خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اخراج مهاجران سوریه از ترکیه به خاطر موز خوردن «تحریک آمیز»!

تصمیم دولت ترکیه به اخراج 7 پناهجوی سوری از این کشور به خاطر انتشار فیلم و عکس موز خوردن در “شبکه های اجتماعی” بازتاب زیادی یافته است.

به گزارش عصرایران، اداره مهاجرت ترکیه روز گذشته اعلام کرد 7 شهروند سوری را که تصاویر موز خوردنشان را در شبکه های اجتماعی برای به تمسخر گرفتن شرایط سخت اقتصادی مردم ترکیه منتشر کرده اند، دستگیر کرده و به زودی به سوریه اخراج می کند.

اداره مهاجرت وزارت کشور ترکیه اعلام کرده اقدام این 7 مهاجر سوری تحریک و تحقیر آمیز بوده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که فیلمی منتشر شد که در آن یک شهروند ترکیه می گوید: مهاجران سوری از شهروندان ترکیه شرایط زندگی راحت تری دارند و در حالی که او به عنوان شهروند ترکیه نمی تواند حتی از بازار یک موز بخرد سوری ها کیلو کیلو موز می خرند.”

انتشار این فیلم سبب شد چند مهاجر سوری به نشانه مخالفت با تبعیض و تحقیر مهاجران و اقدامات مهاجر ستیزانه، تصاویر موز خوردن خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند و حالا اداره مهاجرت دولت ترکیه اعلام کرده، 7 مهاجر سوری را که تصاویر موز خوردنشان را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند دستگیر کرده و آنها را به کشورشان سوریه اخراج می کند.

بحران اقتصادی ماه های گذشته در ترکیه باعث شده موضوع پناهجویان سوری در این کشور تبدیل به یک پتانسیل تنش زای اجتماعی شود و بسیاری از شهروندان ترکیه، مهاجران خارجی را یکی از دلایل اصلی بیکاری و مشکلات اقتصادی خود بدانند.

در همین راستا طی ماه های گذشته تنش اجتماعی بین برخی شهروندان ترکیه ای با مهاجران سوری افزایش یافته است و حتی در برخی شهرها حملاتی علیه خانه ها و مغازه های مهاجران سوری انجام شده است.

ترکیه در ماه های گذشته با بحران اقتصادی جدی ای دست و پنجه نرم می کند. لیر ترکیه به شدت ارزش خود را از دست داده و قیمت ها در بازار این کشور به شدت در حال افزایش است. لیر ترکیه در 5 سال گذشته حدود 4 برابر در برابر دلار آمریکا کاهش ارزش داشته است.

حداقل دستمزد در ترکیه 2800 لیر (کمتر از 300 دلار) در ماه است و این در حالی است که قیمت حامل های انرژی، مواد خوراکی و کرایه خانه، طی ماه های گذشته به شدت افزایش یافته است.

منتقدان دولت رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، سیاست های اقتصادی دولت، فساد مدیران و آنچه که “سیستم حکومتی تک نفره با محوریت اردوغان” می خوانند را دلیل اصلی تشدید مشکلات اقتصادی این کشور می دانند.

برخی از شهروندان ترکیه نیز معتقدند سیاست دولت این کشور در جذب حدود 5 میلیون پناهجوی سوری و افغان طی سال های گذشته وضعیت زندگی آنها را دشوارتر کرده و موقعیت های شغلی آنها را با حقوق کمتر در اختیار مهاجران خارجی قرار داده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ساده بین نباشید،مطمئنا علت چیز دیگری است دولت ترکیه نمی خواد بگه.مثلا شاید این موز خوردن پیامی بین این افراد باشه یا پیامی برای افراد دیگر.ترکیه پر از افرادی هست که چون حق انتخاب پوشش در این کشور آزاد هست،طوری می پوشن که می تونه خیلی تحریک برانگیزتر از این موز خوردن ها باشه.حرکات ترکیه بیشتر رنگ سیاسی داره تا احساسی.

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا