خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هجوم تورم به سفره مردم

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی تورم نوشت:

داستان پر غصه تورم در اقتصاد ایران به دشواره‌ایی تکراری و حل ناشده در حوزه سیاست‌گذاری دولت‌مردان و شهروندان باقی مانده است.

روز گذشته خبر گران‌تر شدن ماهی قزل ‌آلا در میان صدها خبر اقتصادی با محوریت تورم و گرانی پیوسته کالاهای مصرفی خانوارها قابل توجه‌تر بود. «ماهی قزل ‌آلا ۸۰ هزار تومان شد». در ادامه همین خبر، با سابقه قیمت این گونه ماهی اشاره شده است و آمده است؛ ماهی قزل‌آلا در سال 97، 12 تا 13 هزار تومان بود. به عبارتی ما با کالای مصرفی روبرو هستیم که طی سه سال گذشته بیش از 500 درصد و به واسطه تورم بی‌امان در اقتصاد کشور رشد داشته است.

براساس اطلاعات مندرج شده در مقاله علمی «وضعیت مصرف سرانه ماهی شهروندان تهرانی» در سال 1390 به این شرح بوده است؛ با تکميل اطلاعات پرسشنامه‌اي از 295 خانوار مناطق22 گانه شهر تهران در سال 1387 ميزان مصرف ماهي آنان بررسي شد. ميانگين خريد هر خانوار در هر نوبت 5.1 کيلوگرم و 11 بار در سال مي‌باشد. علاقه‌مندي به ترتيب به گوشت مرغ، گوسفند، گاو، قزل آلا، ماهيان وحشي و سپس کپور ماهيان پرورشي است. بالاترين انگيزه خريد بدليل ارزش غذايي آبزيان است.

با نگاهی کلی به دیگر مقالاتی که طی سال 90 و یا 91 منتشر شده و همچنین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی؛ مصرف آبزیان در کشورمان تقریبا به همین ترتیب بوده است؛ با این تفاوت که مصرف آبزیان برای ساکنان روستاها به دلیل دشواری تردد به مراکز فروش آبزیان در تمام این سال‌ها کمتر از مناطق شهرنشین بوده است. در جمع‌بندی نهایی آمارهای کشور و جایگاه آبزیان در سبد خانواره می‌توان به این نتیجه رسید که سرانه مصرف آبزیان در سال 1390 کشور 4 کیلوگرم بوده است. این در حالی است که قیمت ماهی قزل ‌آلا در سال 90، 7 الی 7500 تومان به دست مصرف کننده نهایی می‌رسیده است. براساس آمارهای سال 99، میزان مصرف آبزیان در همین سال با کاهش 50 درصدی روبرو بوده. به عبارتی هر خانوار ایرانی مصرف کننده 2 کیلو آبزیان در سال محاسبه شده است. این همه در شرایطی اتفاق افتاده که قیمت آبزیان تا ماه گذشته 45 هزار تومان و امروز 80 هزار تومان است. بنابراین دور از ذهن نخواهد بود که شهروندان به دلیل لمس تورم و ناتوانی از تامین نیازهای روزمره زندگی به این نتیجه برسند که مصرف ماهی را از سبد خود حذف و یا تا جای ممکن به جای مصرف ماهی از مرغ استفاده کنند.

رشد نرخ تورم رابطه‌ای مستقیم با مصرف‌، کم مصرف کردن و حذف یک کالای خاص در سبد خانوار دارد. از همین‌رو هر زمان که قیمت یک کالای خاص از تعادل خارج شده و با رشد بیشتری در مقایسه با سایر کالاهای مصرفی در بازار عرضه می‌گردد، مصرف کننده نهایی از خرید و مصرف آن کالا صرف نظر کرده و یا مواد خوراکی دیگری را که از عهده تامین مالی آن برآید، جایگزین خواهد کرد. قیمت ماهی در مقایسه با مرغ گران‌تر است، بنابراین خانوار ایرانی از هم اکنون و در ماه‌های آینده تصمیم خواهد گرفت که خرید آبزیان را حذف و به جای آن از ماده غذایی ارزان‌تر که دارای مواد مغذی کمتری نیز هست، استفاده کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. عجب ! نه بابا!! یعنی شما تازه متوجه شدید؟؟ خوشا بحالتان! ما از سال 97 فهمیدیم! بعضی ها از سال 88 و بعضی از سال 74 و بعضی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا