خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه دوم رحمت‌‌اله بیگدلی در نقد توجیه اظهارات ابراهیم رئیسی توسط امام جمعه اردبیل

پس از انتشار نامه‌ رحمت‌‌اله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نقد توجیه اظهارات ابراهیم رئیسی توسط سیدحسن عاملی امام جمعه اردبیل در انصاف‌نیوز، نامه دیگری به‌ شرح زیر از آقای بیگدلی خطاب به امام جمعه اردبیل رسیده است. این حق برای آقای عاملی محفوظ است که پاسخ خود را برای انتشار ارسال کند.

باسمه تعالی
برادر گرامی حجت‌الاسلام سیدحسن عاملی امام جمعه محترم اردبیل
با سلام و احترام

۱. شما سابقا مقاله‌ای در [این‌جا] در معرفی فقیه نامدار احمد بن محمد اردبیلی نوشته و به تبیین چرایی تسمیه او به محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی در میان علمای شیعه پرداخته و در این زمینه از اظهارات فحول علمای شیعه مانند شیخ یوسف بحرانی، محقق تستری، سید مصطفی تفرشی، علامه مجلسی، شیخ عباس قمی، شیخ حر عاملی، سید حسن صدر، شیخ مرتضی انصاری، سید حسین طباطبایی بروجردی و … کمک گرفته‌اید.

۲. آقای ابراهیم رئیسی اخیرا در سخنرانی خود در اردبیل به اشتباه پنداشت که محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی دو نفرند و گفت: «اردبیل مفاخر بسیاری دارد، محقق اردبیلی، مقدس اردبیلی؛ ما در زمان خود نه محقق اردبیلی را درک کردیم و نه مقدس اردبیلی را، اما آیت‌الله مشکینی را دیدیم.»!

۳. شما به‌خوبی می‌دانید که آقای ابراهیم رئیسی به علت فقدان شناخت از این بزرگوار مرتکب اشتباهی بزرگ شد که حاکی از قلت سواد حوزوی ایشان بود. البته آقای رئیسی از این نوع اشتباهات کم ندارد از جمله این‌که در سخنرانی اخیر خود در کنفرانس وحدت اسلامی از متفکر نامدار سوری علامه شیخ محمد سعید رمضان البوطی با عنوان شیخ طوطی نام برد!

۴. پس از بازتاب وسیع این اشتباه آقای رئیسی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عده‌ای در صدد توجیه‌ این اشتباه بزرگ برآمدند. ابتدا گفتند که اشتباه لفظی بوده است، اما چون رفوی این خطای بزرگ با ادعای اشتباه لفظی ممکن نبود با خطایی دیگر در صدد توجیه این خطای آقای رئیسی برآمدند و مدعی شدند که منظور آقای رئیسی از محقق اردبیلی، مولف کتاب جامع الرّواة در علم رجال یعنی محمد بن علی اردبیلی بوده است و در این زمینه مصاحبه‌ای هم از شما گرفتند و متاسفانه شما هم برای توجیه این خطا همین حرف را زدید!

۵. من در نامه سرگشاده‌ای که در [این‌جا] خطاب به شما نوشتم اثبات کردم که این ادعا درست نیست و اساسا محمد بن علی اردبیلی هیچ‌گاه در میان علمای شیعه ملقب به لقب محقق اردبیلی نبوده است و‌ اساسا چنین لقبی فقط برای معدودی از فقهای بزرگ به‌کار رفته است، نه یک عالم رجالی!

۶. اما در این‌جا با ارجاع به مقاله خودتان در معرفی فقیه نامدار احمد بن محمد اردبیلی و تبیین چرایی‌ تسمیه آن فقیه سترگ و نامدار به محقق اردبیلی در بیان و قلم فُحول‌ علمای شیعه از شما می‌خواهم که در اثبات ادعای خودتان برای رفوی خطای بزرگ آقای رئیسی بفرمایید که کدام‌یک از فُحول علمای شیعه از قرن یازدهم تا کنون از محمد بن علی اردبیلی با عنوان محقق اردبیلی نام برده است؟!

۷. اگر نتوانستید که هرگز نخواهید توانست حتی یک مورد نشان دهید که فُحول علمای شیعه از محمد بن علی اردبیلی با عنوان محقق اردبیلی نام برده باشد به عنوان یک طلبه علوم دینی خاضعانه از شما می‌خواهم که برای حفظ اعتقاد مردم به روحانیت شیعه از این خطای توجیه اشتباه آقای رئیسی برگردید تا مبادا خدای‌نکرده نام شما در شمار توجیه‌گران خطاهای اصحاب قدرت ثبت شود و اعتقاد مردم بالاخص جوانان را به روحانیت شیعه مخدوش سازد!

۸. در خبر سكونى از امام صادق(ع) آمده است: «قال رسول الله(ص): الفقهاء أمناء الرّسل ما لم يدخلوا فى الدنيا، قيل: يا رسول الله، و ما دخولهم فى الدنيا؟ قال: اتّباع السلطان فإذا فعلوا ذلك فأحذروهم على دينكم؛
رسول خدا(ص)فرمود: فقها امانتداران پيغمبران مى‌باشند، مادامى كه در دنيا داخل نشوند. از حضرت سؤال شد مراد از دخول در دنيا چيست؟ فرمود: متابعت سلطان و اگر چنين شدند از آن‌ها بر دينتان بترسید و پرهیز کنید!»(الكافی، جلد ۱، كِتَابُ فَضْلِ الْعِلْم)

۹. بدون تردید، توجیه نادرست خطای اصحاب قدرت می‌تواند فرد توجیه‌گر را مصداق این حدیث شریف گرداند که خدای متعال را به اسمای حسنایش می‌خوانم که من و شما و همه ملبسان به لباس روحانیت را از خطر بزرگ متابعت سلطان و توجیه نادرست خطای اصحاب قدرت مصون بدارد!

۱۰. منتظر اظهارنظر شما در این زمینه و‌ ارائه مستنداتی هستم که فُحول‌ علمای شیعه از محمد بن علی اردبیلی با عنوان محقق اردبیلی نام برده باشند!

والسلام علی من یخدم الحق لذات الحق و یسعی لاقامة القسط والعدل.

بنده خدا و طلبه علوم دینی
رحمت‌اله بیگدلی

زنجان، چهارم آبان ۱۴۰۰ خورشیدی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا