خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مردم از بورس به سمت رمز ارز بروند؟

قاسم صادقی کارشناس و تحلیل‌گر بورس و بازار سرمایه معتقد است هنوز بازار سرمایه ایران بلاتکلیف است چرا که نتیجه اقدامات دیپلماتیک دولت هنوز مشخص نیست و رفتار عقلانی سرمایه‌گذاران این است که سبد سرمایه گذاری خود را به چند حوزه متفاوت تقسیم کنند.

قاسم صادقی در پاسخ به این سوال انصاف نیوز که چه عواملی روزهای آینده بورس را تعیین می‌کند، گفت: روزهای آینده بازار بورس به عوامل اقتصادی و غیر افتصادی وابسته است. دولت با تداوم رکود تلاش می‌کند تورم را مهار کند و مانع از رشد قیمت دلار شود. به همین ترتیب در میان عوامل اقتصادی نیز می‌توان به کیفیت گزارش شرکت‌های بورسی اشاره کرد. علیرغم آنکه برخی تحلیل‌گران گزارش‌های خوبی را انتظار می‌کشیدند اما اینگونه نشد و همین بر روی بازار اثر گذاشت. به همین ترتیب می‌توان به تغییر سود بین بانکی به 20 درصد نیز اشاره کرد که تاثیر زیادی از نظر روانی و اقتصادی بر بازار خواهد گذاشت.

این تحلیل‌گر مسائل مالی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای به عنوان یک عامل غیراقتصادی موثر بر بورس گفت: آینده روند مذاکرات دیپلماتیک دولت مشخص نیست و از این منظر بازار در یک وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفته است. بازارهای مالی به خوبی این مسائل را احساس می‌کنند.

صادقی در ادامه با تاکید بر بی‌اعتمادی سرمایه گذاران خرد و بزرگ برای بازگشت به بازار بورس گفت: خیلی ها هنوز به بازگشت رونق به بازار اعتماد ندارند. این بی‌اعتمادی تنها منحصر به سرمایه‌گذاران خرد نیست، حتی حقوقی‌های بزرگ هم فعلا سرمایه گذاری خودشان را متوقف کرده‌اند. این بی‌پولی بازار باعث ریزش آن شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص آینده بازار بورس گفت: در صورتی که تغییری در مسیر فعلی رخ ندهد، بازار نوسانی خواهد بود. در این شرایط سهامداران متضرر خواهند شد و سودی نخواهند کرد. به همین خاطر من همچنان شرایط را نوسانی می‌بینم، چون سیگنال مثبتی را ندیده‌ام.

از این کارشناس بورس درباره تاثیر دولت برای احیا بورس پرسیدیم که در پاسخ گفت: منابع دولت کم است و چالش‌های بسیاری پیش روی اوست.

بیت کوین

وی در پاسخ به این سوال که چرا بیش روند اصلاحی بورس متوقف نمی‌شود و به بیانی دیگر قیمت‌ها به اصلاح نهایی نمی‌رسند، گفت: ما باید به قواعد پذیرفته شده جهانی برای اداره بورس تن بدهیم. چنانچه دامنه نوسان در بورس حذف شود، رفتارهای هیجانی به شدت کاهش خواهد یافت یا تاثیری کوتاه مدت خواهد داشت.

وی افزود: ضمن آنکه باید در نظر داشت در دو سال پیش برخی سهام‌ها بیش از اندازه رشد کردند چون جامعه به صورت هیجانی وارد بازار شده بود. اما اکنون آن سهامداران تجربه کسب کرده‌اند.

قاسم صادقی در پاسخ به این سوال که آیا باید بورس را به نفع بازار رمز ارزها رها کرد، گفت: افراد برای ورود تازه به هر بازاری باید مراقب باشند در قله‌ها وارد نشوند و اشتباهاتی که در بورس ایران داشته‌اند را تکرار نکنند که باعث ضرر بیشتر آنها گردد.

وی افزود: من نمی‌گویم مردم به سمت رمز ارزها نروند اما تاکید می‌کنم مدیریت سرمایه درستی بر دارایی‌های خود داشته باشند. کسی نباید تمام سرمایه خود را وارد یک بازار کند چرا که هر لحظه ممکن است مسائل بورس در بازار رمز ارزها هم اتفاق بیافتد.  اما اگر کسی دانش معامله‌گری در این بازارها را داشته باشد نه تنها اشکالی ندارد بلکه رفتاری عقلانی است که سبد سرمایه‌گذاری خود را به چند بخش تقسیم کند.

انتهای پیام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا