خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دعوا بر سر چشمه‌‌ی روستای مولو چراغ مردان

رئیس اداره‌ی آب شهرستان هشترود درباره‌ی اختلاف بر سر چشمه‌ی روستای مولو چراغ مردان می‌گوید اهالی برای حل مشکلات خود به بخش‌ اداری مراجعه کنند. رئیس اداره‌ی آب روستایی هم می‌گوید آب این چشمه سال دیگر خشک می‌شود.

سه‌چشمه‌ی معروف به نام «کور بلاغی، ایمسه بلاغی، قوم بلاغی» در روستای «مولو چراغ مردان» در آذربایجان شرقی پایه‌گذاری شده است و امروز بین اهالی روستا بر سر آن چشمه نزاعی رخ داده است. اما از سال 1357 توسط دادیار وقت شهرستان هشترود حقآبه به یک نفر از اهالی تعلق گرفته است.

یکی از اهالی به انصاف نیوز می‌گوید: توسط دادیار وقت بدون توجه به قانون و مقررات درخصوص آب، درسال ۱۳۵۶ صورتجلسه‌ای فقط بین سه نفر اهالی از ۷۹ خانوار تنظیم کرده است که پنج ششم آب چشمه به یک نفر از اهالی و یک ششم آب چشمه را به کل ۷۹ خانوار روستا تعلق بگیرد. این صورتجلسه حق غیرقانونی برای یک نفر از اهالی ایجاد کرده است که متاسفانه از سال ۱۳۵۶ تاکنون بین اهالی تنش آبی بین اهالی درست کرده است. گرچه درسال ۱۳۹۶ شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران طی نامه‌ای به شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، صورتجلسه مذکور را با توجه به قانون و مقررات لازم الاجراء ندانسته است ولی هنوز هم اداره منابع آب شهرستان هشترود به وظیفه قانونی عمل نمی‌کند. طبق قانون و مقررات می‌بایست چشمه را از ید و اختیار یک خانواده خارج کند. ورثه‌ی همان یک نفر از اهالی الان چشمه را تصاحب کرده‌اند.

وحید رحمانی – رئیس منابع آب شهرستان هشترود – درباره‌ی دعوا بر سر حقآبه در روستای مولو چراغ مردان به انصاف نیوز گفت: اهالی روستا نسبت به سهمیه‌ی حقآبه‌ی یک چشمه‌ای نزاع دارند، به آنها گفته شده که به بخش‌داری مراجعه کنند و روال اداری خود را انجام دهند و مدارک خود را ارئه بدهند. هردو نفر ساکن تهران هستند و از تهران در حال پیگیری مشکلات خود هستند. الان هم اگر مشکل آنها با گفت‌وگو حل نشد، به دادگاه مراجعه کنند.

از سوی دیگر باقرزاده – رئیس اداره‌ی آب روستایی – هم درباره‌ی این چشمه به انصاف نیوز گفت: حل مشکلات حقآبه مربوط به اداره‌ی ما نیست. اداره‌ی امور آب باید تشخیص دهد که آب برای اهالی یا شخص خاصی است؛ با این وضعیت خشک‌سالی سال دیگر این چشمه هم مثل دیگر چشمه‌ها خشک می‌شود. الان آب چشمه دو خانوار را بیشتر جوابگو نیست. در حقیقت آب در حد دو دهم لیتر در ثانیه است.

او افزود: در این روستا زمستان‌ها کسی زندگی نمی‌کند، عده‌ای در آنجا ویلا ساختند و تابستان به آنجا می‌روند. معمولا آب معدنی از تهران می‌آوردند و کشاورزی در آن منطقه صورت نمی‌گیرد، روستاییان زیادی از آنجا کوچ کرده‌اند. وقتی موضوع در اداره‌ی آب شهرستان حل شد، بعد باید به ما مراجعه کنند.

باقرزاده تاکید کرد: طبق قانون پنج ساله‌ی ششم به روستاهای زیر بیست خانوار اعتباری تعلق نمی‌گیرد. کل روستا 11 خانوار بیشتر ندارد اما به صورت دائم ساکن نیستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا