خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو گفتگو با احمد علیرضا بیگی در پی محکومیت به حبس

مهدی بیک اوغلی در اعتماد نوشت:

«نماينده افشاگر ماجراي «شاسي بلندگيت» به يكسال حبس محكوم شد»؛ اين خبري است كه عصر روز گذشته در رسانه‌هاي گروهي بازتاب پيدا كرد. رايي كه براساس اظهارات عليرضا بيگي نه به دليل مستندات موجود در پرونده بلكه مبتني بر نظريه هيات نظارت بر رفتار نمايندگاني صادر شده كه ممكن است در ابعاد گوناگون پرونده ذي‌نفع باشند. پرونده‌اي كه درخصوص دريافت 300 خودرو براي برخي نمايندگان و نزديكان آنها گشوده شده بود. در ادامه اما مشخص شد اين درخواست‌هاي فراقانوني تنها مختص به مجلس نيست و پاي نهادهايي چون صدا و سيما، وزارتخانه‌هاي اجرايي و… هم به اين پرونده باز شد. تلاش خبرنگار ما براي گفت‌وگو با موسي غضنفرآبادي سخنگوي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان و ساير اعضا نتيجه‌اي در بر نداشت. از ميان اعضاي اين هيات تنها محمدرضا دشتي اردكاني به تماس «اعتماد» پاسخ داد. نماينده مردم اردكان زماني كه متوجه شد موضوع پرسش مرتبط با پرونده شاسي بلندگيت‌هاست از ادامه گفت‌وگو عذرخواهي كرد و حاضر به صحبت نشد. «اعتماد» اما دقايقي پس از صدور اين حكم، گفت‌وگويي را با نماينده افشاگر ماجراي شاسي بلند گيت ترتيب داده تا نظرش را درباره اين حكم جويا شود.

‌درباره راي دادگاه شاسي بلندگيت توضيح مي‌فرماييد؛ شما به يكسال حبس محكوم شديد، روند قضايي اين پرونده چگونه طي شد؟

نخستين جلسه رسيدگي به اين پرونده از طريق دادستاني به 11 ارديبهشت 1402 بازمي‌گردد؛ در اين تاريخ در دادستاني كل حضور يافته و به فاصله يك هفته در بازپرسي شعبه 3 دادستاني كاركنان دولت حضور پيدا كردم. در همان روز و خيلي سريع كيفرخواست، قرار مجرميت صادر، كيفرخواست تاييد و سپس مجوز رسيدگي خارج از نوبت اخذ و شعبه رسيدگي‌كننده هم مشخص شد. هفته بعد در شعبه 1057 دادگاه كاركنان دولت حضور پيدا كردم. آنجا مشخص شد كه شكايتي در پرونده وجود ندارد و كيفرخواست بدون شكايت خاصي تنظيم شده است. در همين مرحله قرار رفع نقص صادر شد و پرونده دوباره اعاده شد. رفع نقص هم فقط از اين جهت مطرح شد كه اساسا شكايتي در پرونده وجود نداشت و كيفرخواست بدون شكايت تنظيم شده بود. لذا قرار شد سيد رضا فاطمي امين در شعبه بازپرسي حضور پيدا كند و شكايت و توضيحات خود را تقديم كند.

‌چطور ممكن است بدون حضور شاكي و ثبت شكايت يك چنين پرونده‌اي تشكيل و كيفرخواست صادر شده باشد؟

قاضي دادگاه هم نسبت به اين موضوع متعجب بود و به همين دليل نقص پرونده را اعلام و براي رفع نقص به بازپرس عودت داد. مشخص است كه هر رسيدگي نيازمند ثبت شكايت است، وقتي شكايتي ثبت نشده باشد، صدور كيفرخواست بي‌معني است. ولي دوستان به اندازه‌اي براي صدور حكم عجله داشتند كه به اين گزاره‌هاي واضح توجهي نشد. به فاصله 3 هفته پس از آن در شعبه 1057 حضور پيدا كردم و دفاعيات و لايحه‌ام را تقديم كردم. در دادگاه عنوان كردم باتوجه به حساسيت‌هايي كه وجود دارد به عنوان نماينده مردم احساس ايمني نمي‌كنم كه راي دادگاه مبتني بر حقيقت و واقعيت باشد. ضمن اينكه قانون هم به من اين اجازه را داده كه درخواست رسيدگي به اين پرونده، ذيل محاكم جرم سياسي را داشته باشم. اتهام من داير بر نشر اكاذيب جزو عداد جرم سياسي محسوب مي‌شود. قاضي اما نپذيرفت و استدلال كرد كه شما شاكي خصوصي داريد! من اعلام كردم كه در قانون جرم سياسي ذكر نشده كه شاكي چه شرايطي داشته باشد. يك نماينده موضوعي را مطرح كرده و فردي به نماينده ملت اتهام نشر اكاذيب وارد ساخته و شكايت كرده است. اين پرونده بايد در محكمه‌اي با حضور هيات منصفه و به صورت علني باشد. آقاي قاضي اين موضوع را نپذيرفت و كمتر از 24 ساعت هم راي صادر شد. راي دادگاه هم دال بر يكسال حبس من امروز صبح (سه‌شنبه) به من ابلاغ شد.

‌دادگاه به اين نتيجه رسيد كه موضوع مطرح‌شده توسط شما كذب بوده كه حكم صادر كرده است؟ شما درخصوص يك رويكرد فراقانوني در مجلس طرح پرسش كرده بوديد.

دادگاه وارد بررسي پرونده نشد. در راي صادر شده به نظريه هيات نظارت بر رفتار نمايندگان استناد كرده است. يعني از نظر دادگاه چون هيات نظارت موضوع را كذب تشخيص داده، بنابراين راي دادگاه عليه من صادر شده است. اين درحالي است كه هيات نظارت بر رفتار نمايندگان اساسا چنين صلاحيتي را ندارد و اختيار هيات نظارت در اين حد است كه اعلام كند آيا اين اظهارنظر نماينده در چارچوب رفتار نمايندگي بوده است يا نه؟ اينكه آيا اين اظهارات كذب بوده يا نه فقط در حيطه اختيارات مرجع قضايي است.

‌ضمن اينكه اعضاي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان را افرادي تشكل مي‌دهند كه ممكن است در اين پرونده ذي‌نفع باشند. ممكن است نام اين نمايندگان ذيل دريافت‌كنندگان خودروي شاسي بلند قرار داشته باشد. فكر مي‌كنيد استناد دادگاه به نظريه هيات نظارت درست باشد؟

اين احتمال وجود دارد. لزوما در رسيدگي به پرونده بايد از اعضاي هيات توضيح خواسته مي‌شد كه آيا در اين موضوع ذي مدخل هستند يا نه. بعد نظريه آنها مورد استناد قرار مي‌گرفت. البته اين راي بدوي است و ما همه مراحل قضايي را براي احقاق حق و روشن شدن واقعيت شاسي بلند گيت دنبال مي‌كنيم. به شخصه هر كاري از دستم بر بيايد براي ملتم، مضايقه نمي‌كنم، باقي در دست خداست.

‌مگر غير از اين است كه نمايندگان در بيان موضوعات مختلف مصونيت دارند و مي‌توانند در شوون مختلف اظهارنظر داشته باشند. معناي يك چنين آرايي از نظر شما چيست؟

وقتي هيات نظارت اعلام مي‌كند اين اظهارنظر در چارچوب وظايف نمايندگي نبوده است، بايد از آنها پرسيد در چارچوب چه موضوعي بوده است. آيا من تصادف كرده‌ام، چك بلامحل براي يك معامله شخصي كشيده‌ام و… اين تعريف و اين نظريه درست نيست. هم از منظر قضايي و هم از منظر رسانه‌اي بايد بررسي شود كه آيا اظهارنظر من در چارچوب نمايندگي بوده يا نبوده است. هيات نظارت چنين اختيار و امكاني ندارد كه عنوان كند ادعا كذب بوده است. استناد راي هم به تشخيص هيات نظارت بوده است كه اين موضوع هم قانوني نيست.

‌وقتي پرونده شاسي بلند گيت باز شد. پاي بسياري از نهادهاي دولتي، صدا و سيما، مسوولان نظارتي و… به اين پرونده باز شد. مثلا صدا و سيما درخواست دريافت 1000 خودرو به صورت فراقانوني را داشته است. برخي معتقدند اين نوع احكام باعث نااميدي افراد و جرياناتي مي‌شود كه به دنبال مقابله با فساد هستند. آيا اين‌طور است؟

موضوع روشن آن است كه هنوز اراده‌اي براي كشف واقعيت و اينكه اين فرآيند چگونه طي شده وجود ندارد. اينكه شركت م- غ با محوريت 2 خانم كوهدشتي (لرستان) كه بازرس ويژه رييس‌جمهوري درباره آن صحبت كرد، چگونه اين روند متقلبانه را شكل داده‌اند و شركت خودروساز ب-م به چه دليل 300 خودروي گران‌قيمت را دراختيار اين افراد قرار داده است، معلوم نيست. آيا براي همه شهروندان امكان استفاده از اين سازوكار وجود دارد يا اين افراد و جريانات با تكيه بر رانت، رابطه و نفوذ اين 300 خودرو را دراختيار گرفته‌اند؟ قبلا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اعلام كردم كه تا به امروز تنها 147 دستگاه خودرو تحويل داده شده و تكليف 153 خودرو مشخص نيست. آيا قرارداد باطل شده؟ خودروها تحويل ديگران داده شده؟ يا…. در اين ميان برخي داستان‌سرايي‌ها هم براي تطهير برخي افراد و جريانات صورت گرفته كه ابهامات را بيشتر مي‌كند. مثلا نايب‌رييس مجلس عنوان مي‌كند آقاي قاليباف روز تعطيلي به مجلس آمده و نقاط مختلف مجلس را بازديد كرده، ناگهان در تاريكي در طبقه دوم پاركينگ متوجه شده كه كاغذ آگهي چسبانده‌اند و در آن نوشته شده هر شخصي كه ماشين شاسي بلند لازم دارد، بيايد بگيرد!!! اين حرف نايب‌رييس مجلس خطاب به افكار عمومي است كه بيشتر وهن افكار عمومي است.

‌رويكرد مجلس يازدهم درخصوص مقابله با فساد با ابهامات زيادي همراه است. اخيرا هم بحث تقلب حدود هزار نفر در امتحان كنكور مطرح شد، اما نمايندگان اعلام كردند چون متقلبان و متخلفان ديگر دانشجو شده‌اند، امكان پيگيري پرونده آنها وجود ندارد! عملكرد مجلس يازدهم در مقابله با فساد را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

در ظاهر امر، مجلس خود را براي مقابله با فساد مصمم نشان مي‌دهد، اما زماني كه پرونده‌هاي فساد باز مي‌شود، برخي رويكردهاي متفاوت مشاهده مي‌شود. انتظار اين است وقتي دامنه فساد به داخل مجلس و نمايندگان كشيده مي‌شود و پاي حيثيت مجلس به ميان مي‌آيد، حساسيت‌ها بيشتر شود. انتظار اين است آن بخش از نمايندگان كه مرتكب تخلفي نشده‌اند، درخواست مشخص شدن واقعيت را مطرح كنند. اما به جز امضاي 35 نماينده، ديگر اراده‌اي براي روشن شدن موضوع ديده نمي‌شود.


مشابه چنین ماجرایی را در دولت آقای احمدی نژاد هم سراغ داریم، یعنی رئیس جمهوری که وزیر خارجه خود را در آسمان عوض کرد، نتوانست فرمانده نیروی انتظامی را عوض کند، چرا که او پشت گشت ارشاد پنهان شده بود. مدام پیش علما و مراجع می رفت و می گفت، می‌خواهم با برهنگی و فساد و بی حجابی مقابله کنم ولی نظر رئیس جمهور این نیست و بنا دارد مرا برکنار کند و یک جماعتی هم برداشت شان این بود که این بنده خدا «سیف الاسلام» است و اصلا نباید عوض شود.

جواد مرشدی: روز یکشنبه بود که سخنگوی فراجا از استقرار گشت های خودرویی و پیاده پلیس در سراسر کشور با هدف انجام مأموریت ها و برخورد با افرادی که بر هنجارشکنی های اجتماعی اصرار دارند، خبر داد.خبری که با قرار گرفتن در خروجی خبرگزاری ها بلافاصله با واکنش افکار عمومی روبرو شد،فضای مجازی هم آکنده از این خبر شد وموج سواران این فضا تا سر حد ممکن تاختند.اگر چه طی روزهای گذشته بصورت چراغ خاموش این بازگشت مورد بررسی قرار گرفت ولی به زعم اکثر صاحب نظران در فضای موجود بستر لازم برای بازگشت گشت ارشاد فراهم نیست و حضور آنها می تواند التهاب آفرین باشد.از سوی دیگر ظاهرا هیچ نهاد و ارگانی مسئولیت گشت ارشاد را بر عهده نگرفته و باید دید کدام نهاد پاسخگوی عواقب این حضور خواهد بود.در متن پیش رو این موضوع و داستان تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف و امور خیریه را «خبرآنلاین »با احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در میان گذاشته ،همچنین از وی در مورد حکم یکسال حبس تعزیری ایشان در ارتباط با پرونده شاسی بلند ها نیز پرسیدیم.

شما سال ها فرماندهی نیروی انتظامی در استان های مختلف را بر عهده داشتید،این روزها زمزمه هایی از بازگشت گشت ارشاد به سطح شهر مطرح است و حتی چند روز پیش سخنگوی فراجا از بازگشت این گشت خبر داد.این درحالی است که تاکنون هیچ نهادی مسئولیت این گشت را بر عهده نگرفته است.بنظر شما کدام نهاد متولی حضور و عملکرد گشت ارشاد خواهد بود؟

مشخصا الان وزارت کشور در حال تعقیب موضوع است، من بعنوان نماینده مردم احساسم این است که این موضوع بی ارتباط با استیضاح وزیر کشور نیست و نگرانم که وزیر کشور برای اینکه خود را در خصوص حجاب فعال نشان دهد، موضوع گشت ارشاد و گشت حجاب را مطرح کرده تا مجلس را با توصیه ها و سفارش هایی مواجه کند تا به نمایندگان بگویند، حالا وقت استیضاح نیست، چرا که وزیر کشور وسط میدان جنگ است. مشابه چنین ماجرایی را در دولت آقای احمدی نژاد هم سراغ داریم، یعنی رئیس جمهوری که وزیر خارجه خود را در آسمان عوض کرد، نتوانست فرمانده نیروی انتظامی را عوض کند، چرا که او پشت گشت ارشاد پنهان شده بود. مدام پیش علما و مراجع می رفت و می گفت، می‌خواهم با برهنگی و فساد و بی حجابی مقابله کنم ولی نظر رئیس جمهور این نیست و بنا دارد مرا برکنار کند و یک جماعتی هم برداشت شان این بود که این بنده خدا «سیف الاسلام» است و اصلا نباید عوض شود، لذا آقای احمدی نژادی که وزیر خارجه اش را در آسمان عوض کرد،ولی تا پایان دولتش نتوانست فرمانده نیروی انتظامی خود را عوض کند.

یعنی به نظر شما این یک فرار رو به جلو وزیر کشور برای گریز از استیضاح است؟

بله.

علیرضابیگی: وزیر کشور برای گریز از استیضاح، گشت حجاب را مطرح کرده / مردم هزار بدبختی اقتصادی دارند، اولویت‌شان حجاب نیست

با توجه به شرایط پیش رو ، یعنی سالگرد درگذشت مهسا امینی گرفته تا انتخابات پایان سال چنانچه این گشت مجددا احیا شود با چه واکنشی از سوی مردم مواجه خواهیم شد؟

ببینید درست است که وزیر کشور فرار رو به جلو می کند، لیکن ظاهر کار را حفظ می کنند، ظاهر کارطوری نشان داده می شود که مثلا در شرایط فعلی اولویت ما حجاب است ، ولی این اولویت با اولویت مردم انطباق ندارد چرا که اولویت مردم وضعیت زندگی، خوراک ،پوشاک و مسکن و … است. فلذا با هزار بدبختی که مردم دارند، اصلا موضوع حجاب محلی از اعراب ندارد. الان انرژی ما دارد معطوف به حجاب می شود که اصلا این موضوع در اولویت زندگی مردم نیست. ضمن اینکه مصداق بارز نا امنی است، یعنی وقتی اولویت های مردم با اولویت های دولت انطباق پیدا نمی کند، بدیهی ترین و آشکار ترین نشانه نا امنی است.

بسیار خوب اجازه بدهید به موضوعی دیگر بپردازم، چه شد که برای شما باوجود نداشتن شاکی در داستان شاسی بلندها، حکمی مبنی بر یکسال حبس صادر کردند؟

من جزئیات موضوع را در هر مرحله مرتبا برای مردم شرح داده ام ،در بازپرسی احساس من این بود که یک کار فوری و باعجله در حال انجام است و نتیجه هم این شد که بنده را بدون شاکی به دادگاه فرستادند .وقتی شاکی در دادگاه نبود اصلا دادگاه محملی برای حضور به پرونده نداشت،بنابران قرار شد که شاکی را پیدا کنند و از ایشان شکایت را دریافت کنند. وقتی به فاصله دو هفته بعد به دادگاه رفتیم خواسته من دایر بر اینکه جرم من سیاسی است و باید دادگاه جرائم سیاسی به پرونده من رسیدگی کند بود، ولی، قاضی استدلال آورد که نه شما شاکی خصوصی دارید و این جزو جرایم قابل گذشت است و جرم سیاسی محسوب نمی شود.من عرض کردم قانون به هیچ عنوان یک چنین قیدی را برای جرم سیاسی منظور نکرده است وشما به من اتهام نشر اکاذیب می زنید و هیچ جا نوشته نشده که این نشر اکاذیب شاکی خصوصی و یا غیر خصوصی باید داشته باشد.

در هر حال باز آقای قاضی گفت استدلال شما منطقی نیست و من مجددا عرض کردم محاکمه من به این سرعت دارد مورد رسیدگی قرار می گیرد، و در مجلس تریبون ام را که نماینده مردم هستم، می بندند که از عهد مظفر تا کنون چنین چیزی سابقه نداشته است. در ادامه در ارتباط با اتهامم تاکید کردم در دفاع و رعایت از حقوق متهم، قانونگذار جرم سیاسی را مطرح کرده تا با حضور هیات منصفه رسیدگی شود که باز ایشان قبول نکرد و از من خواست دفاعیات خود را بگویم، من هم بعد از تقدیم لایحه دفاعیات خیلی سریع از دادگاه خارج شدم و به فاصله ۲۴ ساعت هم رای صادر شد که بواسطه نشر اکاذیب یک سال حبس برای من منظور کرده اند که البته بالاخره با تمام تنگناهایی که وجود دارد، من از طریق قانونی موضوع را دنبال خواهم کرد و تجدید نظر خواهم خواست. بالاخره مردم را در جریان آنچه که بر سر ما گذشته قرار خواهم داد.

این حبس تغزیری است یا تعلیقی؟

تعزیری.

قبلا مجلس طرحی را مصوب کرد تا برای کسانی که سوت زن هستند و فساد را معرفی می کنند جایزه تشویقی در نظرگرفته شود. اینجا این سوال مطرح می شود که وقتی با یک نماینده اینگونه برخورد می شود افراد عادی چگونه جرات افشاگری فساد را خواهند داشت؟

اصلا جایزه به کنار، اینکه از نماینده مجلس که تکلیف دارد سوال کند و رابطه ماشین ها با استیضاح را جویا شود، بگویند که این سوال تو معنی می داده است، به طور طبیعی این پاسخ خوبی به جامعه منتقل نمی کند، خصوصا اینکه خود مجلس این موضوع را باور ندارد و می گوید اینکاری که نماینده انجام داده در چارچوب نمایندگی نبوده است.

اخیرا داستان فساد در سازمان اوقاف خیلی بحث برانگیز شده،اوایل تیرماه هم یکی از نمایندگان مجلس گفته بود به رغم گذشت یک ماه از طرح موضوع تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف هیات رئیسه اجازه طرح این موضوع را نمی دهد، ولی حالا این با این طرح موافقت شده است، عاقبت این طرح را چگونه می بینید؟

من خیلی خوف دارم از اینکه این تحقیق و تفحص هم به سرنوشت دیگر تحقیق و تفحص های ما گرفتار شود. این طرح زمانبر است ،الان باید هیات تحقیق و تفحص تعیین شود و بعد تحقیق و تفحص آغاز شود. از طرفی مجلس در پایان کار خود قرار گرفته و نمایندگان بیشتر درگیر حوزه های انتخابیه خود هستند . من دعا می کنم گزارشی از آنچه در سازمان اوقاف می گذرد بیاید و در منظر مردم قرار بگیرد و مجلس بتواند به وظیفه خودش در این خصوص عمل کند.

علت اینکه هیات رئیسه برای پذیرش تحقیق و تفحص کوتاه آمده، در چه می بینید؟

خُب فشار افکار عمومی بسیار تعیین کننده است ،یعنی قدرت افکار عمومی رئیس جمهور را وادار می کند که داماد خود را که بعنوان معاون وزیر معرفی کرده، برگرداند یا شهردار را وادار می کند که داماد خود را که مشاور خود کرده، برگرداند .فشار افکار عمومی را نمی توان دست کم گرفت،الان با توجه به همین فشار افکار عمومی آنچه در سازمان اوقاف گذشته و افشاگری هایی که صورت پذیرفته به هیچ عنوان دیگر قابل توجیه نیست.

فکر می کنید در نهایت تحقیق و تفحص از اوقاف چه فرجامی داشته باشد؟

زمان کم است و بعد هم همانطور که گفتم نمایندگان گرفتار حوزه های انتخابیه هستند ،البته خود من هم تلاش خواهم کرد با عضویت در گروه هیات تحقیق و تفحص به اینکار سرعت بدهم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا