خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست همسایگان افغانستان فردا با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود گفت: اجلاس وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان فردا چهارشنبه با حضور وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران برگزار خواهد شد.

این اجلاس با حضور نمایندگان چهار کشور ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان که به تدریج وارد تهران شده یا شده‌اند برگزار می‌شود و وزرای خارجه روسیه و چین و نمایندگان این دو کشور نیز به صورت آنلاین و برخط در این نشست حاضر می‌شوند.

این نشست فردا چهارشنبه در محل وزارت خارجه برگزار خواهد شد و رئیس‌جمهور جلسه را افتتاح خواهد کرد. سفرای خارجی مستقر در تهران دعوت شده‌اند و بعد وارد مباحث محتوایی نشست خواهیم شد انتظار داریم این جلسه تا چند ساعت ادامه یابد و بعد در خصوص بیانیه مشترکی به جمع بندی برسیم.

آنچه الان مهم است این است که پیام واحدی فرستاده شود که مردم افغانستان دولتی را خواهند پذیرفت که منتقل کننده نظر آن‌ها و با تشکیل دولتی با مشارکت همه گروه‌ها باشد. در اجلاس مجازی توافق شد بر یک دولت فراگیر در افغانستان تأکید شود، دولتی که در چارچوب آن تنها می‌شود به یک افغانستان باثبات که بخشی از یک ترتیبات همکاری‌های منطقه‌ای فراگیر باشد، فکر کرد.

به نظر می‌رسد مردم افغانستان دولتی مدنظرشان است که بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد. ایران طی ۴ دهه گذشته تلاش کرد به عنوان همسایه افغانستان در کنار این کشور باشد. آنچه امروز در افغانستان شاهدیم همراه با نگرانی‌ها و ملاحظات و در عین حال امیدهایی است که امیدواریم با کمک کشورهای مسئول و بدون دخالت خارجی شاهد سازوکار فراگیر باشیم.

هدف اصلی تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان است، نشست تهران، مجمعی خواهد بود برای مشارکت و همراهی. نقش ما نقش تسهیل‌کننده و روشن‌کننده خطوطی است که آینده افغانستان را رقم می‌زند و هیأت حاکمه افغانستان باید به آن احترام بگذارد. روی اصولی که جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه نظر جمعی دارند، تلاش خواهد شد این خطوط در بیانیه به روشنی وارد شود.

انتهای پیام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا