خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رسوایی از این آشکارتر؟! | مهدی میرآبی

مهدی میرآبی، نویسنده و روزنامه‌نگار در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «رسوایی از این آشکارتر؟!» نوشت:

وحید صالحی یکی از داوران شناخته شده‌ی فوتبال که قریب به بیست سال برای فوتبال این کشور داوری کرده است در برنامه فوتبال برتر جسارت و شهامت به خرج می‌دهد و حرف‌هایی از تبانی و بی‌عدالتی و رشوه‌گیری و حق‌خوری می‌زند که دل هر انسانِ ورزش‌دوستی را به لرزه می‌اندازد و بی‌اندازه شرمساری و تأسف را در احساسات ایجاد می‌کند.
آنگونه که دیگر هیچ میل و رغبتی برای تماشای فوتبال سراسر لجن آلود و کثیف باقی نمی‌گذارد! البته که این افشاگری‌ها تازگی ندارد و پیش‌تر هم دکتر سیار، مجید جلالی و چند تن دیگر در برنامه نود و همین‌طور چهره‌های شاخصی نظیر عبدالرحمان شاه‌حسینی و محمد دادکان از باند وسیعِ دلالان، تبهکاران و تبانی‌کنندگان که فدراسیون را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده‌اند با ادله و شواهدِ مکتوب سخن گفته بودند. به راستی آن پیگردهای شاه‌حسینی و دیگران تا رساندنش به کمیسیون اصل نود مجلس چه سرانجامی پیدا کرد و چه شد؟!

در یک کلمه هیچ و آب از آب هم تکان نخورد!

حالا و پس از آن افشاگری‌های شاه‌حسینی که بیش از یک سال است می‌گذرد فرمت جدیدی از تبانی و رشوه‌گیری برملا می‌شود و یکی از افراد سالم و صادق جامعه‌ی داوری صریح و آشکار و با زبانی گویا و رسا از چنین وضعیت اسف‌باری پرده‌برداری می‌کند. به گونه‌ای که هم میثاقی (مجری برنامه) و هم بسیاری از مدیران باشگاه‌ها و مربیان و بازیکنان با او هم نظر هستند. این افراد به کجا وصل هستند که اینگونه قد علم کرده‌اند و زور کسی بهشان نمی‌رسد؟

با این حساب باید تکلیف بسیاری از نتایج مشکوک و حتی قهرمانی‌هایی که عدالتی در آنها رخ نداده در آینده مشخص شود. شبیه آنچه در لیگ کالچو ایتالیا رخ داد و مدال‌هایی که از افراد در المپیک و بازی‌های جهانی بازپس گرفته شد. بی‌تردید در آینده دامنه‌ی وسیع‌تری از این نوع پرونده‌ها برملا می‌شود و باز پای افراد گنده‌تری که در دولت‌های قبلی و فعلی‌ از اعضای تصمیم‌گیر و تصمیم ساز بوده‌اند به میان خواهد کشید و آن روزها به گمان بنده دور نیست.

واقعیت این است که بعد از آنکه افراد برجسته و مقتدری نظیر دادکان، صفایی فراهانی، شاه‌حسینی و… فدراسیون را ترک کردند غده‌های سرطانی در پیکره‌ی این مجموعه رشد نمود و توانست همه قسمت‌ها را آلوده کند و از کار بیندازد.

برای جراحی این بدنه طبیعی است که به یک پزشک حاذق و توانمند نیاز است نه رئیس فعلی!

تبعات چنین وضعیتی در درجه اول تضعیف شدن باشگاه‌ها و دوم عامل اصلیِ عقب ماندن فوتبال ملی است.

وقتی همه از وجود نهادی قدرتمند در بدنه فدراسیون سخن می‌گویند که چیدمان تیم داوری دستشان است و روی نتایج بعضی بازی های حساس تأثیر مستقیم می‌گذارند و مربیان و مدیران و بازیکنان گاه سربسته و گاه شفاف و علنی در مصاحبه‌های خود از وجود چنین رویه‌ای پرده‌برداری می‌کنند مشخص است که خیلی از افراد گنده، بانفوذ و سمت‌دار در آن مشارکت دارند.

ظاهراً این باند دست بالاتری از اعضای ارشد فدراسیون دارد و شبیه عروسک خیمه‌شب‌بازی می‌تواند آنها را به حرکت درآورد.

به هر ترتیب یا اعضای ارشد فدراسیون توان برخورد با آنها را ندارند یا اینکه از ثمره‌ی این تبانی و بده‌بستان‌ها سود و منفعتی می‌برند. در هر دو صورت و دو احتمال مقصران اصلی مدیران فدراسیون هستند که باید پاسخ‌گو باشند. اما نکته اینجاست که نکند این عزیزان هم شبیه مهدی تاج به جای محکم و مطمئنی وصل هستند؟

اگر در این میان تاج به همراه دیگر متهمان قرارداد ترکمنچای ویلموتس محکوم و محاکمه شدند کور سوی امیدی هست که به پرونده اعضای جدید و ناکارآمد و نالایق هم رسیدگی شود.

امیدوارم با محرومیت‌های بی‌سر و صدای چند داور و خداحافظی دادن‌های باشکوه غائله فیصله پیدا نکند. آخر همیشه رسم اینگونه بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا