خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه سرگشاده رحمت‌‌اله بیگدلی به امام جمعه اردبیل

حجت‌الاسلام رحمت‌‌اله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در نامه‌ای سرگشاده به حجت‌الاسلام سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل، درباره‌ی توجیه اظهارات ابراهیم رئیسی، رییس دولت، به او تذکر داد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن این نامه به همراه مستندات آن در پی می‌آید:

باسمه تعالی
برادر گرامی، حجت‌الاسلام جناب آقای سید حسن عاملی امام جمعه محترم اردبیل

سلام علیکم
با آرزوی توفیق روزافزون برای آن‌جناب و تبریک میلاد مسعود رسول خدا (ص) و امام صادق (ع) پس از مشاهده مصاحبه کوتاهی از شما در برخی رسانه‌ها در توجیه اشتباه روی‌داده در سخنرانی آقای سید ابراهیم رئیسی در اردبیل لازم دیدم که نکاتی را‌ به شرح زیر به خدمت جناب‌عالی معروض بدارم:

۱‌. حضرت‌عالی می‌دانید که در فضای علمی حوزوی عنوان محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی به وضع تعینی اختصاص به احمد بن محمد اردبیلی پیدا کرده است به‌طوری که اطلاق آن، انصراف به آن بزرگوار دارد، همان‌طور که اطلاق عنوان حجت‌الاسلام در میان اهل سنت انصراف به ابوحامد غزالی و در میان شیعه انصراف به سید محمدباقر شفتی و اطلاق عنوان آیت‌الله تا قرن هشتم انصراف به ابومنصور جمال‌الدین حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی و اطلاق عنوان آخوند در اصول فقه انصراف به ملامحمد کاظم خراسانی و‌ در فلسفه انصراف به صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی و اطلاق عنوان علامه در فقه انصراف به علامه حلی و در عصر ما در فلسفه و معارف دینی و قرآنی انصراف به سید محمدحسین طباطبایی و اطلاق عنوان شیخ و شیخ اعظم و استاد مجتهدین انصراف به شیخ مرتضی انصاری و اطلاق عنوان صاحب جواهر انصراف به شیخ محمدحسن نجفی داشته است و دارد.

۲. شما به‌خوبی می‌دانید که آقای رئیسی در سخنرانی خود در اردبیل به اشتباه پنداشت که محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی دو نفرند و گفت:
«اردبیل مفاخر بسیاری دارد، محقق اردبیلی، مقدس اردبیلی…؛ ما در زمان خود نه محقق اردبیلی را درک کردیم و نه مقدس اردبیلی را، اما آیت‌الله مشکینی را دیدیم.»!

۳. بعد از این‌که این اشتباه آقای رئیسی بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پیدا کرد عده‌ای در صدد چاره برآمدند و ابتدا گفتند که آقای رئیسی دچار اشتباه لفظی شده است، اما چون دیدند که ادعای اشتباه لفظی در چنین موضوع مهمی از مصادیق بارز دُونَهُ خَرط‌‌ُ القَتاد است در صدد علاج‌ آن از راه دیگری برآمدند و گفتند منظور آقای رئیسی از محقق، مرحوم‌ محمد بن علی اردبیلی مولف مجمع الرّواة بوده است، جالب این‌که از فرط عجله، جامع‌ الرّواة را هم مجمع الرّواة گفتند که ما این اشتباهشان را متذکر شدیم تا در ادامه اصلاح کردند‌!

۴. در مرتبه آخر هم متوسل به شما شدند و از شما مصاحبه گرفتند که شما بگویید منظور آقای رئیسی از محقق، مرحوم‌ محمد بن علی اردبیلی مولف جامع الرّواة بوده است!

۵. جناب آقای عاملی عزیز، شما به‌خوبی می‌دانید که یکی از ارکان اصلی امامت جمعه عدالت و شجاعت حقگویی است و هرگونه اظهارنظر خلاف واقع برای توجیه امری نادرست مُسقِط عدالت است و امامان محترم جمعه نباید توجیه‌گر خطاها و اشتباهات دیگران باشند در حالی که امامت نماز صدها نفر را برعهده دارند و در صورت خلافگویی و توجیه نادرست خطاهای دیگران گناه اقتدای مامومین به امام جماعت و امام جمعه‌ی فاقد عدالت برعهده آنان خواهد بود!

۶. جناب آقای عاملی، من در این‌جا تصویر همه چاپ‌های کتاب جامع الرّواة محمد بن علی اردبیلی را تقدیم می‌کنم تا ببینید چون عنوان محقق برای او تعین پیدا نکرده در روی جلد هیچ‌کدام از چاپ‌های کتاب جامع الرّواة از او با عنوان محقق نام برده نشده است، اما تصویر کتاب مجمع الفایدة و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان احمد بن محمد اردبیلی نجفی معروف به مقدس اردبیلی و محقق اردبیلی‌ را هم می‌آورم که چون عنوان محقق برای او تعین پیدا کرده، این عنوان در روی جلد این کتاب چاپ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است!

۷. جناب آقای عاملی، این اشتباه آقای رئیسی مشابه اشتباه چند روز پیش ایشان در سخنرانی در کنفرانس وحدت اسلامی بود که از شیخ محمد سعید رمضان البوطی متفکر نامدار سوری با عنوان شیخ طوطی نام برد که واقعا فاجعه بود!
آقای رئیسی از این نوع اشتباهات زیاد دارد و چه ضرورتی دارد که شما در قامت امام جمعه اردبیل برای توجیه اشتباه ایشان سخنی بگویید که خدای‌نکرده موجب بدبینی علما، اقشار تحصیلکرده و نمازگزاران محترم اردبیل به شما بشود؟!

۸. جناب آقای عاملی، از باب دستور الهی در آیه شریفه ۵۵ سوره مبارکه الذاریات: «وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ؛ و پند ده، كه مؤمنان را پند سود بخشد.» این سطور را تقدیم حضرت‌عالی کردم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید!

والسلام علی من یخدم الحق لذات الحق و یسعی لاقامة القسط والعدل.

خدای بزرگ را به اسمای حسنایش می‌خوانم که به همه ما توفیق مجاهدت با نفس، شفقت بر خلق، صداقت در گفتار، درستی در کردار و تقوای الهی عنایت فرماید!

بنده خدا و طلبه علوم دینی
رحمت‌اله بیگدلی

زنجان، دوم آبان ۱۴۰۰ خورشیدی
میلاد مسعود رسول خدا(ص) و امام صادق(ع)


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در سخنان خود آقای رئیسی کاملا مشخص است که ایشان محقق و مقدس اردبیلی را یکی عنوان کرده و تاکید می‌کند این دونفر نیست! بلکه یک نفر است. ما نه محقق اردبیلی (بودن) ونه مقدس اردبیلی بودن آقای نجفی را درک کردیم ولی آیت الله مشکینی را درک کردیم.
    واقعا متاسفم سخنی به واضح ای را اینقدر می پیچاندن!؟

    2
    2
  2. سلام الان همه مشکلات ما حل شد چون
    نحوی و کشتیبان مشکلات حل کردند خوب حالا محقق اردبیلی همان مقدس اردبیلی هست و آقای رییسی اشتباه کرده خیلی مهم هست مگر من و شما اشتباه نداریم مگر امام خمینی و بزرگان مملکت از اول درس خوندن تا آخرین روز حیاتشان همه چیزشان بیست بود آقای رییسی به اندازه دانشش شده رییس قوه قضاییه و رییس جمهور ادعای معصومیت و فلان هم ندارد حضرت موسی هم نیست اگر بود هم توان درک خضر نداشت اصلا هم مهم نیست شما درین جامع انسانی آدمی پیدا کنید بگوید من اشتباه نکردم و راست بگه

    7
    2
  3. بنام خدا ملعون است کسی که صلاحیت اداره امر و مسولیتی رانداشته اما به ان اقدام میکند .

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا