خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درخواست غیر قانونی وزیر بهداشت برای تغییر رییس هلال احمر

علی صارمیان، فعال هلال احمر، در یادداشتی با عنوان «درخواست غیر قانونی وزیر بهداشت برای تغییر رییس هلال احمر / آقای رییسی شما قانوندان هستید» نوشت:

برای کسی که ۲۷ سال خدمت پرسنلی و داوطلبانه در جمعیت هلال احمر دارد، اسناد توفیقات و خسارات را بررسی کرده و می‌داند چه تصمیمی در تاریخ یک قرن اخیر هلال احمر، باعث التیام زخم‌های مردم ایران شده و چه زخم‌هایی افراد سفارشی و من گرا به مردم در کاهش اعتبار هلال احمر زده‌اند، بسیار رقت بار است که وزیر دولت آقای رییسی تیشه را برداشته و در شورای عالی هلال احمر تقاضای تغییر رییس و دبیرکل و گرفتن مدال خدمت از گردن هلال احمر را دارند.

وزیر محترم خود بهتر می‌دانند که در واردات واکسن چه خواسته‌ای داشتند و این هلال احمر بود که زنجیره واکسن را تأمین کرد.
وزیر محترم می‌داند که صبح می‌فرماید فایزر بلژیک وارد کنیم و عصر تکذیب می‌کند. وزیر محترم می‌داند در آستانه موج ششم کرونا هستیم و موج نگرانی پژوهشگران را گرفته که در دو روز، ده شهر قرمز اضافه شده‌اند.
برای وزیر محترم و همراهانی که یک روز در هلال احمر خدمت نکرده و اساسنامه آن را مطالعه نفرموده‌اند، چند کلمه از اساسنامه را تقدیم می‌کنم. باشد که جناب رییس جمهور به ایشان تذکر دهند و زیر بار کار غیر قانونی نروند چرا که نماینده رییس جمهور در شورای هلال احمر، اختیار تعیین مصوبه ندارد. آنهم مصوبات غیر قانونی. مختصراً عرض می‌کنیم:

الف: هلال احمر دارای ارکان چهارساله است. این ارکان اعم است از مجمع عمومی، شورای عالی، رییس جمعیت.
چنانچه رییس جمهور ۴ نماینده خود را به مدت چهارسال تا مهرماه ۱۴۰۴ تعیین کرده است. چنانچه شورای عالی و مجمع، چهارساله‌اند. رییس هلال احمر هم مانند انتخاب رییس جمهور و نمایندگان مجلس چهارساله است.
مگر به دلایل زیر:

  • استعفا و قبول آن توسط رییس جمهور
  • فوت یا هجر
  • منع مؤثر قانونی

سؤال اینجاست که کدامیک از این امور محقق شده که وزیر محترم بهداشت با نقل قولی از دکتر اسماعیلی رییس دفتر رییس جمهور، تقاضای جلسه تغییر رییس هلال احمر را می‌دهد؟

سؤال دوم از وزیر محترم اینست که از مرحوم دکتر سامی وزیر بهداشت دولت موقت که اموال موقوفه جمعیت و بیمارستان‌ها و ساختارش را متاسفانه از تملیک موقوفات در آورد تا تصویب اساسنامه جمعیت و تأیید شورای نکهبان، معرفی رییس جمعیت توسط وزیر بهداشت بوده است.
آیا اجازه می‌دهید که اساسنامه جمعیت اجرا گردد؟ از سال تصویب اساسنامه، لااقل رعایت شکلی مد نظر بود، جنابعالی لااقل فرصت خواندن قانون اساسنامه هلال احمر را نداشتید؟

مساله دیگر سخنی با رییس جمهور محترم است. آقای رییسی، شما با اولویت قراردادن واکسیناسیون، برگ زرینی توسط هلال احمر دریافت کردید
هنوز هم وجه خرید واکسن‌ها به هلال احمر پرداخت نشده است.
اگر میزان خدمت صادقانه است، چرا به جای تشویق و کرامت هلال احمر، دست نماینده‌تان را در شورای عالی محدود به قانون نکردید.
اگر مساله اینست که هلال احمر را سیاسی و منوط به امر سیاسی اطرافیان کنید، فردا در زلزله و صدها بلای دیگر در این کشور بلا خیز، بی تجربگی مدیر سفارش شده، یقه شما را خواهد گرفت. این پوست موز وزیر محترم هم، میوه‌اش به کام شما نخواهد بود.

کلام آخر

به عنوان کسی که اهمیت قانون و آنچه قانونی بر  جمعیت و تاریخش مستولی است، از عقاید شخصی و تمایلم برایم مهمتر است عرض می‌کنم؛

بی قانونی و اعمال قدرت و ورود سیاست به هلال احمر نه تنها مطلوب نیست که بجای خدمت صادقانه و تخصصی، پرسنل جمعیت  را آویزان آشنایان جناح‌ها و عصبیت‌های سیاسی دنیایی می‌کند.
اگر رییس جمعیت می‌خواهد عوض شود؛ اقامه دلیل قانونی بیاورند  به چه ماده قانونی  این استثنا باید انجام گردد.
. اگر به سبب آمد و شد دولت‌ها باشد، که چه فرقی می‌کند. باید رییس جمهور بتواند مجمع عمومی و شورای عالی را هم منحل کند. چون کار اول خلاف اساسنامه است. کار دوم و سوم هم پس امکانپذیر خواهد بود.
یا مثلاً باید بپذیریم،  نمایندگان مجلس هم با روی کار آمدن هر دولتی تغییر کنند.
این قباحت قانونی اگر بشکند، هر خلافی  آزاد است. بله بنده هم نظراتی دارم. اما این نظر در چارچوب اساسنامه جمعیت. تمام این شواف ها  و خبرها و امشب کی رییس می‌شود، فردا کی عزل می‌شود به سبب ناآگاهی از اساسنامه هلال احمر است. یک بار این اساسنامه  را لطفاً بخوانید، بعد شایعه بسازید.
اتفاقاً پیش از انتخابات ریاست جمهوری  در مصاحبه گفتم: بزرگ‌ترین خدمتی که رییس جمهور بعدی (هرکس که باشد) به هلال احمر کند، یکبار اساسنامه هلال احمر را بخواند.
امیدوارم آقای رییسی با چهل سال کار حقوقی و سروکار با قانون، این اساسنامه را خوانده باشند.

جا دارد از شخصیت با تجربه دکتر جلالی که نماینده رییس جمهور در شورای عالی هستند و آشنا به اساسنامه و به همین خاطر مخالف پیشنهاد وزیر محترم بهداشت مبنی بر برگذاری جلسه غیر قانونی تغییر رییس شدند، تشکر کنم.

رونوشت معاون حقوقی رییس جمهور محترم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یکطرفه به قاضی رفتید آقای فعال هلال احمر
    اسم از واردات واکسن زدید، چرا در زمان حضور رییس جمهور قبلی وارد نکرد مگر نه اینکه هلال احمر سیاسی نیست
    چرا حالا وارد کرده جز اینکه برای…………
    شمام چون پست گرفتی دایه بهتر از مادر شدید.

  2. آقای صارمیان چون خودشون لر هستند دارن حمایت می کنند.
    جناب صارمیان، افرادی مثل شما که ۹۵ درصد پست های کلیدی در دست شمالرهاست باید هم دفاع کنید.

  3. یکی بپرسه طرف خودش چطوری آمد و رییس هلال احمر شد!؟ همین نوشته را به اسفند سال ۹۸ برگردانید بهتر تطبیق می‌کند….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا