خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل فرزند آیت‌الله ربانی املشی از تعرض به آیت‌الله صافی

فتح‌الله ربانی املشی، فرزند مرحوم آیت‌الله ربانی املشی، دادستان اسبق کل کشور، در یادداشتی به بهانه‌ی تعرض به آیت الله صافی گلپایگانی با عنوان «ظلم، به مظلومانی که مدافعی جز خدا ندارند، ریشه اصلی بحران‌هاست» نوشته است که به نقل از کانال حجت الاسلام مجتبی لطفی در پی می‌آید:

«اخیرا آیت‌الله‌ صافی، در ملاقات یکی از مسئولان با ایشان، از قهر ایران با بعضی کشورها انتقاد کرده‌اند که نتیجه‌ آن فشار اقتصادی بر مردم شده است. تا آنجا که من دیدم فقط یک نفر به دیدگاه ایشان تعرضی داشته‌ است. الحمدلله برخی از علما و شخصیت‌ها و حتی یکی از تشکل‌های رسمی حوزه، در دفاع از آیت‌الله صافی و مرجعیت شیعه، آن شخص را به‌شدت محکوم کرده‌ و می‌کنند. اقدام آقایان شایسته تقدیر و مایه امیدواری است.

اما یادی کنیم از مرجع مظلوم، شخص دوم انقلاب، مرحوم آیت‌الله منتظری که انقلاب را چون فرزندان خودش عزیز می‌داشت؛ و نمی‌‌توانست انحراف از اصول انقلاب و ظلم‌هایی را تحمل کند که به اسم اسلام و انقلاب اِعمال می‌شد. وظیفه شرعی خودش می‌دانست که با وجود خطراتی که متوجه ایشان و خانواده و علاقه‌مندان‌شان بود، به مسئولان مشفقانه تذکر دهد. اما حاکمان، به جای بهره‌بردن از این نظرات یا احیانا نقد و رد آنها، به تخریب شخصیت ایشان پرداختند تا، با این وسیله غیر شرعی و غیر انسانی، تاثیر سخنان حق او را خنثی کنند.

برای ساکت‌کردن آیت‌الله منتظری و ارعاب دیگر مراجع و بزرگان جامعه انواع و اقسام توهین‌ها و بهتان‌ها را از طریق صدا و سیما، روزنامه‌های کثیر‌الانتشار وابسته، منابر و نمازهای جمعه، سخنرانی‌ها در ادارات و پادگان‌ها و اجتماعات بسیج به ایشان وارد کردند. بارها به دفتر و حسینیه محل تدریس ایشان حمله؛ و آنها را تخریب کردند.

حکومت آن‌چنان جوّ سنگینی را علیه آیت‌الله منتظری ایجاد کرده بود که در سال‌های متمادی که ایشان مورد تعرض قرار می‌گرفتند یا در زندان خانگی بودند، در بسیاری از اوقات، تقریبا هیچ یک از موجّهین از ایشان دفاع نکرد. اما در عوض بسیاری به اختیار خود و برای تقرب به کانون قدرت یا به‌اجبار یا با تشویق حکومت آیت‌الله منتظری را محکوم می‌کردند، تا جایی که مرحوم کیومرث صابری، سردبیر و نویسنده مجله گل‌آقا که در قالب طنز از مسئولان و سیاست‌ها و اقدامات‌شان انتقاد می‌کرد، نیز در زمره محکوم‌کنندگان بیانات آیت‌الله منتظری قرار گرفت، همان بیاناتی که منجر به حصر پنج‌ساله ایشان شد.

به نظرم منشا و عقبه علل ظاهری و مشخصی که موجب بروز مشکلات و بحران‌های متعدد در کشور شده است ظلم‌هایی است که به مظلومانی شده و می‌شود که هیچ مدافعی جز خدا نداشته و ندارند؛ خون‌های به ناحق ریخته شده است؛ زندانی‌شدن بی‌گناهان است؛ ظلمی است که حکومت، با منسوب‌کردن تخلفات خود به اسلام و اولیایش، به مقدسات می‌کند. راه حل مشکلات کشور رفع علل آشکار و ظاهری آنها نیست، باید این عقبه و آنچه سبب ایجاد این علل بحران‌زا شده است بر طرف شود. هرچند بسیاری از ظلم‌ها جبران‌شدنی نیست؛ ولی برای بهبود اوضاع کشور حکومت باید از ظلم‌هایی که به مظلومان بی‌دفاع کرده است توبه؛ و تا جایی که ممکن است آن را جبران کند.»


انصاف نیوز: بدیهی است که دیدگاه‌های منتشر شده به معنای تایید آنها نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا