خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از سقوط ماهواره‌ی روسی تا فناوری جدید درمان ناباروری

/ علم و تکنولوژی در هفته‌ی اول آبان ۱۴۰۰ /

امینه شکرآمیز، انصاف نیوز: در هفته‌ی اخیر تغییر و تحولاتی در زمینه‌ی علم و تکنولوژی رخ داده است. ماهواره علمی روسیه با نام «Kosmos-2551» که در ۹ سپتامبر پرتاب شده بود به مدار نرسید و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ماهواره در بازگشت ناموفق خود، در حال سقوط و در آسمان بالای میشیگان آمریکا و دیگر ایالت‌ها توسط مردم عادی دیده شده است.

یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق شده است فناوری ساخت ۵۸ قطعه‌ی مورد نیاز صنعت نفت را بومی‌سازی کند که هزینه‌ی قطعاتی که این شرکت دانش‌بنیان تولید کرده، یک‌سوم نمونه‌های مشابه اروپایی است.

مریخ‌نورد چینی ارتباط خود را با زمین بعد از قطع ارتباط چند هفته‌ای دوباره بازیابی کرده است. اداره‌ی ملی فضایی چین اعلام کرده است که مریخ‌نورد «ژورونگ» در ماموریت «تیان‌ون-۱» چین ارتباط خود را با زمین دوباره برقرار کرده است.

رویداد قهرمان من با حضور ۲۵۰ نفر از نخبگان کشور برگزار شد تا با رونمایی از این سامانه، زمینه برای معرفی الگوهای مطلوب به جامعه فراهم شود. پویش «قهرمان من» به عنوان یک رویداد «مساله‌محور»، روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه سال جاری آغاز شد و قرار است یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه به‌ویژه در حوزه‌ی جوانان و اکوسیستم نوآوری کشور باشد.

«فرایندهای کاتالیستی» از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عملیات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و پالایشی کشورهای توسعه‌یافته و یا در حال توسعه است و با توجه به اینکه کاتالیست در تولید انواع سوخت‌ها و طیف وسیعی از فراورده‌های نهایی مورد نیاز جامعه، نقش حیاتی دارد، اهمیت آنها به‌طور روزافزونی در حال افزایش است. یک شرکت دانش‌بنیان باسابقه‌ی ایرانی با تلاش متخصصان خود به دانش ساخت و تولید کاتالیست‌های متنوعی دست پیدا کرده است. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: «سالانه بیش از ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون یورو حجم واردات کاتالیست در کشور بوده است که دانش‌بنیان‌ها ازجمله شرکت ما حداقل بیش از ۲۷ درصد از نیاز کشور از ماده‌ی اولیه تا تولید باکیفیت و بارقابت را برآورده کردند».

روبرت اس. کیمبرو (shane Kimbrough) فضانورد اهل کشور ایالات متحده‌ی آمریکا و از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی، روز یکم آبان تصویر زیبایی از خلیج فارس در صفحه شخصی خود منتشر کرده است.

سید ابراهیم رئیسی طی حکمی، دکتر سید محسن دهنوی را به سمت «عضو هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی» منصوب کرد. سید محسن دهنوی هم‌اکنون نماینده‌ی مردم تهران و عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان نیز است.

نام‌نویسی دومین دوره‌ی مسابقات ملی «ره‌نشان» ویژه‌ی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند به انجام طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی چند روزی است که آغاز شده است. در این دوره شرکت‌های فناور و صنعتی در ۵ حوزه‌ی «سلامت،‌ حمل‌ونقل، مواد و معدن، هوشمندسازی و انرژی» تعریف طرح کرده‌اند تا شرکت‌کنندگان، ضمن ارزیابی اولیه و تیم‌سازی وارد مرحله حل مسئله و اجرای آنها شوند.

چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی مصطفی آخرین روزهای مهرماه سال ۱۴۰۰ هم‌زمان با هفته‌ی وحدت برگزار شد. این دوره از این جشنواره ۵ برنده از دانشمندان مسلمان ساکن در کشورهای اسلامی و مسلمانان ساکن در دیگر کشورها داشت. جایزه‌ی مصطفی در تلاش است تا بهترین‌های علم و فناوری جهان اسلام گرد هم آیند و برای ترسیم آینده‌ی بهتر کشورهای اسلامی همدلی و هماهنگی کنند.

فعالان دانش‌بنیان در حوزه‌ی انرژی‌های پاک معتقدند که در حوزه‌ی تولید علم و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات انرژی‌های خورشیدی در ایران هیچ مانعی وجود ندارد و نکته‌ی اساسی، نگاه ویژه‌ی دولت به این مسئله و اصلاح نظام ارائه‌ی یارانه به سوخت‌های فسیلی است.

«تلسکوپ فضایی هابل» یک زوج عجیب از کهکشان‌های مارپیچی بزرگ و کوچک را ثبت کرده است. کهکشان مارپیچی بزرگ‌تر NCG 7753 است و کهکشان کوچک‌تر که در پایین مشاهده می‌شود NGC 7752 است و این جفت کهکشان متقابل در مجموع با نام «Arp 86» شناخته می‌شود که کلمه‌ی «Arp» مخفف اطلس کهکشان‌های عجیب و غریب است.

تیم ملی اختراعات ایران در «TEKNOFEST ۲۰۲۱» بزرگ‌ترین رویداد جهانی هوافضا و فناوری در ترکیه افتخارآفرینی کرد. اعضای این تیم در رشته‌های هوش مصنوعی، رباتیک و مسابقات اختراعات «ای اس ای اف» رتبه‌ی برتر، مدال نقره و جایزه‌ی ویژه‌ی این مسابقات را کسب کردند.

با پایان یافتن هفته‌ی «چهارمین جایزه‌ی مصطفی(ص)»، جمعی از این دانشمندان به همراه خانواده‌های خود به بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی تهران از جمله کاخ گلستان، نمایشگاه بین‌­المللی تهران، کوچه باغ‌های درکه و همچنین بازار قدیمی تجریش پرداختند.

مدیر رصدخانه‌ی مهاجرت ایران گفت: «حداقل ۲ میلیون مهاجر ایرانی در خارج از کشور داریم؛ نداشتن برنامه،‌ نداشتن آمار و نداشتن شناخت و فرهنگ مهاجرت از جمله چالش‌هایی است که در ایران با آن مواجه هستیم؛ کم‌کاری اجتماعی در حوزه‌ی مهاجرت نیز بسیار مشهود است».

ستاره‌شناسان یکی از جوان‌ترین سیاره‌های ممکن را کشف کردند. این سیاره که «۲M۰۴۳۷b» نام دارد در حدود ۱۰۰ برابر فاصله‌ی زمین و خورشید و چندین برابر مشتری جرم دارد و چند میلیون سال پیش، شکل گرفته است.


دانشمندان چینی نمونه‌ی اولیه‌ی یک رایانه‌ی کوانتومی به نام «Jiuzhang ۲.۰» با ۱۱۳ فوتون شناسایی‌شده را ایجاد کردند و با این کار گام مهمی در حوزه‌ی افزایش سرعت محاسبات کوانتومی برداشته‌اند. دانشمندان در این مطالعه برای ارائه‌ی یک روش بسیار کارآمد در نشان دادن افزایش سرعت محاسباتی کوانتومی در حل برخی از وظایف از پیش تعریف شده از یک الگوریتم شبیه‌سازی کلاسیک موسوم به «نمونه‌برداری بوزون گاوسی» (GBS) استفاده کردند.

پس از گذشت دو دهه از تحقیقات پیش‌بالینی، اولین فاز انسانی واکسن سرطان پستان در حال آغاز شدن است. این واکسن به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند پروتئینی که به طور معمول در نتیجه‌ی سرطان پستان سه‌گانه-منفی ایجاد می‌شود را مورد هدف قرار دهد.

محققان «مؤسسه‌ی فناوری جورجیا» در مطالعه‌ی اخیرشان اظهار کرده‌اند باکتری‌های رشدیافته در مریخ می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای تبدیل به سوخت موشک باشند. ناسا قصد دارد تا دهه‌ی ۲۰۳۰ پای انسان‌ها به مریخ را نیز باز کند، اما این سفر هزینه‌ی گزافی برای این سازمان خواهد داشت و ناسا مجبور به پرداخت ۸ میلیارد دلار برای ارسال ۳۰ تن متان و اکسیژن مایع به منظور تامین سوخت موشک‌های بازگشتی خواهد شد.

سلاح جدید شرکت «جنرال داینامیکس» (General Dynamics) قادر به سرنگون کردن دسته‌جمعی پهپادهای مهاجم با امواج مایکروویو و قابلیت هدایت انرژی خواهد بود. شرکت جنرال داینامیکس در تلاش برای مقابله با تهدید نوظهور حمله‌ی دسته‌جمعی پهپادها یک توافق راهبردی با شرکت «اپیروس» (Epirus) برای توسعه‌ی سلاح‌های انرژی هدایت‌شده‌ی خود در خودروهای جنگی موسوم به «استرایکر» (Stryker) منعقد کرده است.

محققان «دانشگاه توکیو» ژاپن در مطالعه‌ی اخیرشان موفق به توسعه‌ی نخستین ربات متفکر دنیا شده‌اند. این ربات مجهز به نورون‌هایی مانند مغز است. محققان به منظور آنکه به ربات آموزش دهند همانند انسان‌ها فکر کند، این کار را انجام داده‌اند. در آزمایشات دانشگاه توکیو این وسیله‌ی رباتیک کوچک که به دلیل اندازه‌ی کوچکش در کف دست انسان نیز قرار می‌گیرد، در یک مسیر پیچ‌وخم‌دار ساده قرار داده شد.

خطایی که سال گذشته در تزریق واکسن آسترازنکا رخ داده بود، به کشف نتایج بهتر منجر شد. اکنون محققان «Northwestern Medicine»، آن یافته‌های تصادفی را بازسازی کرده‌اند و نشان دادند که در برخی از واکسن‌ها اگر دوز اول کمتر از دوز دوم تزریق شود، اثربخشی واکسن بیشتر خواهد بود.

یک استارتاپ هندی مستقر در بمبئی به نام «وزیرانی اتوموتیو» (Vazirani Automotive) تصاویری از ابرخودروی برقی خود به نام «اکونک» (Ekonk) را که به عنوان سریع‌ترین و سبک‌ترین خودروی الکتریکی هند طراحی شده است، منتشر کرده است. این خودرو که به نظر می‌رسد از دل فیلم‌ها بیرون آمده است، با یک سیستم خنک‌کننده‌ی خاص طراحی شده است تا آن را تا حد امکان سبک و سریع نگه دارد.

بهره‌مندی از روش­‌های همیشگی درمان ناباروری، فناوران را به شکل جدیدی از درمان مبتنی بر سلول‌های بنیادی مشتق از خون قاعدگی سوق داد. یکی از بزرگ­‌ترین مشکلات عصر کنونی تمامی جوامع جهان، موضوع ناباروری است. موضوع مهمی که فارغ از ابعاد فردی و خانوادگی، تاثیرات شگرفی بر موضوعات کلانی چون جمعیت کشورها و حتی نوع بافت جمعیتی آن کشورها می‌گذارد. این معضل، امروزه حتی در کشورهای توسعه­‌یافته و صنعتی نیز با درصدهایی بالا قابل مشاهده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا