خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هادی بیگی‌نژاد: اینها غیر از زبان زور هیچ‌چیز نمی‌فهمند

« دشمن یک شبکه‌ی جاسوسی قوی در کشور راه انداخته است؛ از اینها هر کاری برمی‌آید »

هادی بیگی‌نژاد -نماینده‌ی اصولگرا و دبیر کمیسیون انرژی مجلس- درمورد اقداماتی که لازم است ایران برای جبران خسارت ناشی از اختلال در سیستم توزیع سوخت انجام دهد به انصاف نیوز می‌گوید: «اول باید کشوری که این کار را انجام داده است شناسایی شود و دقیقا مشابه‌سازی شود؛ جوری که اکثریت مردم آن کشور دچار این مشکل شوند. تا بفهمند که وقتی برای مردم کشوری چاله می‌کنند، نتیجه‌اش چه می‌شود. اعصاب ده‌ها میلیون نفر دیروز در ایران خرد شد. آن کشوری که این کار را کرده است باید تقاص پس دهد. اینها غیر از زبان زور هم هیچ‌چیز نمی‌فهمند». 

سه‌شنبه چهارم آبان ۱۴۰۰، سیستم توزیع سوخت ایران دچار اختلال شد. در پی این حادثه، هادی بیگی‌نژاد در توییتی نوشت «تجربه‌ی اختلال در سیستم توزیع سوخت یک‌بار دیگر اهمیت تقویت پدافند غیرعامل در مقابل حملات سایبری و تهدید زندگی عادی مردم را ثابت کرد. ضمن اینکه چنین شیطنت‌هایی به مثابه تجاوز به تمامیت ارضی باید با اقدام هم‌تراز پاسخ داده شود». 

انصاف نیوز در این زمینه با هادی بیگی‌نژاد گفت‌وگویی داشته است. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید: 

هادی بیگی‌نژاد: دشمنی داریم که می‌خواهد مردم را به ستوه آورد

انصاف نیوز: اختلال در سیستم توزیع سوخت چقدر نشان‌دهنده‌ی ضعف ایران در برابر حملات سایبری است؟

هادی بیگی‌نژاد: ما باید مطلبی را به‌عنوان مبنا قرار دهیم، در این صورت خیلی از مسائل حل می‌شود. آیا ما واقعا دشمن داریم یا نداریم؟ بنا این است که اذیت بشویم یا نشویم؟ این سوالاتی است که به آن جواب می‌دهیم. یک) بله دشمن داریم، واضح است و دشمنی‌شان هم اعلام کردند. دو) بله،‌ بنا این است که اینها ما را اذیت هم بکنند. آنها اعلام کردند و گفتند ما مردم را این‌قدر اذیت می‌کنیم که خودشان به ستوه بیایند و بگویند ما دیگر این شرایط را نمی‌پذیریم و کوتاه می‌آییم و از آرمان‌ها و اندیشه‌های خود دست برمی‌داریم. نکته این است که اگر این اتفاق هم بیفتد باز هم مسئله‌ی ما حل نمی‌شود و وضعیت بدتر خواهد شد.

وقتی در چنین شرایطی قرار داریم باید آمادگی این را داشته باشیم که آنها از هر جای ممکنی به ما ضربه بزنند. سوخت ما توسط یک مغز متفکری به شکل منسجم در کشور در حال برنامه‌ریزی است. خب اگر اینجا را بزنند،‌ ما دچار مشکل می‌شویم. کمااینکه پدافند غیرعامل هم اعلام کرد که ما قبلا تذکرات را داده بودیم و گفته بودیم ممکن است این اتفاق بیفتد و اگر بیفتد مردم دچار بحران می‌شوند. باید از قبل فکری برای آن می‌کردیم. الان هم هنوز دیر نشده است برای اینکه جلوی این خطر را بگیریم و همچنان می‌توانیم این کار را انجام دهیم. به شرط اینکه مجموعه‌ی پدافند غیرعامل یک طرح جدیدی را در حوزه‌های انرژی به راه بیندازد. مجموعه‌ی پدافند باید بنشینند فکر کنند و برنامه‌ریزی کنند. 

شبکه‌ی جاسوسی ما در کشور شبکه‌ای قوی است. یعنی دشمن یک شبکه‌ی جاسوسی قوی در کشور راه انداخته است. از اینها هر کاری برمی‌آید؛ آدم می‌کشند،‌ جریان می‌سازند، روزنامه می‌خرند،‌ سایت می‌خرند یا می‌سازند. هر کاری از این آدم‌ها برمی‌آید. نمونه‌ی آن همین ماجرای بنزین است. اول گفتند بنزین می‌خواهد گران شود، بعد گفتند قیمت بنزین ۱۴ هزار تومان است. یک جریانی به این شکل به‌وجود آمد. ما هر چه می‌گفتیم نه ما اصلا چنین برنامه‌ای نداریم و این صحبت‌ها صحت ندارد،‌ گوش نکردند. گفتند نه شما دروغ می‌گویید. بعد یک‌دفعه این اتفاق افتاد و گفتند ببینید می‌خواهند بنزین را گران کنند،‌ به همین خاطر دارند این کارها را می‌کنند. ما گفتیم نه این‌جوری نیست. بعد گفتند شما بنزین را می‌برید در خارج از کشور و به دیگران می‌دهید و به ما نمی‌دهید،‌ به همین خاطر ما کمبود بنزین داریم. 

چه کسی دارد این جریان را کنترل می‌کند؟ یک قسمت آن مشخصا اسرائیل است. همین خبری که اخیرا منتشر شد که ایران سوخت را به مردم خود نمی‌دهد بلکه آن را به گروه‌های مختلف مثل حزب‌الله، جهاد اسلامی و حماس می‌دهد، نشان از نفوذ اسرائیل دارد. این خط را آنها دارند پی‌گیری می‌کنند و در داخل کشور آن را مدیریت می‌کنند. اگر هم مجموعه‌های امنیتی وارد نشوند این مسئله حالاحالاها ادامه دارد. 

این حملات سایبری و اختلالاتی که ایجاد می‌کند چقدر زندگی عادی مردم را تهدید می‌کند؟

سوخت‌رسانی ما دیروز حدود نصف روز تعطیل شد. من خودم چند ساعت در صف بودم و این را به چشم خود دیدم. طرف می‌خواهد یک مسافرتی برود یا یک برنامه‌ی درون‌شهری دارد یا مریض دارد و می‌خواهد مریضش را با ماشین به بیمارستان برساند یا مجلسی دارد. دیشب من خودم در پمپ بنزین دیدم یکی التماس می‌کرد و می‌گفت «تو رو خدا نوبت به ما بدید بنزین بزنیم بریم،‌ فلان گرفتاری را داریم». یک نفر،‌ دو نفر یا صد نفر به مشکل برنخوردند بلکه ده‌ها میلیون نفر این مشکل را پیدا کردند. معلوم است مسئله،‌ مسئله‌ی مهمی است که باید علیه آن اقدام شود. فضای سایبر خیلی فضای مهمی است. درمورد هر جایی که برنامه‌ریزی‌ آن،‌ برنامه‌ریزی هوشمند است، باید آمادگی داشته باشیم که بخواهند در آنجا به ما ضربه وارد کنند. 

چه اقداماتی لازم است در زمینه‌ی پاسخ‌گویی به این حملات انجام شود؟

خود مسئولین امنیتی می‌دانند باید چکار کنند. اول باید کشوری که این کار را انجام داده است شناسایی شود و دقیقا مشابه‌سازی شود؛ جوری که اکثریت مردم آن کشور دچار این مشکل شوند. تا بفهمند که وقتی برای مردم کشوری چاله می‌کنند، نتیجه‌اش چه می‌شود. اعصاب ده‌ها میلیون نفر دیروز در ایران خرد شد؛‌ شاید این عدد به ۵۰ میلیون نفر برسد. اعصاب مردم خرد شد،‌ ناراحت بودند و برنامه‌های‌شان به تعویق افتاد و برای آنها ناامنی روانی ایجاد شد. چه کسی می‌خواهد پاسخ‌گوی این مسائل باشد؟ آن کشوری که این کار را کرده است باید تقاص پس دهد. اینها غیر از زبان زور هم هیچ‌چیز نمی‌فهمند. 

یعنی هم‌ترازی جبران خسارت باید به‌گونه‌ای باشد که مردم آن کشور هم دچار مشکل شوند؟

بله. اگر این اتفاق نیفتد و آنها تحت فشار افکار عمومی خودشان قرار نگیرند بی‌فایده است. جمله‌ای که رهبری گفتند که «دوران بزن در رو تمام شده است»، معنایش همین است. طرف آمده و زده است،‌ باید با او برخورد شود.

این برخورد نباید صرفا با مقامات آن کشور انجام شود و مردم آن کشور هم حتما باید درگیر شوند؟

برخورد باید «هم‌تراز» باشد.

برای شناسایی عاملین این حملات سایبری چه اقداماتی لازم است؟

مسئولین در حال کار کردن روی آن هستند. به‌زودی صدای آن درمی‌آید و اسنادش منتشر می‌شود و همه می‌فهمند که چه کسانی بودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. وقتی با تندروی موجب فراری دادن کارشناسان نخبه می‌شدند باید فکر این روزها را می‌کردند.
    اکثر بچه‌های امنیت شبکه جذب استرالیا و کانادا و آمریکا شدند و از ایران فراری شدند آن هم به خاطر کوته اندیشی همین تندروها. حالا باید بگردند دنبال کارشناس نخبه که بسیار تعدادشان در ایران کم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا