کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای پیشگیری از اسراف در بیت المال و پیشگیری از مبدل شدن سازمان به یک حیاط خلوت جهت انجام هر نوع عمل خلاف قوانین و مقررات، از آن مقام عالی عاجزانه استدعا داریم هر چه سریعتر به پرونده تخلفات معاونت پشتیبانی رسیدگی و تمام دریافتی این افراد از بدو ورود به این سازمان مورد بررسی قرار گرفته و نیز برای دوره‌های بعدی مدیری متخصص، با تجربه، صدیق و پاکدست و همچنین مردمی انتخاب شود.

با امتنان و احترام
جمعی از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا