خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره جعل خبر «دیپورت» | رضا صادقیان

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز: در دنیای امروز و با وفور شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های رسمی و غیر رسمی و فعالیت هزاران و بلکه میلیون‌ها شهروند-خبرنگار همچنان شاهد جعل اخبار هستیم. خبرهایی که با گذشت چند ساعت جعلی یا واقعی بودن آن مشخص می‌شود.

انتشار خبر دیپورت شدن احمدی‌نژاد یکی از آن خبرهای جعلی بود که برخی از سایت‌ها و افراد بدون در نظر گرفتن عواقب اینگونه خبرسازی‌های به آن دامن زدند. اینکه برخی از چهره‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب دل خوشی از احمدی‌نژاد ندارند، برای اهل سیاست و آنان که گاه خبرهای سیاسی را دنبال می‌کنند پوشیده نیست، نیازی به بازگو کردن ریشه‌های این اختلافات در روزگار فعلی نیست. با این تفاوت که جریان سیاسی اصلاح‌طلب به دلیل موضع‌گیری‌های شخص رییس دولت نهم و نحوه برآمده او و کسب کرسی شهرداری تهران از روز نخست ریاست جمهوری منتقد او بودند، ولی جریان اصول‌گرا پس از سال 90 رویکرد انتقادی را نسبت به دولت دهم پیشه کرد و تمامی دفاع‌های بی‌چون و چرا، حمایت‌ها تمام قد، پاسخ دادن به منتقدان و نادیده گرفتن سخنان کارشناسی شده را به کلی و برای همیشه فراموش کرد.

مسئله برخورد و نقد کردن موضع‌گیری‌های احمدی‌نژاد در هر قالب گفتار و نوشتاری صورت بگیرد نمی‌تواند خارج از در نظر داشتن هشت سال ریاست جمهوری وی باشد. بدون شک برای سفر به کشور خارجی و بازدید از نمایشگاه اکسپو سابقه وی در میان بوده که ایشان با پاسپورت سیاسی به کشور امارات سفر کرده است، بنابراین جعل خبر دیپورت شدن او بیش از آنکه برای مخالفان داخلی و منتقدان سال‌های دور او آورده‌ای به همراه داشته باشد و یا برای چند ساعت جایگاه ایشان را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی تغییر بدهد، به دلیل آنکه محتوی خبر درباره بیرون کردن رییس جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران از امارت متحده عربی است، نه تنها خوشایند نیست که بدترین توهین و بی‌احترامی را خودمان به جان می‌خریم تا کشمکش‌های داخلی را در کشور خارجی با رمز دیپورت شدن احمدی‌نژاد حل کنیم!

اینگونه خبرسازی‌ها نشان می‌دهد ما هنوز توان و امکان گفتگو، به تفاهم رسیدن و حل مسائل مرتبط با گذشته و زمان حال را نداریم، بنابراین برای ضربه زدن به منتقدان سیاست‌های خودمان به هر ترفندی دست می‌زنیم تا جایگاه رقیب سیاسی در اذهان عمومی را دچار خدشه کنیم.

برای نقد و بازخوانی دولت نهم و دهم می‌توان به صدها مورد ریز و درشت اشاره کرد و برای هر کدام نیز مصداق مشخص ارایه داد. مسائلی از قبیل؛ مشخص نبودن میزان درآمدهای نفتی دولت نهم و دهم، نقد سخنان ستیزه‌جویانه و استفاده از برخی ادبیات نادرست در سیاست خارجی و داخلی، استفاده از افراد فاقد صلاحیت در سمت‌های حساس و تخصصی از جمله وزارت نفت، مصوبه‌های بر زمین مانده دولت نهم و دهم در سفرهای استانی، تبلیغات بیهوده درباره جایگاه و شخصیت احمدی‌نژاد، عزل کردن وزیر امور خارجه در هنگام رفتن به ماموریت خارجی و… اما جعل خبر و دمیدن در شیپور دیپورت شدن بیش از آنکه به جایگاه احمدی‌نژاد به عنوان یک شخص سیاسی ضربه‌ای وارد کند، این ضربه به رییس جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران وارد خواهد آمد. در واقع جایگاه این فرد در چشم کشور میزبان آنقدر بی‌معنی، نادیده گرفته شدنی و بی‌ارزش است که کشور امارات می‌تواند طی چند ساعت ایشان را از خاک خودش بیرون کند! این همه یعنی جایگاه کشور ایران در عرصه بین‌المللی آنقدر پایین آمده است که یکی از کشور‌های کوچک و حاشیه نشین خلیج فارس می‌تواند با یکی از مقامات ارشد سیاسی چنین برخورد سلبی را بدون ارایه دلیل انجام دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا